27.4.2021 Liikenne Viidennen sukupolven sisarukset – Finnlinesin GG5G-sisaraluksia jo maailmalla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä GG5G-sisarusparven ensimmäiset jäsenet näyttävät tarkasti, kuinka futuristisilla aluksilla Suomesta liikennöidään lähitulevaisuudessa. Olemme pariinkin otteeseen kirjoittaneet Finnlinesin laajoista uudisrakennushankkeista. Tilauksessa on kahden eri luokan aluksia. Ensimmäisen niin kutsutun Grimaldi Green 5th Generation- eli hybridi-ro-ro-luokan edustajan, M/S Finneco I:n, odotetaan saapuvan Suomeen jo tänä vuonna. Saman 12 yksilön vahvuisen sisaruskatraan aluksista suurin osa menee Finnlinesin italialaisen emoyhtiön, Grimaldi Linesin Välimeren-liikenteeseen.Jinlingin telakka Kiinassa näyttää tuottavan laivoja tehokkaasti, sillä lyhyen ajan sisällä liikenteeseen on päässyt jo neljä alusta. Näin meillä onkin tiedossamme Finnlinesin aluksista kaikki yksityiskohdat sekä käyttökokemuksia jo ennen kuin ensimmäinenkään niistä on valmistunut. Sana ”eco” toistuu GG5G-sisarusten nimissä tiuhaan. Nimet Eco Valencia, Eco Barcelona, Eco Livorno ja Eco Savona kertovat myös alusten reitistä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyFuturistinen ilmeAikaisemmin julkaistut havainnekuvat ovat nyt totta, sillä alukset eivät poikkea niistä oikeastaan mitenkään. Huomio kiinnittyy ensimmäisenä keulan poikkeukselliseen muotoon. Tai sanotaan pikemminkin uuteen muotivillitykseen, sillä suurimmassa osassa viime vuosina valmistuneista loistoristeilijöistä on tämänkaltainen keula, jota englanniksi kutsutaan termillä ”inverted bow” eli ”käänteinen keula”. Ratkaisu vähentää veden vastetta keulassa, mutta toisaalta keula tuppaa sukeltamaan korkeiden aaltojen alle. Ensin mainittu ominaisuus on kuitenkin vahvasti linjassa GG5G-alusten suunnittelufilosofian kanssa.Alukset palvelevat pelkästään roll-on-roll-of -rahtikäytössä, eli tavara menee laivaan ja sieltä pois kumipyörillä. Yleensä tämä tarkoittaa rekkojen puoliperävaunuja, mutta aluksilta löytyy tusinan verran hyttipaikkoja ajoneuvoyhdistelmien kuljettajille. Autokansia on viisi ja ne vaikuttavat avarilta ja ennen kaikkea valoisilta, sillä luonnonvaloa pääsee sisälle rungon suurista ikkuna-aukoista.Muunneltavuus on todella hyvällä tasolla, ja rampit kestävät jopa 150-tonnisten yhdistelmien painon. Ylin kansista on ulkokansi. Tilaa aluksilla on jopa 500:lle puoliperävaunulle. Kaikki portit sijaitsevat perässä, josta lasti on mahdollista purkaa ja lastata eri tasoilta.Komentosillan takapuolelta avautuu 600-neliöinen aurinkopaneelikenttä. Sen tarkoitus on yhdessä apugeneraattoreiden kanssa ladata merimatkan aikana 5 000 kilowattitunnin litium-ioniakustot. Patentoidun ”Zero Emissions in Port” -järjestelmän avulla alukset ovat pystyneet seisomaan satamassa jopa kahdeksan tuntia ilman apukoneita tai maasähköä. Näin satamakaupunkien hengitysilmaan vaikuttavia haitallisia päästöjä saadaan tehokkaasti kitkettyä.Koneista puheen ollen, sillä osastolla mennään ehkä astetta konservatiivisemmalla kokoonpanolla. Suurikokoisia aluksia liikutetaan kahden Hyundain MAN:in lisenssillä valmistaman yhdeksänsylinterisen turboahdetun kaksitahtidieselin voimalla. Kaksitahtisen meridieselmoottorin etuihin kuuluvat muun muassa parempi teho-painosuhde, yksinkertaisen rakenteen tuomat luotettavuus ja helppo huollettavuus sekä mahdollisuus käyttää useampia erilaisia polttoaineita. Pakokaasut puhdistetaan erillisellä puhdistusjärjestelmällä.Moottoreiden voima välitetään niille lajityypillisesti suoraan potkuriakselille ja ilman välityksiä aina kahdelle säätölapapotkurille asti. Koneet tuottavat noin 25 500 kilowatin tehot, mikä ei ole kovin iso lukema 238 metriä pitkälle ja 34 metriä leveälle alukselle. Optimaalinen runkosuunnittelu vähentää kuitenkin tehokkaasti veden vastusta, jolloin kelvollinen, hiukan alle 21 solmun nopeus saavutetaan.Erot Suomi-laivoihinVaikka Finnlinesin tulevat Finnecot ovat nyt esiteltävien Grimaldin alusten sisaria, tulee niistä löytymään muutamia eroavaisuuksia liittyen esimerkiksi olosuhteisiin (Välimeri vs. pohjoinen Itämeri) sekä käyttötarkoituksiin. Ensinnäkin Finnlinesin alusten suomalais-ruotsalainen jääluokitus tulee olemaan merialueidemme vaatima 1A Super eli kaikkein korkein. Autokansia on yksi vähemmän ja sitä kautta kaistametrit vähenevät 7 800:sta 5 800:aan.Finnlinesin laivoja tullaan käyttämään monipuolisemmin. Siinä missä Grimaldi kuljettaa Välimerellä lähes yksinomaan rekkarahtia, matkaa Finnecojen kyydissä tulevaisuudessa vastavalmistuneita Mercedeksiä Uudenkaupungin tehtaalta Keski-Eurooppaan. Paluupostina Saksasta saapuu rekkoja täynnä Mersujen osia loppukokoonpanoa varten. Pyörät pysyvät pyörimässä.Teksti: Benjamin Helander Kuvat: Knud E. Hansen Lähteet: Grimaldi, Knud E. Hansen, Motorship.com Lue lisää Kaikki artikkelit 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 20.11.2024 Yleinen Kuoppa tiessä, rengasrikko kävi – harva saa korvausta 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 20.11.2024 Uutinen Helsinki pohtii polttomoottoriautojen kieltoja 19.11.2024 Uutinen Ajoneuvon vuosivero esillä lakiluonnoksessa – ei kuitenkaan realistinen vaihtoehto lähiaikoina 18.11.2024 Vuoden Auto Suomessa Vuoden Auto Suomessa 2025: 45 uutuusmallia – mitä seuraavaksi tapahtuu? 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä 15.11.2024 Kuolonkolarit Väsymys ratissa aiheuttaa kuolonkolareita 15.11.2024 Liikennepolitiikka Autoliitto sähköpotkulautailusta: poliisille riittävät oikeudet puhallutuksiin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 14.11.2024 Koeajo Koeajo: Range Rover Sport – mukavuutta ja mafia-tyyliä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä