17.11.2022 Ajoneuvot Viidennen sukupolven Toyota Prius on tehokas lataushybridi – paljon muutakin menee kertaheitolla uusiksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kaikkien hybridiautojen matriarkka on kokenut suurimman uudistuksensa tähän asti. 223 hevosvoiman pistokehybridivoimalinja on sitä mieltä, että Toyota Priuksen aika ei ole missään nimessä ohi. Siitä on nyt neljännesvuosisata, kun Toyota julkisti bensiini- ja sähkömoottorin yhdistävän voimalinjan tavallisessa perheautossa. Tämä oli tuohon aikaan tässä luokassa täysin ennennäkemätöntä. 25 vuoden ja 5,05 miljoonan Priuksen jälkeen hybridivoimalinjat ovat lähes tulkoon valtavirtaistuneet niin Toyotalla kuin suurimmalla osalla muistakin autonvalmistajista. Nyt kun Toyota Prius on siis ikään kuin tehtävänsä suorittanut, voi se keskittyä olemaan oma itsensä. Kehitykseen kuuluu uudistuminen, ja Priuksen on nyt ollut aika läpikäydä keskimääräistä isompi uudistus. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Uudet mittasuhteet Koska hybridit ovat valtavirtaa lähes koko Toyotan mallistossa perhefarmareista erikokoisiin crossovereihin, on Priukselle tilausta juuri sellaisena kuin se on: karkeasti Corolla sedanin ja Camryn väliin sijoittuvana fastbackinä, joka siis ottaa etenkin muotoilustaan kaiken irti polttoainetalouden vaalimisessa. Prius on eräs maailman kaikkien aikojen myydyimmistä "ekoautoista", mutta sen myyntiä on tähän asti koettu jollain tasolla rajoittavan mielipiteitä jakava ulkonäkö. Jos kakkospolvesta, vuodesta 2003, aina tähän päivään asti Priuksen ulkomuoto on pysynyt suurilta linjoiltaan melko lailla samana, nyt olisi vuorossa vähintään yhtä suuri ulkonäöllinen muutos, kuin tuolloin 19 vuotta sitten, jolloin Priuksen korimalli vaihdettiin pienestä sedanista fastbackiin. Viidennen sukupolven Priuksen mittojen vertailu edeltäjään paljastaa melko suuria muutoksia auton mittasuhteissa. Auton akseliväliä on pidennetty viidellä senttimetrillä samalla, kun kokonaispituutta on lyhennetty 4,6 sentillä. Tämä tarkoittaa, että pyörät ovat huomattavasti lähempänä nurkkia, mikä jo paperilla tekee hyvää ajettavuudelle. Pyörien kokoa on myös kasvatettu, ja vannekokoja tarjotaan 19:ään tuumaan asti. Leveyttä auto on kasvanut 2,2 senttimetriä. Prius on myös madaltunut viidellä sentillä, mikä tuntuu heti aiempaa matalampana ajoasentona. Ensikuvien ja -tietojen perusteella on liian aikaista sanoa, mihin suuntaan sisätilat ovat muutoin uudessa Priuksessa kehittyneet. Profiilissa huomion kiinnittää kiilamainen keula, joka jatkaa A-pilarissa nousuaan aina takaoven päälle asti. Perä jatkaa siitä laskuaan kohti Priukselle tunnusomaista takaspoileria. Silkoista muotoiluyksityiskohdista mainittakoon Toyotan bZ -sähköautomallistosta tuttu, vasarahain päästä inspiroitunut keulailme. Perää rytimittää tyylikkäästi jo tiiserikuvissakin nähty yhtenäinen takavaloviiru. Pistokehybridillä nollasta sataan 6,7 sekunnissa Toyota Priuksen vahvuudet ovat tähän asti olleet jossain muualla kuin suorituskykyisessä ajamisessa, mikä on näkynyt tietyllä tavalla myös maineessa. Viidennen polven Prius tuli julkisuuteen Euroopan-malli edellä, ja täällä tarjolle tulee todellakin vain lataushybridiversio, jonka tehomäärä on kasvanut peräti 70 prosentilla edeltävään sukupolveen verrattuna. Aiemminhan Priuksesta oli saatavilla erikseen Prius Plug-in täyshybridimallin rinnalla mallistossa. Aiemmassa Prius PHEV:ssä ajoakku sijaitsi korkeammalla tavaratilan alla. Uusi ratkaisu parantaa tiloja ja samalla laskee auton painopistettä. Kokonaisvaltaisesti uudistunut voimalinja rakentuu kakkospolven TNGA-C -alustan, ja aiemman 1,8-litraisen korvaavan 2,0-litraisen bensiinimoottorin ympärille. 111 kilowatin (148 hv) polttomoottorin ja etuakselille sijoitetun 120 kilowatin (160 hv) sähkömoottorin yhteisteho on 223 hevosvoimaa eli 164 kilowattia. Edellispolven Prius Plug-iniin verrattuna ero on melko fundamentaalinen, sillä sen järjestelmän yhteisteho oli ainoastaan 122 hevosvoimaa. Harppauksen myötä Priuksen suorituskyky kohentuu sekin merkittävästi. Entisellä mopolla mennäänkin nyt nollasta sataan vakuuttavasti 6,7 sekunnissa. Edellispolven plugiin verrattuna myös toimintamatkassa otetaan harppaus. Uudistetun, paremman energiasisällön omaavan 13,6 kilowattitunnin litiumioni -ajoakun voimalla Priuksella on tarkoitus selvitä perusarkiajoista pelkällä sähköllä. Akusto on vaeltanut tällä kertaa takaistuinten alle, mikä on järkevä paikka nyt, kun se ensi kertaa sinne kokonsa puolesta mahtuu. Lukujen valossa toimintamatka kasvaa Toyotan mukaan reilulla 50 prosentilla, mikä voisi realistisesti tarkoittaa noin 60 kilometrin sähköistä rangea. Aurinkokenno parantaa parhaimmillaan kesäisin toimintamatkaa huolehtimalla esimerkiksi ilmastoinnin virrantarpeesta. Monet lukuarvot kaipaavat vielä tarkennusta. Priusta tullaan jatkossakin valmistamaan perinteisenä täyshybridinä, mutta nämä 1,8- ja 2-litraisille bensiinimoottoreille perustuvat malliversiot on päätetty jättää Euroopan tuontiohjelman ulkopuolelle. Kuvan Japanin-täysihybridimalli osoittaa, että täys- ja pistokehybridimallien väliset erot ovat supistuneet latauspistokkeen luukkuun. Tervetuloa digisaarelle Ja jotteivät uudistukset tähän loppuisi, on Prius-väen totuteltava vieläpä kokonaan uuteen kojelautaan. Aiemmin Priuksen yhtenä tavaramerkkinä on ollut ylhäisessä yksinäisyydessään keskellä kojelautaa majaillut digitaalimittaristo, tietoviihdenäytön sijaittua alempana. bZ-mallistosta jonkin verran inspiroituneessa uutuudessa kojelauta on edelleen verrattain pitkä, mutta mittaristo on sivusuunnassa perinteisemmin kuljettajan tasalla. Tarkemmin kyseessä on seitsentuumainen TFT LCD -näyttö, jossa siis digitaalisuus vain lisääntyy. Toyotan kelluva "digisaari" on löytänyt tiensä paraatipaikalle kojelaudan keskelle, ja fyysisille painikkeille on entistä vähemmän tilaa. Kaiken kaikkiaan sisätilanäkymä on aiempaa vähemmän muovinen ja kliininen, mikä ei ole ainakaan huono asia. Viidennen sukupolven Toyota Prius korvaa edeltäjänsä vielä tämän vuoden puolella Tsutsumin tuotantolinjoilla Toyota Cityssä. Euroopassa uutuudesta saadaan ilmeisesti lisätietoja jo itsenäisyyspäivän aattona 5. joulukuuta, ja ensimmäisten autojen on määrä ennättää tänne joskus kevään korvilla. Lähde ja kuvat: Toyota Teksti: Benjamin Helander Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT - Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?