6.8.2021 Ajoneuvot Vetyä pyttyyn – JCB:ltä mullistavia käyttökohteita alkuaineista yleisimmälle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Brittiläinen työkonejätti JCB on esitellyt perin mielenkiintoisen voimanlähdevaihtoehdon sekä polttokennokaivinkoneen – ennen kollegoitaan Kaukoidässä. Vedystä puhutaan tulevaisuuden polttoaineena paljon, mutta sillä tuntuu olevan vaikeuksia lyödä itseään läpi. Tähän on kaksi merkittävää syytä: jakelun järjestäminen sekä polttokennotekniikan kalleus. JCB on nyt lähtenyt ratkomaan ongelmista jälkimmäistä yhdistämällä perinteisen mäntämoottorin vetypolttoaineeseen. Samaan aikaan brittivalmistaja on esittelemässä myös kaivinkoneen, joka saa voimansa vedystä tässä tapauksessa perinteisen polttokennon kautta. Kone on nyt ollut testikäytössä reilun vuoden verran, ja tulokset ovat lupaavia.JCB:n vetyinnostus selittyy lyhyellä sukuselvityksellä. Yrityksen perusti vuonna 1945 Joseph Cyril Bamford (J. C. B.). Hänen poikansa, JCB:n nykyinen toimitusjohtaja sekä myös Yhdistyneen kuningaskunnan parlamentin ylähuoneen ainaisjäsen lordi Anthony Bamford peri yrityksen ja sen johtajuuden isältään. Anthony Bamfordin poika Jo taas työskenteli JCB:llä, kunnes siirtyi Ryse Hydrogenin vetybisnekseen. Näin perheestä löytyi omasta takaa hyvä syy lähteä kehittämään vetykäyttöisiä työkoneita. Toki useita muitakin syitä löytyi, kuten alla kerromme.Lordi Bamford uskoo vakaasti vetyyn ja erityisesti siihen, että se on täyssähköä huomattavasti parempi ratkaisu ainakin työkoneiden osa-alueella. Jos sähköautolla ajetaan vain esimerkiksi työhön tai harrastukseen, riittää sen kapasiteetti useimmissa tapauksissa näihin. Mutta työkoneella ansaitaan rahaa ja se on raskaassa käytössä työmaalla koko päivän. Kuinka konetta ladattaisiin työmaaolosuhteissa, ja kuinka paljon sen paino nousisi valtavan akuston vuoksi? Esimerkiksi 20-tonnisen kaivinkoneen kohdalla peräti kahdeksalla tonnilla. Lordi Bamfordin oman arvion mukaan myös täyssähköisen kaivinkoneen hinta pomppaisi kerralla tuplaksi. JCB:llä on toki täyssähköinenkin mallistonsa, mutta se kattaa vain kevyimmän sarjan koneita.Mäntämoottorit ovat tuttuja koneiden käyttäjille kautta maailman. Näin se on helppo ja turvallinen ratkaisu.Lordi uskoo edelleen polttomoottoriin, pitäen sitä monin puolin hyvänä tulevaisuuden ratkaisuna, kunhan polttoaine vain on oikeanlaista. Raskaat työkoneet ovat testialustoina erinomaisia niiden työn vaativuuden vuoksi. Tulevaisuudessa tässä jutussa esiteltävää tekniikkaa halutaan soveltaa myös muissa käyttötarkoituksissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMaailman ensimmäinen kaivinkone polttokennollaVetykaivinkone perustuu varmaksi testattuun tuotteeseen, JCB 220X-sarjaan. Dieselkäyttöisenä koneen käyttöpaino on noin 23 700 kilogrammaa ja sillä hoituvat helposti esimerkiksi omakotitalon pohjatyöt. Nelisylinterisen, 4,8-litraisen Dieselmax-voimanlähteen teho on 173 hevosvoimaa ja maksimivääntö 690 newtonmetriä. Se ei kuulosta massoihin nähden kovin paljolta, mutta kaivinkoneessa moottorin päätehtävä on ruokkia hydraulijärjestelmää, mihin siltä ei vaadita mitään erityisen järisyttävää tehokapasiteettia. Se on sinänsä ihan hyvä juttu polttokennoteknologian kannalta, kuten myös energiatarpeen tasapaksuisuus.JCB:n 220-sarjan kaivinkoneJCB:n lisäksi myös Hyundai Construction Equipment on tulossa vetykisaan mukaan ilmoittamalla aikeensa vetykäyttöisten kaivinkoneiden sarjatuotannon aloittamisesta vuonna 2023. JCB:n osalta maailman ensimmäisestä unelmasta todeksi muuttuneesta vetykaivinkoneesta on julkaistu joitakin kuvia, mutta toistaiseksi vain vähän tietoa. Sen sijaan toisesta varsin mielenkiintoisesta vetysovelluksesta tiedämme jotakin.Vedyllä ruokittu mäntämoottoriPolttokennon lisäksi vedyn polttamiseen löytyy toinenkin, melko hurjasti edullisempi keino, joka omalla tavallaan tulisi ihan ensimmäisenä mieleen. Se on vetypolttoaineen käyttäminen tavanomaisessa mäntämoottorissa. JCB on kehittänyt tällaisen moottorin pohjautuen vahvasti Dieselmax 448:aan, jonka ominaisuuksia kertasimmekin jo yllä. Vetymoottori jakaa perusasiat kuten sylinterilohkonsa dieselversion kanssa. Uutta ovat sen sijaan asiat sylinterinkannessa, jossa lähes kaikki on erilaista kuin dieselissä.Tämänkaltaisessa kaivurikuormaajassa vetymäntämoottoria on jo testattu.Vetykäyttöisen mäntämoottorin tekeminen ei ole yhtään kalliimpaa kuin vastaavan perinteisemmillä polttoaineilla käyvien eli lähtökohdat ovat tätä katsoen paljon täyssähkö- ja polttokennokoneita paremmat. Ainoastaan vedynjakelu ja sen säilytys koneessa tulevat aiheuttamaan ylimääräisiä kustannuksia. JCB onkin suunnitellut työmaajakelua varten erillisen vetykontin. Kuvan kaltainen kauhakuormaaja toimii viidellä kilolla paineistettua vetyä kymmenisen tuntia, vedyn energiasisältö kun on dieseliin verrattuna ihan toista.Vetymoottorin pakoputkesta tulee ulos näkyvää valkoista vesihöyryä, aivan kuten höyrykoneesta. Sen ääni on huomattavasti lähempänä bensiini- kuin dieselmoottoria.Lordi Bamford paljastaa, että kun maailman ensimmäinen polttomoottori patentoitiin jo vuonna 1807, se oli itse asiassa nimenomaan vetykäyttöinen. Tässä sveitsiläisen François Isaac de Rivazin vetymoottorissa oli kipinäsytytys. On hassua ajatella, että suurin osa nyt kovasti tapetilla olevista teknologioista ovat itse asiassa olleet olemassa jo valtavan pitkään.Lähteet: JCB, Constructionglobal.com Kuvat: JCB Teksti: Benjamin HelanderLisää aiheesta70 000 euron ympäristöauto – Päästöt pelkkää vesihöyryä Honda lopettaa kolmen mallin tuotannon – listalla mukana vetyauto Clarity ”Ehkä myöhemmin” – Audin polttokennosuunnitelmat vuosien päässä BMW esittelee vetysuunnitelmiaan – sarjatuotantoon 2025 Boschilla uskotaan: vedystä voisi olla myös polttomoottoreihin Vaihtoehtoiset polttoaineet raskaassa liikenteessä – missä mennään? Merten mirai – maailman ensimmäinen vetykäyttöinen matkustaja-autolautta tähtää liikenteeseen 2027Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen