25.6.2016 Ajoneuvot Vihreää suorituskykyä – Mercedes-AMG GT R Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suorituskykyä ja kruisailumukavuutta yhdistävä AMG GT -mallisto laajenee. Mercedes-AMG GT R vaihtaa kuitenkin lähes kaiken ajettavuuden nimissä. Englannissa pidettävä Goodwood Festival of Speed toimi odotetusti näyttämönä kun Mercedes esitteli uuden version upeasta AMG GT:stään. Todella vihreä Mercedes-AMG GT R vaihtaa aimo annoksen kruisailumukavuutta ratapäivien suorituskykyyn. Auton kehityspaikkana on toiminut "Vihreä Helvetti" eli Nürburgring, mihin myös uusi "AMG Green Hell Magno" -värisävy viittaa. Ihan pelkästä lisätehosta ei AMG GT R:n kohdalla ole kyse, sillä lähes jokainen komponentti on vaihdettu tai sitä on paranneltu. Merkittäviä muutoksia on saavutettu vaihtamalla esimerkiksi alumiinisia tukikomponentteja hiilikuituisiin painonsäästön nimissä. Levikkeiden ansiosta GT R on myös edessä 46 millimetriä ja takana 57 millimetriä perusmalleja leveämpi suuremman rengaskoon ja paremman ilmanohjaamisen nimissä. Jäykempi, säädettävä alusta ja vahvistetut runkorakenteet takaavat, että AMG GT R täysin uudella tasolla jo ajettavuuden kivijalasta lähtien. Lukuisten muutosten listalta löytyy myös nelipyöräohjaus, joka kääntää renkaita 1,5 astetta tilanteen mukaan. Matalissa nopeuksissa renkaat kääntyvät eturenkaisiin nähden vastakkaiseen suuntaan, jolloin GT R vaikuttaa mittaistaan ketterämmältä. Yli 100 km/h nopeudessa vaikutus kääntyy, jolloin takarenkaiden kääntyminen eturenkaiden kanssa samaan suuntaan toimii autoa vakauttavasti. Mercedes-AMG on nörtteillyt ajettavuuden nimissä tosissaan. Esimerkiksi GT R:n moottorin- ja vaihteiston tuet ovat paitsi aktiivisesti säädettävät, myös kykeneväiset säätymään toisistaan riippumatta. Järjestelmä keskustelee elektronisen tasauspyörästön lukon kanssa CAN-väylän avulla selvittääkseen kuljettajan kaipaaman käyttäytymisen. Aerodynaamisuutta on haettu uudella keulailmeellä ja sähköisesti säädeltävillä jäähdytyskaihtimilla. AMG GT R tuottaakin parhaimmillaan peräti 155 kilogrammaa AMG GT S:ää enemmän downforcea, mutta auto on silti vähäisempiä sisarmallejaan aerodynaamisempi. Aktiivista aerodynamiikkaa löytyy myös uutuuden pohjasta, sillä säädeltävän hiilikuituläpän avulla GT R voi tuottaa peräti 40 kilogrammaa autoa tien pintaan imevää Venturi-efektiä. Takana puolestaan hyödynnetään Formuloista tuttua tupladiffuusoritekniikkaa, jossa lämmin pakoilma ohjataan osaksi aerodynaamiikkaa. Tehoa on käytössä 70 hevosvoimaa (55 kilowattia) GT S:ää enemmän, lopputuloksen ollessa 585 hevosta (430 kW). Nelilitraisen V8:n moottorinohjauksen lisäksi myös turboahtimet on suunniteltu kokonaan uudelleen ja ahtopaine on nostettu 1,2 barista 1,35 bariin. Vauhtipyörän 700 gramman keventymisellä puolestaan haetaan aiempaa paremmin kaasupolkimeen vastaavaa moottoriluonnetta. Äänienkin pitäisi olla kunnossa, sillä kuuden kilogramman säästön nimissä pakoputkisto on vaihdettu titaaniseksi. Suorituskyvyksi luvataan 0–100 km/h 3,6 sekunnissa ja huippunopeudeksi 318 km/h. Kaikki tämä hulluus pidetään aiempaa paremmin myös hallinnassa, sillä perusmallisen ajonvakautuksen sijaan GT R lainaa voitokkaan Mercedes-AMG GT3 -kilpurin yhdeksänasentoisen luistonhallinnan. Säädön avulla kuljettaja voi vaikuttaa täsmällisesti käytettävissä olevan luiston määrään. Mikäli ajonvakautusjärjestelmän kytkee pois, kehuu Mercedes, että "ESP OFF" -asetuksen ohjelmointi on lainattu suoraan AMG GT3:sta. Tarjolla on myös lisävarusteinen jarrupaketti, joka vaihtaa AMG GT R:n jarrulevyt keraamisiksi. Samalla keltaisten jarrusatuloiden alla olevat levyt kasvavat peräti 402 millimetrisiin edessä, takalevyjen pysyessä 360 millimetrissä. Näiden muutosten lisäksi mallista löytyy iso nippu pienempiä hiottuja yksityiskohtia. Lisääntyneestä tekniikasta huolimatta malli on 15 kilogrammaa AMG GT S:ää keveämpi kiitos materiaalimuutosten. Myyntiin Mercedes-AMG GT R saapuu marraskuussa ja Euroopan toimitusten pitäisi alkaa maaliskuussa 2017. Lähde ja kuvat: Mercedes Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Katso myös: Koeajossa: Muhkea Mercedes-AMG GT S Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electricissä on kilpa-auton ainesta 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt