25.3.2023 Matkailu Viking Cinderella tekee keskikesällä encoren Helsinki – Tukholma -reitille – Tallinnaankin pääsee Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Viking Cinderella paikkaa sesonkiaikana tyhjiötä, jonka Mariellan ja Amorellan lähtö jätti. Samalla suomalaisella risteilykansalla on pitkästä aikaa tilaisuus verestää muistoja tällä nostalgisella aluksella tai sitten tutustua uuteen laivaan. Viking Cinderella vierailee tällä neliöreitillä 30.6. - 6.8.2023. Viking Linella ovat tunnetusti käynnissä muutosten vuodet, joiden aikana yksi suuri ja kehittynyt uustuotanto, Viking Glory, on tullut osaksi laivastoa, ja vastaavasti peräti kolme 80-luvun ikonia on saatettu uusiin haasteisiin Välimerelle.Tällä hetkellä Viking Linen Helsinki - Tukholma -reitin ainoa alus on M/S Gabriella. Se menetti pitkäaikaisen linjaparinsa, kyseistä reittiä 35 vuotta käytännössä yhtäjaksoisesti ajaneen M/S Mariellan vuonna 2021. Viking Gloryn päästyä noin vuosi sitten aloittamaan Turku - Tukholma -liikenteessä, siirrettiin puolestaan sillä linjalla lähes Mariellan veroisen uran tehnyt M/S Amorella hetkellisesti Gabriellan linjapariksi.Lähes identtiset sisarukset Amorella ja Gabriella (oik.) nähtiin muutaman kuukauden verran yhtä aikaa Helsinki - Tukholma -reitillä. Tässä kuvassa Amorella on jo vedetty liikenteestä, ja se odottaa siirtoa uudelle omistajalleen.Nyt kun sekä Amorella että Mariella ovat pysyvästi Italiassa (samalla varustamolla tosin), Gabriella ei pysty yksin vastaamaan kesäsesongin tarpeisiin. Hätiin onkin otettava toinen laiva.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRuotsalaistunut Viking CinderellaVoimme vain arvailla, onko Viking Line sisäpiireissään kaavailemassa uuden laivan hankintaa Helsinki - Tukholma -reitille, mutta tulevan kesän rientoihin paikkausta saadaan siis oman laivaston sisältä.Viking Cinderella on tällä hetkellä punaisen laivaston vanhin alus, ja vuonna 1989 valmistuneena ainoa jäljellä oleva 80-luvun edustaja. Aluksen historia on monivaiheinen. Vaikka Viking Cinderella on matkustaja-autolautta, on sitä usein käytetty enemmän huviristeilijänä kuin linjalaivana. Alus ajoi uransa alussa Helsinki - Tukholma -linjaa (myös Mariellan parina), ennen siirtymistään risteilypainotteisesti Helsingin ja Tallinnan välille.Vuosien 2003 ja 2004 välillä aluksen ilme muuttui oleellisesti, ja se vaihtoi lippuvaltionsa ja asemointinsa Ruotsiin. Cinderellan punaiset kyljet maalattiin valkoisiksi, ja alus brändättiin melko eri tavalla kuin koko muu laivasto. Ruotsin lipun alle siirto tarkoitti myös uudelleennimeämistä Viking Cinderellaksi, sillä Tuhkimoa tarkoittava "Cinderella" löytyi jo Ruotsin alusrekisteristä.Tätä nykyä Viking Cinderella on hyvin ruotsalaistunut laiva, ja se onkin punaisen laivaston ainoa Ruotsin lipun alla purjehtiva alus. Tällä hetkellä Viking Cinderellan roolia voisi luonnehtia "Ruotsin Silja Europaksi", sillä se tekee vähän samantyyppisiä huvipainotteisia risteilyitä Tukholman ja Maarianhaminan välillä, kuin mitä Silja Europa on viime vuodet tehnyt Helsingin ja Tallinnan välillä (nyt toki vuokrattuna toisaalle).Viking Cinderellan miehistö on ruotsalaista, ja sen risteilyt on suunnattu käytännössä yksinomaan ruotsalaisasiakkaille. Manner-Suomea Viking Cinderella on nähnyt Ruotsin lipun alle siirron jälkeen, viimeisen parinkymmenen vuoden aikana vain tilapäisesti, esimerkiksi joulusesonkina 2015 Helsingin ja Tallinnan välillä.191-metrinen Viking Cinderella on jonkin verran Gabriellaa suurempi, ja vetää hieman enemmän matkustajia. Myös autokannen kapasiteetti on suurempi.Viiden viikon komennus, neljä satamaaViking Cinderella aloittaa tilapäiskomennuksensa pian juhannuksen jälkeen, 30. kesäkuuta. Komennus on viisiviikkoinen, kestäen aina 6. elokuuta asti.Samalla Viking Line palauttaa kesäohjelmistoonsa useamman vuoden tauon jälkeen Helsinki - Tukholma -vuorojen välissä suoritettavan sesonkiristeilyn Tallinnaan. Laivoista otetaan hyöty irti, kun kokopäiväisen Katajanokan laiturissa seisomisen sijaan pistäydytään Tallinnassa. Näin sekä Gabriella että Viking Cinderella käyvät yhden kierron aikana neljässä satamassa: Helsingissä, Maarianhaminassa, Tukholmassa ja Tallinnassa.Mikäli siis Viking Cinderellalle haluaa ensi kesänä nousta ensisijaisesti laivan takia, onnistuu se myös tällaisen päiväristeilyn muodossa. Yhdensuuntainen matka-aika Tallinnaan on tällöin noin kolme tuntia, ja risteily starttaa aamupäivällä, edellisen Tukholman-vuoron purettua. Takaisin Helsinkiin palataan lyhyen Tallinnan-käännön jälkeen niin, että Viking Cinderella ja Gabriella ehtivät alkuillan Tukholman-lähdölle.Viking Cinderellalla voi siis tulevana kesänä verestää muistoja sekä sen Tallinnan- että Tukholman ajoilta, miksei vaikka samana päivänä.Teksti: Benjamin Helander Lähde: Viking Line Kuvat: Benjamin Helander, Viking Line Lue lisää Kaikki artikkelit 4.5.2025 Matkailu Jugoslavian museo Belgradissa on pitkälti myös Titon museo 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 2.5.2025 Uutinen Volvo aloittaa 1,6 miljardin säästökuurin – irtisanomisilta ei vältytä 1.5.2025 Matkailu 4 400 kilometriä Itä-Euroopassa Dacia Dusterilla: onko missään enää halpaa? 30.4.2025 Yleinen Ensin tariffit, sitten U-käännös – Trump höllää autoalan tariffitaakkaa 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin 27.4.2025 Matkailu Red Bull -museo: seitsemännessä taiv… eikun hangaarissa 26.4.2025 Matkailu Hurjan hauska matka Tukholmaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Historia Viimeiset käynnistykset: viekas ja viekoitteleva vitoskone 4.5.2025 Koeajo Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto 3.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën 'Traction Avant' -53 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa