12.10.2022 Ajoneuvot Viiden tähden tutut tekijät – Euro NCAP lokakuu 2022 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Euro NCAP -törmäystestien lokakuun tuloserässä nähtiin uusina niminä BYD ja Mobilize, mutta pääsääntöisesti tuloksissa korostuivat tutut nimet. Lokakuun tuloserässä nähtiin kasa uutuusmalleja. Suurin osa autoista oli tutuilta tekijöiltä, mutta kuriositeettien kannalta mielenkiintoisimpia ovat Mobilize Limo (JMEV Yi) ja Euroopassa laajentuvan BYD:n Atto 3.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyBMW 2-sarjan Active Tourer – 5 tähteäBMW:n uusi kompakti tila-auto sai Euro NCAP:ista viisi tähteä, sillä auton suorituksissa ei ollut suoranaista heikkoutta millään osa-alueella. Aikuismatkustajien suojasta 2-sarja sai 88% maksimipisteistä ja lapsimatkustajien kohdallakin tulokseksi saatiin 81% pisteistä. Suurimmat houmautukset kohdistuivat aikuismatkustajien rintakehään, jossa suoja arvioitiin kohtalaiseksi. Lasten kohdalla pisteitä vähennettiin turvavyön luiskahdettua korokeistuimella istuvan 10-vuotiaan olkapäältä sekä eri turvaistuintyyppien yhteensopivuudesta.Kevyen liikenteen osalta Active Tourer sai 79% pisteistä. Törmäystilanteessa tuulilasin reunojen lisäksi ajovalot muodostavat hankalan alueen. AEB-hätäjarrutusjärjestelmä havaitsi kevyen liikenteen edustajat hyvin. Ajoavustimista BMW:n uutuus sai 92% kokonaispisteistä, sillä auton kattava avustinvalikoima toimii hyvin ja myös AEB-hätäjarrutusjärjestelmä toimii ongelmitta.BMW X1 – 5 tähteäBMW:n X-katumaasturimalliston pienin selviytyi niin ikään mainiolla yleisarvosanalla. Osa-aluepisteissä X1 jäi kuitenkin hieman sisarmallistaan. Aikuismatkustajien suoja arvioitiin 86% arvoiseksi, sillä aikuisten rintakehäsuoja arvioitiin paikoin heikoksi. Lasten kohdalla auto sai 89% pisteistä ja merkittävin huomautus koski korokeistuimella olevan 10-vuotiaan tyydyttävää päänsuojaa sivutörmäyksessä.Kevyen liikenteen käyttäjien osalta BMW X1 arvioitiin 76% pistepotilla kokonaismäärästä. Törmäystilanteessa tuulilasin reunat ja A-pilarit sekä puskurin yläreuna arvioitiin vaikeiksi alueiksi. Auton AEB-järjestelmä toimi hyvin jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden kanssa. Ajoavustimista BMW X1 sai 92% pisteistä, sillä laaja valikoimia kuljettajaa avustavia järjestelmiä toimi selkeästi ja myös AEB-hätäjarrutusjärjestelmä toimii ongelmitta.BYD Atto 3 – 5 tähteäKiinalaisvalmistajan kompakti crossover suoriutui hyvin Euro NCAP:in testisarjasta, sillä auto sai yleisarvosanaksi viisi tähteä. Myös aikuismatkustajien suojasta auto sai komeat 91% pisteistä. Merkittävin huomautus koski aikuismatkustajan rintakehäsuojaa sivusuuntaisessa pilarikokeessa, jolloin suoja jäi heikoksi. Lasten osalta BYD:n uutuus sai 89% pisteistä, eikä autossa ollut huomautettavaa.Kevyen liikenteen osalta Atto 3 sai 69% pisteistä. Tuulilasin reunojen lisäksi puskurin yläosa osoittautui hankalaksi kohdaksi mahdollisessa törmäystilanteessa. AEB-hätäjarrutusjärjestelmä toimii kohtuullisesti jalankulkijoiden ja hyvin pyöräilijöiden kohdalla. Ajoavustimista BYD Atto 3 sai 74% pisteistä. Autossa ei ole erityistä kuljettajan vireystilan valvontaa, mutta muilta osin järjestelmät toimivat hyvin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyCitroën C5 X – 4 tähteäCitroënin uusi crossover-farmari arvioitiin yleisarvosanaltaan neljän tähden arvoiseksi. Aikuismatkustajien osalta C5 X sai 82% pisteistä. Aikuisten rintakehäsuoja jäi monissa törmäystilanteessa kohtuulliseksi. Myös sivutörmäyksen retkahdussuoja arvioitiin kohtuulliseksi. Lasten osalta C5 X sai 87% pisteistä, sillä auto ei salli turvaistuimen asentamista etuistuimelle.Kevyen liikenteen osalta Citroënin uutuus arvioitiin 69%:lla osa-aluepisteistä. Monien muiden automallien tapaan mahdollisessa törmäystilanteessa hankalimmat kohdat keulassa ovat tuulilasin reunat sekä puskurin yläreuna. AEB-hätäjarrutusjärjestelmä toimi kevyen liikenteen käyttäjien kohdalla kohtuullisesti. Ajoavustimista C5 X sai 66% pisteistä, sillä sen hätäjarrutusjärjestelmä toimii vain kohtuullisesti muiden ajoneuvojen kanssa.Mazda CX-60 – 5 tähteäMazdan uusi kookas katumaasturi selviytyi Euro NCAP:in hampaista hyvin arvosanoin. Aikuisten osa-alueelta CX-60 sai 88% pisteistä. Kuljettajan rintakehäsuoja arvioitiin kohtuulliseksi ja lisäksi kuljettajan polvisuojatuloksia rokotettiin myöhemmässä tarkastelussa. Lasten suojasta auto sai 91% pisteistä, pisteiden kärsiessä mahdollisuudesta asentaa turvaistuin vain takaistuinten reunapaikoille.Kevyen liikenteen osa-alueelta CX-60 sai 89% pisteistä. Törmäystilanteessa auton keularakenteet ovat kauttaaltaan hyvät ja myös AEB-hätäjarrutusjärjestelmä toimii hyvin. Kuljettajaa avustavista järjestelmistä Mazda sai 76% pisteistä, sillä kaista-avustimen ominaisuudet jättivät toivomisen varaa. AEB-hätäjarrutusjärjestelmä toimi kuitenkin moitteetta.Mercedes-EQ EQE – 5 tähteäMercedeksen sähköinen tulkinta E-sarjasta selviytyi Euro NCAP:in kokeissa odotetun mainiosti. Aikuisten osa-aluepisteistä auto sai peräti 95%, eikä tuloksissa ole kuin lieviä kauneusvirheitä. Lasten kohdalla auto arvioitiin 91% osuudella kokonaispisteistä, pisteiden kärsiessä lähinnä turvaistuinten sopivuudesta takaistuimen reunapaikoille.Kevyen liikenteen osalta EQE arvioitiin 83% pisteillä. Tuulilasin reunojen lisäksi ajovalojen kohta muodosti sähkö-Mercedekselle haastavan alueen mahdollisessa törmäystilanteessa. AEB-hätäjarrutusjärjestelmä toimii kuitenkin hyvin niin jalankulkijoiden kuin polkupyöräilijöiden kanssa. Ajoavustimista Mercedes-EQ EQE sai 81% pisteistä, sillä kattava avustinvalikoima toimii melko hyvin ja AEB-hätäjarrutusjärjestelmä selviytyi testeistä moitteettomasti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMobilize Limo – 4 tähteäMyös nimillä JMEV Yi ja EVeasy Limo tunnettu Mobilize Limo on kompakti C-segmentin täyssähköinen perheauto, jonka taustalta löytyvät Jiangling Motors yhteistyössä Renaultin kanssa. Aikuismatkustajien kohdalta Limo arvosteltiin 80% osa-aluepisteillä. Huomautettavaa löytyi aikuisten rintakehän suojasta, tulosten vaihdellessa heikosta kohtuulliseen kokeesta riippuen. Etumatkustajien reisisuoja ja kuljettajan säärisuoja arvioitiin myös kohtuulliseksi. Sivusuuntaisessa törmäyksessä etumatkustajien päät eivät osuneet yhteen, mutta tulos mitätöitiin, sillä valmistaja ei voinut osoittaa keskiturvatyynyn toimivan symmetrisesti ja toistuvasti. Lisäksi etutörmäyksessä havaittiin repeämä kuljettajan jalkatilassa ja sivutörmäyksessä törmäyspuolen takaovi aukesi.Lasten osalta Mobilize Limo arvioitiin 75% pisteillä. Pisteitä jäi saavuttamatta lastenistuinten soveltuessa lähinnä takapenkin reunapaikoille ja koska etuistuimen turvatyynykytkimen merkinnät eivät vastaa Euro NCAP:in vaatimuksia.Kevyen liikenteen osalta Mobilize Limo arvioitiin 69% osa-aluepistein. Mahdollisessa törmäystilanteessa ongelmakohdaksi osoittautuivat tuulilasin reunat. AEB-hätäjarrutusjärjestelmä toimii pääsääntöisesti hyvin. Ajoavustimista Limo sai 71% pisteistä. Autossa ei ole kuljettajan vireystilan valvontaa, mutta muilta osin varusteet toimivat hyvin tai kohtuullisesti.SEAT Arona – 5 tähteäSeatin pieni crossover on päivittynyt ja Euro NCAP vahvisti, että Arona jakaa edelleen turvarakenteensa Ibizan kanssa. Arona sai sekä aikuisten että lasten osalta 83% pisteistä. Aikuisten merkittävin huomautus koskee sivutörmäyksen retkahdussuojaa, joka on Aronassa huono. Lasten kohdalla ainoa huomautus tuli korokeistuimella olevan lapsen päänsuojasta sivutörmäyksessä, tuloksen jäädessä tyydyttäväksi. Muuten auto suosii Isofix- tai i-Size-istuinten asentamista takapenkin reunapaikoille.Kevyen liikenteen kokeissa Seat Aronan tulokseksi saatiin 65% pisteistä. Tuulilasin reunojen lisäksi ajovalojen sisäreuna arvioitiin hankalaksi kohdaksi mahdollisessa törmäystilanteessa ja AEB-hätäjarrutusjärjestelmä toimii kohtuullisesti kevyen liikenteen kanssa. Ajoavustimista crossover sai 70% pisteistä, sillä autossa ei ole nopeusrajoitusten tunnistusta vakiovarusteena ja AEB-hätäjarrutusjärjestelmä toimii tyydyttävästi muiden ajoneuvojen kanssa.SEAT Ibiza – 5 tähteäTurvarakenteensa Seat Aronan kanssa jakava Seat Ibiza selviytyi Euro NCAP:in kokeista hyvin sisarmallinsa tapaan. Aikuisten suojasta auto sai 83% pisteistä. Sivutörmäyksen huonon retkahdussuojan lisäksi Ibizan merkittävin huomautus on kuljettajan heikko säärisuoja etutörmäyksessä. Lasten suoja arvioitiin 82% pisteillä. Etutörmäyksessä korokeistuimella olevan 10-vuotiaan kaulasuoja arvioitiin kohtuulliseksi, muilta osin suojan ollessa hyvä tai tyydyttävä. Myös Ibiza suosii lastenistuinten asentamista takapenkin reunapaikoille.Kevyen liikenteen osalta Ibiza sai 66% pisteistä. Mahdollisessa törmäystilanteessa tuulilasin reunat ja ajovalon sisäosat ovat hankalia alueita. AEB-hätäjarrutusjärjestelmä toimii kohtuullisesti kevyen liikenteen kanssa. Ajoavustimista Ibiza sai sisarmallinsa tavoin 70% pisteistä, sillä autossa ei ole nopeusrajoitusten tunnistusta vakiovarusteena ja AEB-hätäjarrutusjärjestelmä toimii tyydyttävästi muiden ajoneuvojen kanssa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVolkswagen Golf – 5 tähteäVolkswagenin tuttu perusmalli on arvioitu uudelleen kuluvan vuoden standardeilla, mutta osa perusteistä noudattaa vuoden 2019 tuloksia. Aikuisten suojasta Golf sai 88% pisteistä ja lasten kohdalla tulokseksi kertyi 87% pisteistä. Aikuisten tuloksissa merkittävin huomautus koski kuljettajan rintakehän suojaa, joka arvioitiin osassa kokeita kohtuulliseksi. Golf arvioitiin aggressiiviseksi törmäyskumppaniksi suorassa etutörmäyksessä. Lasten tuloksissa huomautus koskee 10-vuotiaan korokeistuimella olevan lapsen kaulasuojaa etutörmäyksessä, mikä arvioitiin heikoksi. Golf soveltuu myös turvaistuimen asentamiseen etumatkustajan paikalle.Kevyen liikenteen osalta VW sai 74% pisteistä. Mahdollisessa törmäystilanteessa ongelmaksi nousee useimpien autojen tavoin tuulilasin reunat. Golfin AEB-hätäjarrutusjärjestelmä toimii tyydyttävästi kevyen liikenteen kanssa. Ajoavustimista Golf sai 82% pisteistä. Nopeusrajoitustunnistuksen puute vakiovarusteena verotti jonkin verran auton pisteitä, mutta AEB-hätäjarrutusjärjestelmä toimi hyvin toisten ajoneuvojen kanssa.Lähde ja kuvat: Euro NCAP Teksti: Aake Kinnunen Lue lisää Kaikki artikkelit 22.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 9 on tilava ja kyvykäs korealaisvalmistajan uusi sähkölippulaiva 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä 17.11.2024 Ajoneuvot Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä – yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa 13.11.2024 Euro NCAP Sisarmalleja sekä Cupra Tavascan ja MG HS – Euro NCAP:issa jälleen lähes pilvetöntä 12.11.2024 Uutinen Yksi rajapyykki ylitetty – Suomessa on nyt yli 100 sähkökuorma-autoa 11.11.2024 Ajoneuvot Goldfinger!… Klassikko-Bondin 60-vuotista taivalta juhlistavat sekä hyvis että pahis, Aston Martin ja Rolls-Royce 10.11.2024 Ajoneuvot Porsche 911 Carrera T on jatkossakin Porschen käsitys perusautojen perusautosta 8.11.2024 Ajoneuvot Eläköön Karma Invictus: Fisker Karma on löytänyt jälleen uuden muodon, vaikka jo toinen Fisker-automerkki on nurin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 21.11.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan -lataushybridi lupaa pitkiä sähköisiä ajomatkoja 22.11.2024 Yleinen Helsingin polttomoottorikielto saa Autoliitolta tyrmäyksen: ”Tavoitteena tehdä kaupunkilaisten elämästä vaikeaa” 22.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 9 on tilava ja kyvykäs korealaisvalmistajan uusi sähkölippulaiva 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 16.11.2024 Lentokoneet Iberia vastaanotti ihka ensimmäisen Airbus A321XLR:n - liikenteessä on nyt todellinen mannertenvälinen kapearunkokone 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi