27.6.2017 Ajoneuvot Vieläkin paremmin: Imatranajon turvallisuus uudelle tasolle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Viime vuoden Imatranajossa ei sattunut yhtään vakavaa onnettomuutta. Siitä huolimatta järjestäjät ovat tehneet tälle vuodelle kymmeniä parannuksia radan turvallisuuteen. Imatranajon luonne muuttui viime vuodeksi täydellisesti, kun aiempien vuosien näytösajo vaihtui kansainvälisen katuratasarjan (International Road Racing Championchip eli IRRC) MM-osakilpailuksi. Kaupunkialueelle rakennetulla katuradalla turva-alueiden järjestäminen niin kuljettajien kuin katsojien turvaksi on haasteellista. Imatran Moottorikerho haluaa tämän vuoden kilpailun olevan yhä turvallisempi, ja siitä syystä rataan ja sen ympäristöön on tehty lukuisia parannuksia. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kilpailijan kokemus hyödyksi turvallisuuden parantamisessa Juha Kalliolla on kokemusta sekä IRRC-kilpailusta Imatralta että legendaarisesta Mansaaren TT:stä. Avainasemassa muutosten suunnittelussa on ollut imatralainen Juha Kallio, jolla on katuratakilpailuista ajokokemusta niin viime vuoden Imatranajosta kuin myös legendaarisesta Mansaaren TT:stä. Kallio on antanut järjestäjien käyttöön kaiken kokemuksensa katuratakilpailuista, ja mies oli mukana myös Suomen Moottoriliiton ratatarkastaja Jani Frontin käydessä tarkastamassa Imatran rataa yhdessä Imatran Moottorikerhon edustajien kanssa puolitoista kuukautta ennen H-hetkeä. Ratatarkastus aloitetaan palaverilla, jossa ovat paikalla Moottoriliiton ratatarkastaja Jani Front (vas), kilpailun turvallisuuspäällikkö Jouni Tiitta, kilpailun sihteeri Juha Suikkari, IMK:n puheenjohtaja Sami Backman sekä Imatranajon kilpailunjohtaja Kai Pasanen. Ratatarkastus alkaa Imatran Moottorikerhon tiloissa pidettävällä palaverilla, jossa Juha Kallio havainnollistaa paikallaolijoille radan eri kohtien riskitekijät videolla, joka on kuvattu viime vuoden kilpailussa Kallion pyörään kiinnitetyllä kameralla. Kallio pysäyttää videon muutaman sekunnin välein selostaen samalla radan eri kohtien riskitekijöitä. Turva-aitojen ja yleisöalueiden sijainnit, radan reunan kanttikivien korkeudet, lippumiesten paikat ja kierrosnäyttötaulujen sekä kilpailijoiden omien näyttötaulujen paikat, kaikkeen mahdolliseen kiinnitetään huomiota. Myös auringonvalon suunta sekä kovan vauhdin aiheuttama putkinäkö huomioidaan, jotta kuljettajien olisi mahdollisimman helppo nähdä radan varrelta liput ja näyttötaulut. Ratatarkastaja Jani Front ajaa ja Juha Kallio näyttää missä kohdissa turvallisuuteen tulee kiinnittää lisähuomiota. Kilparata avataan iltaisin yleiselle liikenteelle Kilpailuviikonloppu on hektinen harjoitusten, aika-ajojen, näytösajojen ja kilpailulähtöjen seuratessa tiiviisti toisiaan, joten aikatauluissa pysyminen on varmistettava kilpailijoiden sujuvalla pääsyllä ratavarikolta lähtöpaikalle ja myös maaliintulon jälkeen takaisin varikolle. Järjestelyissä on huomioitava jopa 40-60 000 nouseva yleisömäärä ja se, että järjestäjien on päästettävä yleisöä kilpailulähtöjen välissä ylittämään rata katsomo-alueelta toiselle. Kilpailunjohtajan kannalta haasteita asettaa mm. se, että kilpailunjohtaja näkee tornista vain lähtösuoran ja muun rataosuuden turvallisuus on varmistettava radioliikenteen ja kameroiden avulla. Pääsuoran päässä olevan turva-alueen laajuus askarruttaa. Juha Kallio kertoo näkemyksensä, että mihin yleisöalueen raja tulisi asettaa. Suomen Moottoriliiton ja Suomen Road Racing Ajajien nimeämällä ratatarkastaja Jani Frontilla on kova kokemus Suomen moottoriratojen turvallisuustarkastuksista, mutta Imatran katurata tarjoaa hänellekin täysin uusia haasteita. Tämä on enemmän yleisötapahtuma, joten jo viranomaisyhteistyössä huomioidaan selvästi normaalia enemmän yleisön turvallisuuteen vaikuttavat asiat. Lehmuskujan oikealla puolella on jo turva-aita valmiina ja kilpailuun mennessä myös vasemmalle puolelle rakennetaan vastaava aita. Katuradan erikoisuus on sekin, että kilpailun aattona tehtävä radan tarkastus ei riitä takaamaan radan moitteetonta kuntoa koko kilpailuviikonlopun ajaksi. Koska rata on osa kaupungin yleistä tieverkkoa, niin se avataan joka ilta kilpailun päätyttyä yleiselle liikenteelle. Siksi rata pitää tarkastaa ja hyväksyä kilpailukäyttöön jokaisen kilpailupäivän aamuna erikseen. Radan varressa olevat liikenteenjakajat ovat irrallisia ja niissä on sisäänrakennetut nostokoukut, jotta ne on helppo siirtää pois kilpailun ajaksi. Turvallinen kilpailutapahtuma ei synny pelkästään järjestäjien tekemän työn ansiosta, vaan siihen vaikuttaa myös yleisön käytös. Siksi paikalle saapuvaa yleisöä pyydetään noudattamaan tarkasti järjestäjien ja järjestysmiesten ohjeita. Yhdessä turvallisesti läpi viety kilpailu mahdollistaa tapahtuman jatkuvuuden myös tulevina vuosina. Imatranajo 7.-9.7.2017 Imatralla, www.imatranajo.fi Näyte turva-aitojen toimivuudesta viime vuoden Imatranajossa: Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Lue lisää Kaikki artikkelit 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Renkaat Metzeler yhdistää sport-touring- ja supersport-luokan renkaiden edut samassa kumissa 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 26.4.2024 Moottoripyörät Bimota palaa ratamoottoripyöräilyn MM-sarjaan 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – 1991 Rover Mini Classic 1300 oli aikamatka 60-luvulle jo uutena 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 - huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?