15.7.2023

Via Baltica sähköautolla: Liikenne Puolassa on kaikkein hurjinta – 140 kilometrin tuntivauhtikaan ei paikallisille riitä

Via Baltica kulkee Helsingistä Viron, Latvian ja Liettuan läpi Puolaan. Liikenne Puolassa on välillä ”hyvin nopeatempoista”.

Moottorin matkalla sähköautolla pitkin Via Balticaa toisena matkapäivänä matkaa jatkettiin Latviasta Riikasta eteenpäin. Tavoitteena oli ajaa päivän aikana Varsovaan saakka eli lähes 800 kilometrin mittainen siivu. Päivän ajomatka tulisi olemaan toinen koko reissun pitkistä matkapäivistä, toinen pitkä ajomatka tulisi, kun Hampurista startataan vajaan parin viikon kuluttua kohti Ruotsia ja matkan viimeisiä etappeja.

Riikasta hotellin läheltä ei löytynyt edellisenä iltana sopivaa latauspaikkaa, johon auton olisi voinut jättää yöksi latautumaan, joten aamulla ensimmäisenä ennen matkan jatkumista edessä olisi lataus, sillä auton toimintamatkaa oli jäljellä vain noin 100 kilometriä.

Lataus päätettiin tehdä heti Riikassa ennen sieltä poistumista ja muutaman kilometrin päästä hotellilta menosuuntaan löytyi sopiva pikalatauspiste.

Volkswagen ID.4 Riikassa latauspisteellä, joka ei sitten toiminutkaan.

Autolla ajettiin Circle K -huoltamoketjun pihalla olevalle latauslaitteelle – joka ei kuitenkaan suostunut käynnistymään. Latausta yritettiin käynnistää monta kertaa laturin molemmilla pistokkeilla, mutta se ei käynnistynyt.

Ilmeisesti laturissa vika, todettiin, ja vaihdettiin paikkaa. Muutaman kilometrin päästä Nesteen huoltoaseman pihalta löydettiin toinen latauslaite, joka suostui yhteistyöhön. Matka kohti Puolaa ja Varsovaa alkoi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Läpi loputtoman maaseudun

Riikasta ajettaessa etelään Via Balticalla tuli vastaan myös isot tietyöt. Via Balticaa korjataan ja kehitetään kovasti, sillä liikennemäärät tiellä kasvavat koko ajan.

Jos Latvia oli pelkkää maaseutua, niin sama jatkui Liettuassakin, kun raja ylitettiin. Via Baltican varrella voi nähdä isoja tuhansien hehtaarien kokoisia maatiloja, joista jokainen esimerkiksi Latviassa työllistää kymmeniä ihmisiä. Liettuassakin maatalous työllistää noin 15 prosenttia 2,8 miljoonaisesta kansasta.

Via Baltica ei siis ole mikään maisemareitti. Jos matkalla haluaa nähdä muutakin kuin peltoa, reitiltä täytyy poiketa. Matkan varrella olevat kaupungit, kuten taakse jäänyt Latvian pääkaupunki Riika sekä Jurmala ja seuraava pysähdyspaikkamme, Kaunas, Liettuan toiseksi suurin kaupunki tarjoavat hyvin nähtävää.

Kaunasta ei jääty kuitenkaan ihmettelemään sen pidempään, sillä se oli tällä kertaa ainoastaan lounaspaikkamme, koska illaksi haluttiin edelleen Varsovaan.

Riikan ja Kaunasin välinen matka sujui myös maltillisella kulutuksella. Volkswagenin energiankulutus oli tällä matkalla vain 15 kilowattituntia per sata kilometriä. Matala kulutus johtui siitä, että nopeusrajoitus tiellä on hyvin monelta osin 90 kilometriä tunnissa ja rekat ajavat tiellä sitä nopeutta. Rekasta saa sen perässä ajamalla hyvää peesiapua eikä energiaa kulu suotta.

Kun Via Baltica eli E67-tie muuttuu Latvian A7-tiestä Liettuan puolella A10-tieksi, tien päällyste huononee. A10-tiellä Liettuassa päällyste taas paranee. Kaiken kaikkiaan Via Baltica on erinomaisessa kunnossa oleva tie lukuunottamatta A10-tien vaurioita.

Liettuan latausverkosto reitin heikoin

Liettuassa sähköautojen latausverkosto on Baltian maista ehkä kaikkein heikoin, yli 100 kilowatin lataustehoa tarjoavia latausasemia Liettuassa on vielä vähän. Ionity-asemia Liettuassa on kolme, joista kaksi osuu Via Baltican varrelle ja ne riittävät aivan hyvin maan läpiajoon. Volkswagenia pysähdyttin lataamaan Aplinkkelisissä sijaitsevalle Ionity-asemalle.

Latausasemalla tapahtui myös hauska yhteensattuma. Kun latauspaikalle saavuttiin, molemmat latauspaikan kahdesta latauspisteistä olivat varattuja. Toisessa latauspisteessä virtaa latasi Latvian rekisterissä oleva Hyundai Ioniq 5 ja toisessa Suomen rekisterissä oleva Seat Mii Electric. Latauspisteiden vapautumista odotellessa paikalle saapui myös liettualainen raskaan kaluston Mercedes-Benz eActros, jonka kuljettaja kertoi olevan matkalla Suomeen. Auto on Mercedeksen maahantuojan Vehon auto. Neljästä samalla latausasemalla sähköä tarvitsevasta autosta kolme oli siis suomalaisia tai jonkunlaisella Suomi-kytköksellä.

Seatin kuljettaja oli matkalla Sveitsiin – ja häneen törmättiin vielä myöhemmin Varsovassa kauppakeskuksessa.

Volkswagen lataa hyvällä teholla

Matka jatkui kahvittelun ja lataustauon jälkeen kohti Puolaa. Volkswagen imi myös ahnaasti virtaa Ionityn latausasemalta. Latausteho oli parhaimmillaan 128 kilowattia ja 46 kilowatin lataamiseen meni aikaa 25 minuuttia. Muutenkin kaikki lataukset, ne muutamat mitä tähän saakka matkalla oli tarvittu, ovat olleet lataustehojen suhteen erinomaisia. Matka on joutunut mukavasti eikä aikaa ole suotta kulunut siihen, että lataus olisi hidastanut matkantekoa.

Liettuan ja Puolan rajaa lähestyessä eteen tuli taas valtava tietyö. Puolan rajalta etelään Via Balticalla saa nauttia uudesta moottoritiestä.

Liettuan ja Puolan rajalla rakennetaan uutta tietä.
Puolan puolelle siirryttäessä alla on hyvää ja uutta moottoritietä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Puolassa liikenne muuttuu

Puolan puolella moottoritiellä myös liikenne muuttuu. Moottoriteillä Puolassa nopeusrajoitukset ovat pääasiassa 140 kilometriä tunnissa.

Kun moottoritiellä ajaa 140 kilometriä tunnissa, joutuu vasenta kaistaa käyttämään paljon, sillä hitaampaa rekkaliikennettä menee oikealla kaistalla. Poikkeuksetta lähes aina vasemmalla kaistalla nopeusrajoituksen mukaan ajaessa, perään ilmestyy auto valoja välkyttäen. Puolassa ei siis riitä, että ajat vasenta kaistaa nopeusrajoituksen mukaan, tai jopa vähän yli, vaan pitäisi ajaa vieläkin lujempaa.

Jos puolestaan et heti pysty väistämään perään ilmestynyttä autoa oikealla kaistalle siellä menevän rekkaliikenteen vuoksi, valojen välkytys jatkuu ja joskus saattaa auton äänimerkkikin laulaa. Ilmeisesti puolalaiset kuljettajat ovat sitä mieltä, että jos vasenta ajetaan, nopeutta täytyy kiihdyttää ylinopeuteen päästäkseen puolalaiskuskien edestä pois tarpeeksi rivakasti.

Puolalaisten ajotyyliin ei kuitenkaan pidä provosoitua mukaan. Puolassa, kuten muuallakin matkalla ajettiin nopeusrajoitusten mukaan ja kiireisten valoja välkyttäneiden puolalaisten edestä moottoritiellä oikealle kaistalle väistyttiin heti, kun sopiva väli löytyi. Niinhän moottoritiellä kuuluu myös ajaakin, pääasiassa oikeata kaistaa ja ohitusten ajaksi siirrytään vasemmalle, kunnes jälleen palataan oikealle.

Puolassa latausverkosto on kattava

Puolassa matkan tekeminen sähköautolla ei ole mikään ongelma. Jos Liettuassa latauspisteitä on vähän vähemmän saatavilla, Puolassa niitä on erittäin hyvin joka puolella. Vaikka matkalla oli tarkoitus käyttää vaivattomuuden vuoksi yhtä ja ainoaa latausoperaattoria, We Chargea, Puolassa käyttöön otettiin myös paikallisen operaattorin eli Greenwayn applikaatio. Greenway toimii Puolan lisäksi myös Slovakiassa.

Greenwayn latausverkosto on erittäin kattava ja kaiken tehoisia latureita löytyy ympäri Puolaa. Pääteiden varsilla, kauppojen pihoissa ja kauppakeskuksien parkkihalleissa on runsaasti eritehoisia latauspisteitä.

Osa Greenwayn latauslaitteista löytyy myös We Chargen applikaatiosta, mutta Greenwayn oma applikaatio otettiin käyttöön myös siksi, että heti Puolan puolelle siirryttäessä havaittiin, että osa Greenwayn latauslaitteista ei nimenomaan ole käytössä We Chargen kautta. Ottamalla Greenwayn käyttöön, samalla sai käyttöönsä koko sen laajan latausverkoston, joka We Chargen kautta ei olisi ollut siinä laajuudessaan käytössä.

Viimeiset virrat ennen Varsovaan saapumista jouduttiin ottamaan nimenomaan niin, että lataus tehtiin Greenwayn applikaatiolla, koska We Chargen kautta latauspisteen CCS-liittimet eivät olleetkaan käytettävissä. Kun reitti laturille We Chargen applikaatiosta siirrettiin autolle, CCS-latauslaitteet näyttivät punaista, mutta tällöin niiden oletettiin olevan varattuja. Perillä latausasemalla selvisi, että CCS-latauslaitteet olivat käytössä vain Greenwayn applikaatiolla, ja vieressä ollut Chademo toimi ainoastaan We Chargella. Onneksi Greenwayn applikaatio oli otettu käyttöön jo edellisenä iltana hotellilla, että sitä ei tarvinnut iltamyöhään tien päällä alkaa ottaa käyttöön.

Viimeinen lyhyt 11 minuutin mittainen lataustuokio ennen Varsovaa puolalaisella Greenwayn laturilla.

Kilometrejä vähän yli 800

Perillä Varsovassa oltiin pitkän ajopäivän päätteeksi jo auringon laskeuduttua. Ajomatkaa koko päivänä kertyi muutama kilometri päälle 800, johtuen siitä, että matkalla tuli pieni, 40-45 kilometrin harhaan ajo. Uusi Puolan rajalta alkanut moottoritie johdatti hienosti eteenpäin, kunnes eteen tuli puomit – eikä matkaa saanutkaan enää jatkaa moottoritietä. U-käännös ja takaisin moottoritietä ja sieltä toiselle reitille, joka itse asiassa olikin se varsinainen E67-reitti, jota oli myös tarkoitus ajaa perille saakka. Mutta saman ylimääräisen lenkin moottoritiellä teki moni muukin auto ja rekka, ja erikoista oli se, että Varsovaan johtavalle E67-tielle liikennettä ei ohjattu aiemmin. Sinne suurimpien liikennevirtojen matka kuitenkin oli.

Matka-auto Volkswagen ID.4:n energiankulutus myös nousi aiemmasta matalasta kulutuksesta, johtuen siitä, että kun Liettuan ja Puolan rajan ylityksen jälkeen siirryttiin Puolan nopeavauhtisille moottoriteille. Riikan ja Varsovan välinen matka saatiin taitettua neljällä latauksella: yksi lähtiessä Riikasta, toinen Ionityllä Liettuassa, kolmas kaupan pihassa Puolassa Suwalkissa ja neljäs Ostròwissa noin 100 kilometriä ennen Varsovaa. Lataustapahtumiin koko päivänä meni aikaa 1 tunti ja 20 minuuttia ja sinä aikana autoon ladattiin sähköä 142 kilowattituntia. Lyhyin lataustapahtuma oli 11 minuuttia ja pisin reilu 45 minuuttia. Lounastauon aikana Liettuan Kaunasissa sähköä ei ladattu, koska ravintolan läheltä ei löytynyt sopivaa laturia. Sen sijaan ruoka-ostosten aikana kaupan pihassa auton akku saatiin täytettyä hyvin.

Moottori teki kesäkuussa 2023 roadtripin Eurooppaan Volkswagen ID.4 -sähköautolla, menomatka Via Balticaa ja E67-tietä pitkin Tšekin Prahaan saakka ja paluumatka Suomeen Saksan, Tanskan ja Ruotsin kautta. Juttusarjassa seuraamme, kuinka matkanteko pelkän sähkön voimin Euroopassa onnistui.

Teksti ja kuvat Manu Tuppurainen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lisää aiheesta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat