25.6.2016 Ajoneuvot Vihreää suorituskykyä – Mercedes-AMG GT R Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suorituskykyä ja kruisailumukavuutta yhdistävä AMG GT -mallisto laajenee. Mercedes-AMG GT R vaihtaa kuitenkin lähes kaiken ajettavuuden nimissä. Englannissa pidettävä Goodwood Festival of Speed toimi odotetusti näyttämönä kun Mercedes esitteli uuden version upeasta AMG GT:stään. Todella vihreä Mercedes-AMG GT R vaihtaa aimo annoksen kruisailumukavuutta ratapäivien suorituskykyyn. Auton kehityspaikkana on toiminut "Vihreä Helvetti" eli Nürburgring, mihin myös uusi "AMG Green Hell Magno" -värisävy viittaa.Ihan pelkästä lisätehosta ei AMG GT R:n kohdalla ole kyse, sillä lähes jokainen komponentti on vaihdettu tai sitä on paranneltu. Merkittäviä muutoksia on saavutettu vaihtamalla esimerkiksi alumiinisia tukikomponentteja hiilikuituisiin painonsäästön nimissä. Levikkeiden ansiosta GT R on myös edessä 46 millimetriä ja takana 57 millimetriä perusmalleja leveämpi suuremman rengaskoon ja paremman ilmanohjaamisen nimissä. Jäykempi, säädettävä alusta ja vahvistetut runkorakenteet takaavat, että AMG GT R täysin uudella tasolla jo ajettavuuden kivijalasta lähtien.Lukuisten muutosten listalta löytyy myös nelipyöräohjaus, joka kääntää renkaita 1,5 astetta tilanteen mukaan. Matalissa nopeuksissa renkaat kääntyvät eturenkaisiin nähden vastakkaiseen suuntaan, jolloin GT R vaikuttaa mittaistaan ketterämmältä. Yli 100 km/h nopeudessa vaikutus kääntyy, jolloin takarenkaiden kääntyminen eturenkaiden kanssa samaan suuntaan toimii autoa vakauttavasti.Mercedes-AMG on nörtteillyt ajettavuuden nimissä tosissaan. Esimerkiksi GT R:n moottorin- ja vaihteiston tuet ovat paitsi aktiivisesti säädettävät, myös kykeneväiset säätymään toisistaan riippumatta. Järjestelmä keskustelee elektronisen tasauspyörästön lukon kanssa CAN-väylän avulla selvittääkseen kuljettajan kaipaaman käyttäytymisen.Aerodynaamisuutta on haettu uudella keulailmeellä ja sähköisesti säädeltävillä jäähdytyskaihtimilla. AMG GT R tuottaakin parhaimmillaan peräti 155 kilogrammaa AMG GT S:ää enemmän downforcea, mutta auto on silti vähäisempiä sisarmallejaan aerodynaamisempi. Aktiivista aerodynamiikkaa löytyy myös uutuuden pohjasta, sillä säädeltävän hiilikuituläpän avulla GT R voi tuottaa peräti 40 kilogrammaa autoa tien pintaan imevää Venturi-efektiä. Takana puolestaan hyödynnetään Formuloista tuttua tupladiffuusoritekniikkaa, jossa lämmin pakoilma ohjataan osaksi aerodynaamiikkaa.Tehoa on käytössä 70 hevosvoimaa (55 kilowattia) GT S:ää enemmän, lopputuloksen ollessa 585 hevosta (430 kW). Nelilitraisen V8:n moottorinohjauksen lisäksi myös turboahtimet on suunniteltu kokonaan uudelleen ja ahtopaine on nostettu 1,2 barista 1,35 bariin. Vauhtipyörän 700 gramman keventymisellä puolestaan haetaan aiempaa paremmin kaasupolkimeen vastaavaa moottoriluonnetta. Äänienkin pitäisi olla kunnossa, sillä kuuden kilogramman säästön nimissä pakoputkisto on vaihdettu titaaniseksi.Suorituskyvyksi luvataan 0–100 km/h 3,6 sekunnissa ja huippunopeudeksi 318 km/h.Kaikki tämä hulluus pidetään aiempaa paremmin myös hallinnassa, sillä perusmallisen ajonvakautuksen sijaan GT R lainaa voitokkaan Mercedes-AMG GT3 -kilpurin yhdeksänasentoisen luistonhallinnan. Säädön avulla kuljettaja voi vaikuttaa täsmällisesti käytettävissä olevan luiston määrään. Mikäli ajonvakautusjärjestelmän kytkee pois, kehuu Mercedes, että "ESP OFF" -asetuksen ohjelmointi on lainattu suoraan AMG GT3:sta. Tarjolla on myös lisävarusteinen jarrupaketti, joka vaihtaa AMG GT R:n jarrulevyt keraamisiksi. Samalla keltaisten jarrusatuloiden alla olevat levyt kasvavat peräti 402 millimetrisiin edessä, takalevyjen pysyessä 360 millimetrissä.Näiden muutosten lisäksi mallista löytyy iso nippu pienempiä hiottuja yksityiskohtia. Lisääntyneestä tekniikasta huolimatta malli on 15 kilogrammaa AMG GT S:ää keveämpi kiitos materiaalimuutosten.Myyntiin Mercedes-AMG GT R saapuu marraskuussa ja Euroopan toimitusten pitäisi alkaa maaliskuussa 2017.Lähde ja kuvat: MercedesMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKatso myös:Koeajossa: Muhkea Mercedes-AMG GT S Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Uutinen Autoliitto muistuttaa hiihtolomalaisia: tee nämä asiat jo nyt – vähennät sillä lähtöstressiä 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 3.2.2025 Uutinen Citroën kiistää brittihuhut Rättärin paluusta sähköretroversiona 3.2.2025 Sähköautot Sähköautojen osuus kasvussa – kiitos käytettyjen tuonnin ja työsuhdeautojen 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 31.1.2025 Uutinen BMW iX saa kasvojenkohotuksen ja lisää toimintamatkaa – uudistuneen malliston lähtöhinta 87 300 euroa 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla