27.4.2021 Liikenne Viidennen sukupolven sisarukset – Finnlinesin GG5G-sisaraluksia jo maailmalla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä GG5G-sisarusparven ensimmäiset jäsenet näyttävät tarkasti, kuinka futuristisilla aluksilla Suomesta liikennöidään lähitulevaisuudessa. Olemme pariinkin otteeseen kirjoittaneet Finnlinesin laajoista uudisrakennushankkeista. Tilauksessa on kahden eri luokan aluksia. Ensimmäisen niin kutsutun Grimaldi Green 5th Generation- eli hybridi-ro-ro-luokan edustajan, M/S Finneco I:n, odotetaan saapuvan Suomeen jo tänä vuonna. Saman 12 yksilön vahvuisen sisaruskatraan aluksista suurin osa menee Finnlinesin italialaisen emoyhtiön, Grimaldi Linesin Välimeren-liikenteeseen.Jinlingin telakka Kiinassa näyttää tuottavan laivoja tehokkaasti, sillä lyhyen ajan sisällä liikenteeseen on päässyt jo neljä alusta. Näin meillä onkin tiedossamme Finnlinesin aluksista kaikki yksityiskohdat sekä käyttökokemuksia jo ennen kuin ensimmäinenkään niistä on valmistunut. Sana ”eco” toistuu GG5G-sisarusten nimissä tiuhaan. Nimet Eco Valencia, Eco Barcelona, Eco Livorno ja Eco Savona kertovat myös alusten reitistä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyFuturistinen ilmeAikaisemmin julkaistut havainnekuvat ovat nyt totta, sillä alukset eivät poikkea niistä oikeastaan mitenkään. Huomio kiinnittyy ensimmäisenä keulan poikkeukselliseen muotoon. Tai sanotaan pikemminkin uuteen muotivillitykseen, sillä suurimmassa osassa viime vuosina valmistuneista loistoristeilijöistä on tämänkaltainen keula, jota englanniksi kutsutaan termillä ”inverted bow” eli ”käänteinen keula”. Ratkaisu vähentää veden vastetta keulassa, mutta toisaalta keula tuppaa sukeltamaan korkeiden aaltojen alle. Ensin mainittu ominaisuus on kuitenkin vahvasti linjassa GG5G-alusten suunnittelufilosofian kanssa.Alukset palvelevat pelkästään roll-on-roll-of -rahtikäytössä, eli tavara menee laivaan ja sieltä pois kumipyörillä. Yleensä tämä tarkoittaa rekkojen puoliperävaunuja, mutta aluksilta löytyy tusinan verran hyttipaikkoja ajoneuvoyhdistelmien kuljettajille. Autokansia on viisi ja ne vaikuttavat avarilta ja ennen kaikkea valoisilta, sillä luonnonvaloa pääsee sisälle rungon suurista ikkuna-aukoista.Muunneltavuus on todella hyvällä tasolla, ja rampit kestävät jopa 150-tonnisten yhdistelmien painon. Ylin kansista on ulkokansi. Tilaa aluksilla on jopa 500:lle puoliperävaunulle. Kaikki portit sijaitsevat perässä, josta lasti on mahdollista purkaa ja lastata eri tasoilta.Komentosillan takapuolelta avautuu 600-neliöinen aurinkopaneelikenttä. Sen tarkoitus on yhdessä apugeneraattoreiden kanssa ladata merimatkan aikana 5 000 kilowattitunnin litium-ioniakustot. Patentoidun ”Zero Emissions in Port” -järjestelmän avulla alukset ovat pystyneet seisomaan satamassa jopa kahdeksan tuntia ilman apukoneita tai maasähköä. Näin satamakaupunkien hengitysilmaan vaikuttavia haitallisia päästöjä saadaan tehokkaasti kitkettyä.Koneista puheen ollen, sillä osastolla mennään ehkä astetta konservatiivisemmalla kokoonpanolla. Suurikokoisia aluksia liikutetaan kahden Hyundain MAN:in lisenssillä valmistaman yhdeksänsylinterisen turboahdetun kaksitahtidieselin voimalla. Kaksitahtisen meridieselmoottorin etuihin kuuluvat muun muassa parempi teho-painosuhde, yksinkertaisen rakenteen tuomat luotettavuus ja helppo huollettavuus sekä mahdollisuus käyttää useampia erilaisia polttoaineita. Pakokaasut puhdistetaan erillisellä puhdistusjärjestelmällä.Moottoreiden voima välitetään niille lajityypillisesti suoraan potkuriakselille ja ilman välityksiä aina kahdelle säätölapapotkurille asti. Koneet tuottavat noin 25 500 kilowatin tehot, mikä ei ole kovin iso lukema 238 metriä pitkälle ja 34 metriä leveälle alukselle. Optimaalinen runkosuunnittelu vähentää kuitenkin tehokkaasti veden vastusta, jolloin kelvollinen, hiukan alle 21 solmun nopeus saavutetaan.Erot Suomi-laivoihinVaikka Finnlinesin tulevat Finnecot ovat nyt esiteltävien Grimaldin alusten sisaria, tulee niistä löytymään muutamia eroavaisuuksia liittyen esimerkiksi olosuhteisiin (Välimeri vs. pohjoinen Itämeri) sekä käyttötarkoituksiin. Ensinnäkin Finnlinesin alusten suomalais-ruotsalainen jääluokitus tulee olemaan merialueidemme vaatima 1A Super eli kaikkein korkein. Autokansia on yksi vähemmän ja sitä kautta kaistametrit vähenevät 7 800:sta 5 800:aan.Finnlinesin laivoja tullaan käyttämään monipuolisemmin. Siinä missä Grimaldi kuljettaa Välimerellä lähes yksinomaan rekkarahtia, matkaa Finnecojen kyydissä tulevaisuudessa vastavalmistuneita Mercedeksiä Uudenkaupungin tehtaalta Keski-Eurooppaan. Paluupostina Saksasta saapuu rekkoja täynnä Mersujen osia loppukokoonpanoa varten. Pyörät pysyvät pyörimässä.Teksti: Benjamin Helander Kuvat: Knud E. Hansen Lähteet: Grimaldi, Knud E. Hansen, Motorship.com Lue lisää Kaikki artikkelit 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 14.6.2025 Uutinen Prätkällä töihin -päivä haluaa motoristit pyöriensä päälle 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 12.6.2025 Uutinen Kiina ja EU sopimassa tariffit korvaavasta minimihintajärjestelmästä – mutta neuvoteltavaa on vielä 11.6.2025 Uutinen Ranskalaiset Tesla-kuljettajat haastavat tehtaan oikeuteen Muskin aiheuttamasta mainehaitasta 11.6.2025 Uutinen Trumpin tullit iskevät Euroopan autoteollisuuteen – vienti vaakalaudalla 8.6.2025 Ajatuksia autoista Aika entinen ei koskaan enää palaa: Dieselgate rikkoi autoalan viattomuuden 10 vuotta sitten – Ajatuksia autoista 7.6.2025 Yleinen Volvo keksii turvavyön uudelleen – nyt tekoälyllä ja ohjelmistopäivityksillä 6.6.2025 Uutinen Kiinan kuristusote: nousevatko harvinaiset maametallit ja magneetit seuraaviksi piisiruiksi? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 15.6.2025 Laivat Päivän kuva: Saksan oma "Lemmenlaiva" nähty Helsingin Katajanokalla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster