26.5.2023

Vielä ehdit – tätä kaikkea Jyväskylän Kuljetusmessut 2023 tarjoaa vielä huomiseen asti!

Tänään ja huomenna ehtii vielä tutustua Jyväskylässä järjestettävän Kuljetusmessut 2023 -tapahtuman antiin.

Kuljetusmessut järjestetään jo neljättä kertaa Jyväskylän Paviljongissa. Koronan takia edellisestä kerrasta on vierähtänyt jo neljä vuotta. Raskaan ja kevyemmän kuljetuskaluston lisäksi esillä ovat mm. päällirakenteet, uudet teknologiat ja alan palvelut. Kävimme bongaamassa kiinnostavimmat autouutuudet.

Ford Rangerin uuden sukupolven esittely aloitettiin railakkaimmalla Raptorilla. Säyseämpien versioiden esittely jatkuu Jyväskylässä kolmelitraisella ja viisipaikkaisella Wildtrakilla, silläkin verollista hintaa yli sata tuhatta. Loppukesästä toiveissa päästä kokemaan 45 000 eurosta aloittavaa perusmallia.

Volkswagen Amarok tekee paluun markkinoille pienen tauon jälkeen. Kokonaan uusi sukupolvi on tehty yhteistyössä Fordin kanssa, vaikka Amarok onkin muotoiltu omannäköisekseen. Sisällä joutuu tekemään enemmän tuttavuutta Fordin tekniikan kanssa. Hinnat alkavat Life-version 63 000 eurosta, tuplaten saa menemään PanAmericana ja Aventura-malleihin. Ford-yhteys nostaa takuun viiteen vuoteen.

Ford Transit Courier on tehtaan pienin pakettiauto perusteellisesti uusiutuneena. Myynti alkaa syksyllä 1,5-dieselinä, ensi vuonna seuraa täyssähköversio. Viisipaikkainen tila-automainen Tourneo Courier –henkilömalli puolestaan aloittaa aivan vuoden lopulla litraisella bensiinimoottorilla ja saa samoin sähköversion vuotta myöhemmin.

Mercedes-Benz eCitan laajentaa Mersun sähköpakutarjontaa alapäästä. Koria on kahta pituutta, tilavuus joko 2,9 tai 3,6 kuutiota ja kantavuus 544 tai 722 kg. Sähköversiolle povaillaan 280 km toimintamatkaa, pidempimatkalaisille on edelleen tarjolla diesel. Esittelyauto oli vain lainassa Saksasta, seuraavat autot saapuvat vasta syksyllä.

Ford Transit Customin uusi sukupolvi on aiempaa linjakkaampi. Myynti on jo käynnissä, hinnat alkavat 42 tuhannesta, toimituksia joutuu odottamaan syksyyn. Ensimmäiset autot ovat perinteisiä kaksilitraisia dieseleitä, ensi vuonna esitellään lataushybridi ja täyssähköversiot.

Opel Vivaro-e Hydrogen on ensimmäinen Suomessa nähty tuotantovalmis vetykäyttöinen pakettiauto. Sähkötekniikka on kuten vastaavassa sähkömallissa, mutta akku on pienempi ja sitä ladataan polttokennolla. 4,4 kilon vetytankin täyttö kestää kolme minuuttia ja sillä pääsee noin 400 kilometriä. Tavaratila ja kantavuus ovat säilyneet entisellään. Nyt vain odotellaan vetyasemia.

Iveco eDaily lyö pöytään isompia numeroita kuin jo vuonna 2016 esitelty ja harvinaisuudeksi jäänyt edeltävä täyssähköinen pakettiauto. Tehoa (140 kW), akkukapasiteettia (105 kWh), toimintamatkaa (300 km) ja lataustehoa (80 kW) on nyt riittävästi. Akuston koon voi valita kolmesta vaihtoehdosta ajotarpeen ja lompakon mukaan. Kantavuus säilyy, sillä B-kortilla ajettava versio saa kokonaispainon korotuksen 4,25 tonniin.

Maxus EH300 laajentaa kiinalaismerkin sähköisten pakettiautojen palettia kevyisiin kuorma-autoihin aina seitsemän tonnin kokonaispainoon asti. Sähkömoottorin teho 110 kW ja vääntö 1200 Nm. Akkukapasiteetin, 128 kWh arvioidaan riittävän 200-400 km ajotehtävästä riippuen.

Mitsubishi Fuso eCanterin toinen sukupolvi on aiempaa monipuolisempi. Akselivälivaihtoehtoja on kuusi aina 4,7 m asti. Kokonaispaino asettuu 4,25 ja 8,55 tonnin välille. Ohjaamon saa kapeana tai leveänä. Akustoja voi valita yhdestä kolmeen (42-124kWh), jolloin toimintamatka vaihtelee 70-210 km.

Mercedes-Benz eEconic on täsmäisku taajamien jätekeräykseen. Tähänkin asti matalalle asetettu ohjaamo seisomakorkeudella, läpikuljettavuudella, hyvällä näkyvyydellä ja haitariovella on valloittanut kuskit helppoudellaan. Nyt sähköistettynä, päästöttömänä ja äänettömänä se voittanee myös päättäjien ja asukkaiden sydämet.

DAF XD pokkasi talvella Vuoden kuorma-auto tittelin 2023 jatkaen voittosarjaa, jonka isommat XF ja XG aloittivat 2022. Ulkonäöltään veljekset ovat samankaltaisia, mutta jakeluajoon tarkoitetun keskiraskaan XD:n ohjaamo on matalammalla. Moottori on Paccarin rivikuutonen, joko PX-7 tai MX-11, numeron kertoessa iskutilavuuden litroina.

Teksti ja kuvat: Petri Munukka

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat