25.3.2023 Matkailu Viking Cinderella tekee keskikesällä encoren Helsinki – Tukholma -reitille – Tallinnaankin pääsee Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Viking Cinderella paikkaa sesonkiaikana tyhjiötä, jonka Mariellan ja Amorellan lähtö jätti. Samalla suomalaisella risteilykansalla on pitkästä aikaa tilaisuus verestää muistoja tällä nostalgisella aluksella tai sitten tutustua uuteen laivaan. Viking Cinderella vierailee tällä neliöreitillä 30.6. - 6.8.2023. Viking Linella ovat tunnetusti käynnissä muutosten vuodet, joiden aikana yksi suuri ja kehittynyt uustuotanto, Viking Glory, on tullut osaksi laivastoa, ja vastaavasti peräti kolme 80-luvun ikonia on saatettu uusiin haasteisiin Välimerelle.Tällä hetkellä Viking Linen Helsinki - Tukholma -reitin ainoa alus on M/S Gabriella. Se menetti pitkäaikaisen linjaparinsa, kyseistä reittiä 35 vuotta käytännössä yhtäjaksoisesti ajaneen M/S Mariellan vuonna 2021. Viking Gloryn päästyä noin vuosi sitten aloittamaan Turku - Tukholma -liikenteessä, siirrettiin puolestaan sillä linjalla lähes Mariellan veroisen uran tehnyt M/S Amorella hetkellisesti Gabriellan linjapariksi.Lähes identtiset sisarukset Amorella ja Gabriella (oik.) nähtiin muutaman kuukauden verran yhtä aikaa Helsinki - Tukholma -reitillä. Tässä kuvassa Amorella on jo vedetty liikenteestä, ja se odottaa siirtoa uudelle omistajalleen.Nyt kun sekä Amorella että Mariella ovat pysyvästi Italiassa (samalla varustamolla tosin), Gabriella ei pysty yksin vastaamaan kesäsesongin tarpeisiin. Hätiin onkin otettava toinen laiva.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRuotsalaistunut Viking CinderellaVoimme vain arvailla, onko Viking Line sisäpiireissään kaavailemassa uuden laivan hankintaa Helsinki - Tukholma -reitille, mutta tulevan kesän rientoihin paikkausta saadaan siis oman laivaston sisältä.Viking Cinderella on tällä hetkellä punaisen laivaston vanhin alus, ja vuonna 1989 valmistuneena ainoa jäljellä oleva 80-luvun edustaja. Aluksen historia on monivaiheinen. Vaikka Viking Cinderella on matkustaja-autolautta, on sitä usein käytetty enemmän huviristeilijänä kuin linjalaivana. Alus ajoi uransa alussa Helsinki - Tukholma -linjaa (myös Mariellan parina), ennen siirtymistään risteilypainotteisesti Helsingin ja Tallinnan välille.Vuosien 2003 ja 2004 välillä aluksen ilme muuttui oleellisesti, ja se vaihtoi lippuvaltionsa ja asemointinsa Ruotsiin. Cinderellan punaiset kyljet maalattiin valkoisiksi, ja alus brändättiin melko eri tavalla kuin koko muu laivasto. Ruotsin lipun alle siirto tarkoitti myös uudelleennimeämistä Viking Cinderellaksi, sillä Tuhkimoa tarkoittava "Cinderella" löytyi jo Ruotsin alusrekisteristä.Tätä nykyä Viking Cinderella on hyvin ruotsalaistunut laiva, ja se onkin punaisen laivaston ainoa Ruotsin lipun alla purjehtiva alus. Tällä hetkellä Viking Cinderellan roolia voisi luonnehtia "Ruotsin Silja Europaksi", sillä se tekee vähän samantyyppisiä huvipainotteisia risteilyitä Tukholman ja Maarianhaminan välillä, kuin mitä Silja Europa on viime vuodet tehnyt Helsingin ja Tallinnan välillä (nyt toki vuokrattuna toisaalle).Viking Cinderellan miehistö on ruotsalaista, ja sen risteilyt on suunnattu käytännössä yksinomaan ruotsalaisasiakkaille. Manner-Suomea Viking Cinderella on nähnyt Ruotsin lipun alle siirron jälkeen, viimeisen parinkymmenen vuoden aikana vain tilapäisesti, esimerkiksi joulusesonkina 2015 Helsingin ja Tallinnan välillä.191-metrinen Viking Cinderella on jonkin verran Gabriellaa suurempi, ja vetää hieman enemmän matkustajia. Myös autokannen kapasiteetti on suurempi.Viiden viikon komennus, neljä satamaaViking Cinderella aloittaa tilapäiskomennuksensa pian juhannuksen jälkeen, 30. kesäkuuta. Komennus on viisiviikkoinen, kestäen aina 6. elokuuta asti.Samalla Viking Line palauttaa kesäohjelmistoonsa useamman vuoden tauon jälkeen Helsinki - Tukholma -vuorojen välissä suoritettavan sesonkiristeilyn Tallinnaan. Laivoista otetaan hyöty irti, kun kokopäiväisen Katajanokan laiturissa seisomisen sijaan pistäydytään Tallinnassa. Näin sekä Gabriella että Viking Cinderella käyvät yhden kierron aikana neljässä satamassa: Helsingissä, Maarianhaminassa, Tukholmassa ja Tallinnassa.Mikäli siis Viking Cinderellalle haluaa ensi kesänä nousta ensisijaisesti laivan takia, onnistuu se myös tällaisen päiväristeilyn muodossa. Yhdensuuntainen matka-aika Tallinnaan on tällöin noin kolme tuntia, ja risteily starttaa aamupäivällä, edellisen Tukholman-vuoron purettua. Takaisin Helsinkiin palataan lyhyen Tallinnan-käännön jälkeen niin, että Viking Cinderella ja Gabriella ehtivät alkuillan Tukholman-lähdölle.Viking Cinderellalla voi siis tulevana kesänä verestää muistoja sekä sen Tallinnan- että Tukholman ajoilta, miksei vaikka samana päivänä.Teksti: Benjamin Helander Lähde: Viking Line Kuvat: Benjamin Helander, Viking Line Lue lisää Kaikki artikkelit 21.1.2025 Matkailu Moottori 100 vuotta: Matkamme Saksan halki 16.–22.7.1933 21.1.2025 Yleinen Viron lupaus matkailijoille – lisää kulttuuri ja urheilua 21.1.2025 Autoilu Käytetyt autot vaihtavat vilkkaasti omistajaa 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Autoilu Autoliitto kummeksuu rikosuhrimaksun tarvetta tieliikennerikoksissa 20.1.2025 Autoilu Työsuhdeautot auraavat latua liikenteen sähköistymisessä 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 19.1.2025 Matkailu Aistien valtakunta: Mercato del Capo eli Palermon eläväinen katutori 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 19.1.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: onko siihen viereiseen parkkiruutuun pakko änkeä? 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa