17.11.2022 Ajoneuvot Viidennen sukupolven Toyota Prius on tehokas lataushybridi – paljon muutakin menee kertaheitolla uusiksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kaikkien hybridiautojen matriarkka on kokenut suurimman uudistuksensa tähän asti. 223 hevosvoiman pistokehybridivoimalinja on sitä mieltä, että Toyota Priuksen aika ei ole missään nimessä ohi. Siitä on nyt neljännesvuosisata, kun Toyota julkisti bensiini- ja sähkömoottorin yhdistävän voimalinjan tavallisessa perheautossa. Tämä oli tuohon aikaan tässä luokassa täysin ennennäkemätöntä.25 vuoden ja 5,05 miljoonan Priuksen jälkeen hybridivoimalinjat ovat lähes tulkoon valtavirtaistuneet niin Toyotalla kuin suurimmalla osalla muistakin autonvalmistajista. Nyt kun Toyota Prius on siis ikään kuin tehtävänsä suorittanut, voi se keskittyä olemaan oma itsensä. Kehitykseen kuuluu uudistuminen, ja Priuksen on nyt ollut aika läpikäydä keskimääräistä isompi uudistus.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUudet mittasuhteetKoska hybridit ovat valtavirtaa lähes koko Toyotan mallistossa perhefarmareista erikokoisiin crossovereihin, on Priukselle tilausta juuri sellaisena kuin se on: karkeasti Corolla sedanin ja Camryn väliin sijoittuvana fastbackinä, joka siis ottaa etenkin muotoilustaan kaiken irti polttoainetalouden vaalimisessa.Prius on eräs maailman kaikkien aikojen myydyimmistä "ekoautoista", mutta sen myyntiä on tähän asti koettu jollain tasolla rajoittavan mielipiteitä jakava ulkonäkö. Jos kakkospolvesta, vuodesta 2003, aina tähän päivään asti Priuksen ulkomuoto on pysynyt suurilta linjoiltaan melko lailla samana, nyt olisi vuorossa vähintään yhtä suuri ulkonäöllinen muutos, kuin tuolloin 19 vuotta sitten, jolloin Priuksen korimalli vaihdettiin pienestä sedanista fastbackiin.Viidennen sukupolven Priuksen mittojen vertailu edeltäjään paljastaa melko suuria muutoksia auton mittasuhteissa. Auton akseliväliä on pidennetty viidellä senttimetrillä samalla, kun kokonaispituutta on lyhennetty 4,6 sentillä. Tämä tarkoittaa, että pyörät ovat huomattavasti lähempänä nurkkia, mikä jo paperilla tekee hyvää ajettavuudelle. Pyörien kokoa on myös kasvatettu, ja vannekokoja tarjotaan 19:ään tuumaan asti. Leveyttä auto on kasvanut 2,2 senttimetriä. Prius on myös madaltunut viidellä sentillä, mikä tuntuu heti aiempaa matalampana ajoasentona. Ensikuvien ja -tietojen perusteella on liian aikaista sanoa, mihin suuntaan sisätilat ovat muutoin uudessa Priuksessa kehittyneet.Profiilissa huomion kiinnittää kiilamainen keula, joka jatkaa A-pilarissa nousuaan aina takaoven päälle asti. Perä jatkaa siitä laskuaan kohti Priukselle tunnusomaista takaspoileria. Silkoista muotoiluyksityiskohdista mainittakoon Toyotan bZ -sähköautomallistosta tuttu, vasarahain päästä inspiroitunut keulailme. Perää rytimittää tyylikkäästi jo tiiserikuvissakin nähty yhtenäinen takavaloviiru.Pistokehybridillä nollasta sataan 6,7 sekunnissaToyota Priuksen vahvuudet ovat tähän asti olleet jossain muualla kuin suorituskykyisessä ajamisessa, mikä on näkynyt tietyllä tavalla myös maineessa. Viidennen polven Prius tuli julkisuuteen Euroopan-malli edellä, ja täällä tarjolle tulee todellakin vain lataushybridiversio, jonka tehomäärä on kasvanut peräti 70 prosentilla edeltävään sukupolveen verrattuna. Aiemminhan Priuksesta oli saatavilla erikseen Prius Plug-in täyshybridimallin rinnalla mallistossa.Aiemmassa Prius PHEV:ssä ajoakku sijaitsi korkeammalla tavaratilan alla. Uusi ratkaisu parantaa tiloja ja samalla laskee auton painopistettä.Kokonaisvaltaisesti uudistunut voimalinja rakentuu kakkospolven TNGA-C -alustan, ja aiemman 1,8-litraisen korvaavan 2,0-litraisen bensiinimoottorin ympärille. 111 kilowatin (148 hv) polttomoottorin ja etuakselille sijoitetun 120 kilowatin (160 hv) sähkömoottorin yhteisteho on 223 hevosvoimaa eli 164 kilowattia. Edellispolven Prius Plug-iniin verrattuna ero on melko fundamentaalinen, sillä sen järjestelmän yhteisteho oli ainoastaan 122 hevosvoimaa. Harppauksen myötä Priuksen suorituskyky kohentuu sekin merkittävästi. Entisellä mopolla mennäänkin nyt nollasta sataan vakuuttavasti 6,7 sekunnissa.Edellispolven plugiin verrattuna myös toimintamatkassa otetaan harppaus. Uudistetun, paremman energiasisällön omaavan 13,6 kilowattitunnin litiumioni -ajoakun voimalla Priuksella on tarkoitus selvitä perusarkiajoista pelkällä sähköllä. Akusto on vaeltanut tällä kertaa takaistuinten alle, mikä on järkevä paikka nyt, kun se ensi kertaa sinne kokonsa puolesta mahtuu. Lukujen valossa toimintamatka kasvaa Toyotan mukaan reilulla 50 prosentilla, mikä voisi realistisesti tarkoittaa noin 60 kilometrin sähköistä rangea. Aurinkokenno parantaa parhaimmillaan kesäisin toimintamatkaa huolehtimalla esimerkiksi ilmastoinnin virrantarpeesta. Monet lukuarvot kaipaavat vielä tarkennusta.Priusta tullaan jatkossakin valmistamaan perinteisenä täyshybridinä, mutta nämä 1,8- ja 2-litraisille bensiinimoottoreille perustuvat malliversiot on päätetty jättää Euroopan tuontiohjelman ulkopuolelle. Kuvan Japanin-täysihybridimalli osoittaa, että täys- ja pistokehybridimallien väliset erot ovat supistuneet latauspistokkeen luukkuun.Tervetuloa digisaarelleJa jotteivät uudistukset tähän loppuisi, on Prius-väen totuteltava vieläpä kokonaan uuteen kojelautaan. Aiemmin Priuksen yhtenä tavaramerkkinä on ollut ylhäisessä yksinäisyydessään keskellä kojelautaa majaillut digitaalimittaristo, tietoviihdenäytön sijaittua alempana. bZ-mallistosta jonkin verran inspiroituneessa uutuudessa kojelauta on edelleen verrattain pitkä, mutta mittaristo on sivusuunnassa perinteisemmin kuljettajan tasalla. Tarkemmin kyseessä on seitsentuumainen TFT LCD -näyttö, jossa siis digitaalisuus vain lisääntyy.Toyotan kelluva "digisaari" on löytänyt tiensä paraatipaikalle kojelaudan keskelle, ja fyysisille painikkeille on entistä vähemmän tilaa. Kaiken kaikkiaan sisätilanäkymä on aiempaa vähemmän muovinen ja kliininen, mikä ei ole ainakaan huono asia.Viidennen sukupolven Toyota Prius korvaa edeltäjänsä vielä tämän vuoden puolella Tsutsumin tuotantolinjoilla Toyota Cityssä. Euroopassa uutuudesta saadaan ilmeisesti lisätietoja jo itsenäisyyspäivän aattona 5. joulukuuta, ja ensimmäisten autojen on määrä ennättää tänne joskus kevään korvilla.Lähde ja kuvat: Toyota Teksti: Benjamin HelanderMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 22.11.2024 Yleinen Helsingin polttomoottorikielto saa Autoliitolta tyrmäyksen: ”Tavoitteena tehdä kaupunkilaisten elämästä vaikeaa” 22.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 9 on tilava ja kyvykäs korealaisvalmistajan uusi sähkölippulaiva 21.11.2024 Uutinen Autoliitto kiittelee lakiaikeita: riippumattomien autokorjaamojen tilanne kohenisi 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 20.11.2024 Uutinen Helsinki pohtii polttomoottoriautojen kieltoja 19.11.2024 Uutinen Ajoneuvon vuosivero esillä lakiluonnoksessa – ei kuitenkaan realistinen vaihtoehto lähiaikoina 18.11.2024 Vuoden Auto Suomessa Vuoden Auto Suomessa 2025: 45 uutuusmallia – mitä seuraavaksi tapahtuu? 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 21.11.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan -lataushybridi lupaa pitkiä sähköisiä ajomatkoja 22.11.2024 Yleinen Helsingin polttomoottorikielto saa Autoliitolta tyrmäyksen: ”Tavoitteena tehdä kaupunkilaisten elämästä vaikeaa” 22.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 9 on tilava ja kyvykäs korealaisvalmistajan uusi sähkölippulaiva 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 16.11.2024 Lentokoneet Iberia vastaanotti ihka ensimmäisen Airbus A321XLR:n - liikenteessä on nyt todellinen mannertenvälinen kapearunkokone 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi