12.10.2022 Ajoneuvot Viiden tähden tutut tekijät – Euro NCAP lokakuu 2022 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Euro NCAP -törmäystestien lokakuun tuloserässä nähtiin uusina niminä BYD ja Mobilize, mutta pääsääntöisesti tuloksissa korostuivat tutut nimet. Lokakuun tuloserässä nähtiin kasa uutuusmalleja. Suurin osa autoista oli tutuilta tekijöiltä, mutta kuriositeettien kannalta mielenkiintoisimpia ovat Mobilize Limo (JMEV Yi) ja Euroopassa laajentuvan BYD:n Atto 3.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyBMW 2-sarjan Active Tourer – 5 tähteäBMW:n uusi kompakti tila-auto sai Euro NCAP:ista viisi tähteä, sillä auton suorituksissa ei ollut suoranaista heikkoutta millään osa-alueella. Aikuismatkustajien suojasta 2-sarja sai 88% maksimipisteistä ja lapsimatkustajien kohdallakin tulokseksi saatiin 81% pisteistä. Suurimmat houmautukset kohdistuivat aikuismatkustajien rintakehään, jossa suoja arvioitiin kohtalaiseksi. Lasten kohdalla pisteitä vähennettiin turvavyön luiskahdettua korokeistuimella istuvan 10-vuotiaan olkapäältä sekä eri turvaistuintyyppien yhteensopivuudesta.Kevyen liikenteen osalta Active Tourer sai 79% pisteistä. Törmäystilanteessa tuulilasin reunojen lisäksi ajovalot muodostavat hankalan alueen. AEB-hätäjarrutusjärjestelmä havaitsi kevyen liikenteen edustajat hyvin. Ajoavustimista BMW:n uutuus sai 92% kokonaispisteistä, sillä auton kattava avustinvalikoima toimii hyvin ja myös AEB-hätäjarrutusjärjestelmä toimii ongelmitta.BMW X1 – 5 tähteäBMW:n X-katumaasturimalliston pienin selviytyi niin ikään mainiolla yleisarvosanalla. Osa-aluepisteissä X1 jäi kuitenkin hieman sisarmallistaan. Aikuismatkustajien suoja arvioitiin 86% arvoiseksi, sillä aikuisten rintakehäsuoja arvioitiin paikoin heikoksi. Lasten kohdalla auto sai 89% pisteistä ja merkittävin huomautus koski korokeistuimella olevan 10-vuotiaan tyydyttävää päänsuojaa sivutörmäyksessä.Kevyen liikenteen käyttäjien osalta BMW X1 arvioitiin 76% pistepotilla kokonaismäärästä. Törmäystilanteessa tuulilasin reunat ja A-pilarit sekä puskurin yläreuna arvioitiin vaikeiksi alueiksi. Auton AEB-järjestelmä toimi hyvin jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden kanssa. Ajoavustimista BMW X1 sai 92% pisteistä, sillä laaja valikoimia kuljettajaa avustavia järjestelmiä toimi selkeästi ja myös AEB-hätäjarrutusjärjestelmä toimii ongelmitta.BYD Atto 3 – 5 tähteäKiinalaisvalmistajan kompakti crossover suoriutui hyvin Euro NCAP:in testisarjasta, sillä auto sai yleisarvosanaksi viisi tähteä. Myös aikuismatkustajien suojasta auto sai komeat 91% pisteistä. Merkittävin huomautus koski aikuismatkustajan rintakehäsuojaa sivusuuntaisessa pilarikokeessa, jolloin suoja jäi heikoksi. Lasten osalta BYD:n uutuus sai 89% pisteistä, eikä autossa ollut huomautettavaa.Kevyen liikenteen osalta Atto 3 sai 69% pisteistä. Tuulilasin reunojen lisäksi puskurin yläosa osoittautui hankalaksi kohdaksi mahdollisessa törmäystilanteessa. AEB-hätäjarrutusjärjestelmä toimii kohtuullisesti jalankulkijoiden ja hyvin pyöräilijöiden kohdalla. Ajoavustimista BYD Atto 3 sai 74% pisteistä. Autossa ei ole erityistä kuljettajan vireystilan valvontaa, mutta muilta osin järjestelmät toimivat hyvin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyCitroën C5 X – 4 tähteäCitroënin uusi crossover-farmari arvioitiin yleisarvosanaltaan neljän tähden arvoiseksi. Aikuismatkustajien osalta C5 X sai 82% pisteistä. Aikuisten rintakehäsuoja jäi monissa törmäystilanteessa kohtuulliseksi. Myös sivutörmäyksen retkahdussuoja arvioitiin kohtuulliseksi. Lasten osalta C5 X sai 87% pisteistä, sillä auto ei salli turvaistuimen asentamista etuistuimelle.Kevyen liikenteen osalta Citroënin uutuus arvioitiin 69%:lla osa-aluepisteistä. Monien muiden automallien tapaan mahdollisessa törmäystilanteessa hankalimmat kohdat keulassa ovat tuulilasin reunat sekä puskurin yläreuna. AEB-hätäjarrutusjärjestelmä toimi kevyen liikenteen käyttäjien kohdalla kohtuullisesti. Ajoavustimista C5 X sai 66% pisteistä, sillä sen hätäjarrutusjärjestelmä toimii vain kohtuullisesti muiden ajoneuvojen kanssa.Mazda CX-60 – 5 tähteäMazdan uusi kookas katumaasturi selviytyi Euro NCAP:in hampaista hyvin arvosanoin. Aikuisten osa-alueelta CX-60 sai 88% pisteistä. Kuljettajan rintakehäsuoja arvioitiin kohtuulliseksi ja lisäksi kuljettajan polvisuojatuloksia rokotettiin myöhemmässä tarkastelussa. Lasten suojasta auto sai 91% pisteistä, pisteiden kärsiessä mahdollisuudesta asentaa turvaistuin vain takaistuinten reunapaikoille.Kevyen liikenteen osa-alueelta CX-60 sai 89% pisteistä. Törmäystilanteessa auton keularakenteet ovat kauttaaltaan hyvät ja myös AEB-hätäjarrutusjärjestelmä toimii hyvin. Kuljettajaa avustavista järjestelmistä Mazda sai 76% pisteistä, sillä kaista-avustimen ominaisuudet jättivät toivomisen varaa. AEB-hätäjarrutusjärjestelmä toimi kuitenkin moitteetta.Mercedes-EQ EQE – 5 tähteäMercedeksen sähköinen tulkinta E-sarjasta selviytyi Euro NCAP:in kokeissa odotetun mainiosti. Aikuisten osa-aluepisteistä auto sai peräti 95%, eikä tuloksissa ole kuin lieviä kauneusvirheitä. Lasten kohdalla auto arvioitiin 91% osuudella kokonaispisteistä, pisteiden kärsiessä lähinnä turvaistuinten sopivuudesta takaistuimen reunapaikoille.Kevyen liikenteen osalta EQE arvioitiin 83% pisteillä. Tuulilasin reunojen lisäksi ajovalojen kohta muodosti sähkö-Mercedekselle haastavan alueen mahdollisessa törmäystilanteessa. AEB-hätäjarrutusjärjestelmä toimii kuitenkin hyvin niin jalankulkijoiden kuin polkupyöräilijöiden kanssa. Ajoavustimista Mercedes-EQ EQE sai 81% pisteistä, sillä kattava avustinvalikoima toimii melko hyvin ja AEB-hätäjarrutusjärjestelmä selviytyi testeistä moitteettomasti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMobilize Limo – 4 tähteäMyös nimillä JMEV Yi ja EVeasy Limo tunnettu Mobilize Limo on kompakti C-segmentin täyssähköinen perheauto, jonka taustalta löytyvät Jiangling Motors yhteistyössä Renaultin kanssa. Aikuismatkustajien kohdalta Limo arvosteltiin 80% osa-aluepisteillä. Huomautettavaa löytyi aikuisten rintakehän suojasta, tulosten vaihdellessa heikosta kohtuulliseen kokeesta riippuen. Etumatkustajien reisisuoja ja kuljettajan säärisuoja arvioitiin myös kohtuulliseksi. Sivusuuntaisessa törmäyksessä etumatkustajien päät eivät osuneet yhteen, mutta tulos mitätöitiin, sillä valmistaja ei voinut osoittaa keskiturvatyynyn toimivan symmetrisesti ja toistuvasti. Lisäksi etutörmäyksessä havaittiin repeämä kuljettajan jalkatilassa ja sivutörmäyksessä törmäyspuolen takaovi aukesi.Lasten osalta Mobilize Limo arvioitiin 75% pisteillä. Pisteitä jäi saavuttamatta lastenistuinten soveltuessa lähinnä takapenkin reunapaikoille ja koska etuistuimen turvatyynykytkimen merkinnät eivät vastaa Euro NCAP:in vaatimuksia.Kevyen liikenteen osalta Mobilize Limo arvioitiin 69% osa-aluepistein. Mahdollisessa törmäystilanteessa ongelmakohdaksi osoittautuivat tuulilasin reunat. AEB-hätäjarrutusjärjestelmä toimii pääsääntöisesti hyvin. Ajoavustimista Limo sai 71% pisteistä. Autossa ei ole kuljettajan vireystilan valvontaa, mutta muilta osin varusteet toimivat hyvin tai kohtuullisesti.SEAT Arona – 5 tähteäSeatin pieni crossover on päivittynyt ja Euro NCAP vahvisti, että Arona jakaa edelleen turvarakenteensa Ibizan kanssa. Arona sai sekä aikuisten että lasten osalta 83% pisteistä. Aikuisten merkittävin huomautus koskee sivutörmäyksen retkahdussuojaa, joka on Aronassa huono. Lasten kohdalla ainoa huomautus tuli korokeistuimella olevan lapsen päänsuojasta sivutörmäyksessä, tuloksen jäädessä tyydyttäväksi. Muuten auto suosii Isofix- tai i-Size-istuinten asentamista takapenkin reunapaikoille.Kevyen liikenteen kokeissa Seat Aronan tulokseksi saatiin 65% pisteistä. Tuulilasin reunojen lisäksi ajovalojen sisäreuna arvioitiin hankalaksi kohdaksi mahdollisessa törmäystilanteessa ja AEB-hätäjarrutusjärjestelmä toimii kohtuullisesti kevyen liikenteen kanssa. Ajoavustimista crossover sai 70% pisteistä, sillä autossa ei ole nopeusrajoitusten tunnistusta vakiovarusteena ja AEB-hätäjarrutusjärjestelmä toimii tyydyttävästi muiden ajoneuvojen kanssa.SEAT Ibiza – 5 tähteäTurvarakenteensa Seat Aronan kanssa jakava Seat Ibiza selviytyi Euro NCAP:in kokeista hyvin sisarmallinsa tapaan. Aikuisten suojasta auto sai 83% pisteistä. Sivutörmäyksen huonon retkahdussuojan lisäksi Ibizan merkittävin huomautus on kuljettajan heikko säärisuoja etutörmäyksessä. Lasten suoja arvioitiin 82% pisteillä. Etutörmäyksessä korokeistuimella olevan 10-vuotiaan kaulasuoja arvioitiin kohtuulliseksi, muilta osin suojan ollessa hyvä tai tyydyttävä. Myös Ibiza suosii lastenistuinten asentamista takapenkin reunapaikoille.Kevyen liikenteen osalta Ibiza sai 66% pisteistä. Mahdollisessa törmäystilanteessa tuulilasin reunat ja ajovalon sisäosat ovat hankalia alueita. AEB-hätäjarrutusjärjestelmä toimii kohtuullisesti kevyen liikenteen kanssa. Ajoavustimista Ibiza sai sisarmallinsa tavoin 70% pisteistä, sillä autossa ei ole nopeusrajoitusten tunnistusta vakiovarusteena ja AEB-hätäjarrutusjärjestelmä toimii tyydyttävästi muiden ajoneuvojen kanssa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVolkswagen Golf – 5 tähteäVolkswagenin tuttu perusmalli on arvioitu uudelleen kuluvan vuoden standardeilla, mutta osa perusteistä noudattaa vuoden 2019 tuloksia. Aikuisten suojasta Golf sai 88% pisteistä ja lasten kohdalla tulokseksi kertyi 87% pisteistä. Aikuisten tuloksissa merkittävin huomautus koski kuljettajan rintakehän suojaa, joka arvioitiin osassa kokeita kohtuulliseksi. Golf arvioitiin aggressiiviseksi törmäyskumppaniksi suorassa etutörmäyksessä. Lasten tuloksissa huomautus koskee 10-vuotiaan korokeistuimella olevan lapsen kaulasuojaa etutörmäyksessä, mikä arvioitiin heikoksi. Golf soveltuu myös turvaistuimen asentamiseen etumatkustajan paikalle.Kevyen liikenteen osalta VW sai 74% pisteistä. Mahdollisessa törmäystilanteessa ongelmaksi nousee useimpien autojen tavoin tuulilasin reunat. Golfin AEB-hätäjarrutusjärjestelmä toimii tyydyttävästi kevyen liikenteen kanssa. Ajoavustimista Golf sai 82% pisteistä. Nopeusrajoitustunnistuksen puute vakiovarusteena verotti jonkin verran auton pisteitä, mutta AEB-hätäjarrutusjärjestelmä toimi hyvin toisten ajoneuvojen kanssa.Lähde ja kuvat: Euro NCAP Teksti: Aake Kinnunen Lue lisää Kaikki artikkelit 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 9.6.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lanseeraa uusimman sukupolven MBESS-energiavaraston 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV – plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 5.6.2025 Ajoneuvot Lähes joka kolmas auto hylättiin katsastuksessa – myös sähköautojen viat kasvussa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 15.6.2025 Laivat Päivän kuva: Saksan oma "Lemmenlaiva" nähty Helsingin Katajanokalla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster