14.7.2023 Ajoneuvot Via Baltica sähköautolla: Seikkailu alkaa – auto Tallinnan laivaan ja nokka kohti Eurooppaa! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Via Baltica on yksi reittivaihtoehto, kun omalla autolla suuntaa Eurooppaan. Moottori aloitti kesäisen roadtripin sähköautolla Eurooppaan laivamatkalla Viroon. Volkswagen ID.4 -sähköauton ajoakku on ladattu lähes täyteen, että heti ensimmäisenä ei tarvitse Tallinnassa autoa ladata. Se oli suunnitelma, kun kesäinen roadtrip pitkin Via Balticaa kohti Eurooppaa alkoi.Kun matkasta kertoi etukäteen joillekin ihmisille, ensimmäinen kysymys oli, että kuinka sähköautolla uskaltaa lähteä Eurooppaan ja varsinkin Baltian läpi. Miten autoa voi ladata matkan varrella? Se tämän jutun tarkoituksena olikin selvittää, että miten autoa voi matkalla ladata, vaikka allekirjoittaneen fiilikset etukäteen olivatkin hyvin rauhalliset ja luottavaiset.Kun omalla autolla lähtee Eurooppaan, tietyt asiat on hyvä olla selvitettynä etukäteen ennen reissun alkua. Laivamatka sekä meno- että paluumatkalle oli luonnollisesti varattu etukäteen, jolloin ne saa myös hieman edullisemmin, kuin aivan viime hetkillä varatessa. Kesäaikana varsinkin viikonloppuisin voi olla myös loppuunmyytyä jo hyvissä ajoin ennen matkaa.Matka alkoi torstaiaamuna ja laiva oli arvatenkin autoista hyvin täynnä. Lähtö oli Eckerö Linen M/S Finlandia -laivalla Helsingin Länsisatamasta kello yhdeksän. Kun auton kanssa lähtee liikkeelle, lähtöselvityksessä täytyy olla hyvissä ajoin, autojen lähtöselvitys Eckerö Linellä sulkeutuu 60 minuuttia ennen laivan ilmoitettua lähtöaikaa. Lähtöselvityksen sulketumisajat riippuvat myös siitä, millä laivayhtiöllä matkustaa, joten käytettävän laivayhtiön lähtöselvitysajat on hyvä selvittää etukäteen käytettävän laivayhtiön nettisivuilta tai muista matkustusohjeista. Lähtöselvityksessä matkalaisten passit tai henkilökortit on hyvä olla auton matkustamossa valmiina.Auton laivaan ajaminen on ensikertalaiselle aina uusi kokemus. Siinä ei ole kuitenkaan mitään ihmeellistä, kun noudattaa satamahenkilökunnan ohjeita.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUlos laivasta ja TallinnastaMerimatka Tallinnaan kestää pari tuntia, jonka jälkeen autolla ajetaan ulos laivasta. Tallinna on tullut tutuksi vuosien saatossa, joten sieltä oli tavoitteena päästä ulos niin nopeasti kuin mahdollista ja suunnata auton nokka kohti muita Baltian maita ja niiden läpi johdattavaa Via Balticaa eli E67-tietä. Itse asiassa koko Baltian läpi olisi tarkoitus ajaa mahdollisimman nopeasti, viivähtää vain yksi yö Latviassa Riikassa ja jatkaa matkaa kohti Varsovaa, joka olisi reissun ensimmäinen varsinainen kohde. Varsovassa olisi tarkoitus olla perillä kaksi yötä.Kun laivallinen henkilöautoja, rekkoja ja busseja työntyy ulos laivasta Tallinnan satamassa, sataman seudun kadut ovat samantien tukossa ja muutamat tietyöt hidastavat lisää.Mutta matkassa ollaan kiireettömästi, hermoilla ei kannata. Tallinnan läpi ajaminen ja ulosajo kaupungista kestävät noin kolme varttia, jonka jälkeen päästään asiaan – Via Baltica eli tie E67 avautuu hyväpintaisena edessä!Via Baltica eli E67-tie aukeaa hyväpintaisena heti Tallinnan ulkopuolella.Myös ajokeli on upea – kylmä ja kolea kesäkuun alku jää Suomeen ja lämpöä lahden toisella puolella on jo heti selvästi enemmän. Sääennusteet ovat luvanneet myös Baltiaan ja Puolaan hellelukemia, kun Suomessa kärvistellään hädintuskin 10 asteen lämmössä – ainakin vielä viikon verran.Via Baltica, jota pitkin matkaa lähdetään taittamaan, aukeaa heti Tallinnan kaupungin ulkopuolella leveänä ja hyväpintaisena moottoritienä. Liikennettä torstaina aamupäivästä on myös melko vähän.Pärnu on edes pienen pysähdyksen arvoinenVia Baltican varrelle sattuu monelle suomalaiselle tuttu kaupunki Pärnu. Laivan tukevan aamupalan jälkeen Pärnu on myös ensimmäinen pysähdys- ja autonlatauskohde. Sopiva paikka löytyi paikallisen Audi Centerin pihalta ja lataus käynnistettiin We Charge -applikaation avulla.Lounaan jälkeen on hetki aikaa tutustua Pärnuun ja sen kuuluisiin hiekkarantoihin. Pärnu onkin saanut Viron kesäpääkaupungin arvonimen pitkien hiekkarantojensa ja merellisen ilmapiirinsä vuoksi. Tänne voisi jäädä pidemmäksikin aikaa.Pärnussa on nähtävillä myös se, mikä saattaa olla yleinen näky myös Suomessa pian, kun myös Suomi on Viron ohella nyt puolustusliitto Naton jäsen. Brittiläiset Nato-joukot yhdessä virolaisten sotilaiden kanssa ovat esittelemässä itseään ja toimintaansa keskellä Pärnun kaupunkia, puiston reunalla. Pärnun hiekkarannat houkuttelevat – niinkuin ne houkuttelevat tuhansia kesävieraita Suomestakin joka kesä. Mutta niitä ei jäädä ihailemaan sen enempää tällä kertaa. Matka jatkuu kohti Latviaa ja ensimmäistä yöpymiskohdetta, Riikaa. Pärnun jälkeen Via Balticalla alkaa iso tietyömaa, joka jatkuu useita kilometrejä. Via Baltica hyväksyttiin jo 90-luvulla yhdeksi Euroopan keskeisistä tieyhteyksistä, ja se on alusta alkaen saanut erilaisia tukia EU:n rahastoista. Rahaa on käytetty muun muassa ohikulkuteiden rakentamiseen, päällysteen parantamiseen, uusiin siltoihin ja tasoristeysten poistamiseen, Autoliiton matkailupäällikkö Susanna Suokonautio-Hynninen kertoo.Via Baltica onkin erittäin tärkeä logistinen reitti myös tavarankuljetuksia ajatellen Pohjolasta kohti keskisempää Eurooppaa ja päinvastoin. Rekkaliikennettä Via Balticalla on runsaasti ja varsinkin Latviaa kohti edettäessä rekkaliikenne vain kasvaa.Latviasta löytyy kattava latausverkostoMatka Viron läpi etenee sukkelaan ja pian Pärnun jälkeen ollaan jo Latvian rajalla.Kun ollaan EU:ssa, vanhat raja-asemat ja rajatarkastukset ovat muisto vain, niistä Latvian rajalla kertovat pikkuhiljaa ränsistyvät vanhat rajarakennukset sekä Volkswagenin navigointijärjestelmän ilmoitus maan rajan ylityksestä. Kaikki liikenne, niin henkilöautot, kuin amerikkalaisia sotilaspoliisi-Hummereita kuljettavat kuljetusrekat ja muukin rekkaliikenne soljuu peräkanaa rajan yli.Via Baltica kulkee Pärnusta aina Latvian Riikaan saakka ihan Itämeren rantaa myötäillen. Matkalla on lukuisia hiekkarantoja sekä luonnonpuistoja, jotka ovat pysähtymisen arvoisia. Latviassa levähdyspaikoiltakin voi löytää valtakunnallisen e-mobi -sähköauton latauspisteen. E-mobi on Latvian valtion ylläpitämä latausverkosto ja e-mobin latauspisteitä on tätä kirjoittaessa noin 150 kappaletta ympäri Latviaa. Latauslaitteet on sijoiteltu tasaisin välimatkoin ympäri maata, joten sähkö ei autolijalta Latviassa pitäisi loppua.Latviassa ajokulttuuri myös hieman muuttuu. Via Baltica muuttuu Latvian puolella leveäkaistatieksi, joka tarkoittaa sitä, että tiessä on lähes yhden kaistan levyinen piennar, mutta ei kuitenkaan kahta kaistaa per suunta. Rekat ja ne ajoneuvot, jotka ajavat hiljempaa kuin mitä nopeusrajoitus on, väistävät pientareelle antaen tietä muulle liikenteelle ja välillä kahdella kaistalla onkin rinnakkain neljä ajoneuvoa.Iltaa kohti E67:n liikenne alkaa hiljentyä – samalla kuin ensimmäinen yöpaikka eli Riika lähestyy. Riikaan saavutaan illalla pienessä vesisateessa.Matkan aikana autoa ladattiin kaksi lyhyttä latauskertaa, Pärnussa vähän pidempi, vajaa 20 minuuttia ja vielä vastaan tulleella Ionityllä muutama minuutti, wc-tauon ja kahvin noudon ajan, yhteensä noin 25 minuuttia. Ladattua energiaa kahdesta lyhyestä pysähdyksestä auton akkuun tuli noin 27 kilowattituntia.Riikassa tulee vastaan myös pieni yllätys – tiet Riikan kaupungissa ovat tavattoman huonokuntoisia. Kun maantiellä ajettiin erinomaista kestopäällystettä pitkin, kaupunkiin saavuttaessa teiden kunto muuttuu totaalisen päinvastaiseksi.Kaupungissa tien pinnasta löytyy paikkaa paikan vierestä ja niiden vierestä reikiä, mitä ei ole ehditty vielä paikata. Suomessakin on huonokuntoisia teitä, mutta Riikan teiden huonokuntoisuus vetää melkein voiton.Moottori teki kesäkuussa 2023 roadtripin Eurooppaan Volkswagen ID.4 -sähköautolla, menomatka Via Balticaa ja E67-tietä pitkin Tšekin Prahaan saakka ja paluumatka Suomeen Saksan, Tanskan ja Ruotsin kautta. Juttusarjassa seuraamme, kuinka matkanteko pelkän sähkön voimin Euroopassa onnistui.Teksti ja kuvat Manu TuppurainenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaVia Baltica sähköautolla: Hyvä matkasuunnitelma auttaa reissun onnistumisessa – varaa lomakaudella autolle paikka laivasta ajoissa Päivän kuva: Liettualaisella latausasemalla ruuhkaa suomalaisista sähköautoista Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2025 Esittely Smart #5 – auto, jossa pienintä on 45390 euron hinta 23.4.2025 Autoilu Bensiini yhä suosituin käyttövoima – työsuhdeautoilijat sähköistyvät 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 20.4.2025 Uutinen Tärkein turvattuna: mitä turvaistuimen valitsemisessa tulee ottaa huomioon ja entä jos niitä tarvitaankin kolme? 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Autoilu Valitako pysäköintiruutu ihan toisen auton vierestä vai jättääkö väliin yksi ruutu? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 22.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: jokunen oivallus villistä lännestä eli siis tuning-osastolta 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin