25.3.2023 Matkailu Viking Cinderella tekee keskikesällä encoren Helsinki – Tukholma -reitille – Tallinnaankin pääsee Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Viking Cinderella paikkaa sesonkiaikana tyhjiötä, jonka Mariellan ja Amorellan lähtö jätti. Samalla suomalaisella risteilykansalla on pitkästä aikaa tilaisuus verestää muistoja tällä nostalgisella aluksella tai sitten tutustua uuteen laivaan. Viking Cinderella vierailee tällä neliöreitillä 30.6. - 6.8.2023. Viking Linella ovat tunnetusti käynnissä muutosten vuodet, joiden aikana yksi suuri ja kehittynyt uustuotanto, Viking Glory, on tullut osaksi laivastoa, ja vastaavasti peräti kolme 80-luvun ikonia on saatettu uusiin haasteisiin Välimerelle.Tällä hetkellä Viking Linen Helsinki - Tukholma -reitin ainoa alus on M/S Gabriella. Se menetti pitkäaikaisen linjaparinsa, kyseistä reittiä 35 vuotta käytännössä yhtäjaksoisesti ajaneen M/S Mariellan vuonna 2021. Viking Gloryn päästyä noin vuosi sitten aloittamaan Turku - Tukholma -liikenteessä, siirrettiin puolestaan sillä linjalla lähes Mariellan veroisen uran tehnyt M/S Amorella hetkellisesti Gabriellan linjapariksi.Lähes identtiset sisarukset Amorella ja Gabriella (oik.) nähtiin muutaman kuukauden verran yhtä aikaa Helsinki - Tukholma -reitillä. Tässä kuvassa Amorella on jo vedetty liikenteestä, ja se odottaa siirtoa uudelle omistajalleen.Nyt kun sekä Amorella että Mariella ovat pysyvästi Italiassa (samalla varustamolla tosin), Gabriella ei pysty yksin vastaamaan kesäsesongin tarpeisiin. Hätiin onkin otettava toinen laiva.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRuotsalaistunut Viking CinderellaVoimme vain arvailla, onko Viking Line sisäpiireissään kaavailemassa uuden laivan hankintaa Helsinki - Tukholma -reitille, mutta tulevan kesän rientoihin paikkausta saadaan siis oman laivaston sisältä.Viking Cinderella on tällä hetkellä punaisen laivaston vanhin alus, ja vuonna 1989 valmistuneena ainoa jäljellä oleva 80-luvun edustaja. Aluksen historia on monivaiheinen. Vaikka Viking Cinderella on matkustaja-autolautta, on sitä usein käytetty enemmän huviristeilijänä kuin linjalaivana. Alus ajoi uransa alussa Helsinki - Tukholma -linjaa (myös Mariellan parina), ennen siirtymistään risteilypainotteisesti Helsingin ja Tallinnan välille.Vuosien 2003 ja 2004 välillä aluksen ilme muuttui oleellisesti, ja se vaihtoi lippuvaltionsa ja asemointinsa Ruotsiin. Cinderellan punaiset kyljet maalattiin valkoisiksi, ja alus brändättiin melko eri tavalla kuin koko muu laivasto. Ruotsin lipun alle siirto tarkoitti myös uudelleennimeämistä Viking Cinderellaksi, sillä Tuhkimoa tarkoittava "Cinderella" löytyi jo Ruotsin alusrekisteristä.Tätä nykyä Viking Cinderella on hyvin ruotsalaistunut laiva, ja se onkin punaisen laivaston ainoa Ruotsin lipun alla purjehtiva alus. Tällä hetkellä Viking Cinderellan roolia voisi luonnehtia "Ruotsin Silja Europaksi", sillä se tekee vähän samantyyppisiä huvipainotteisia risteilyitä Tukholman ja Maarianhaminan välillä, kuin mitä Silja Europa on viime vuodet tehnyt Helsingin ja Tallinnan välillä (nyt toki vuokrattuna toisaalle).Viking Cinderellan miehistö on ruotsalaista, ja sen risteilyt on suunnattu käytännössä yksinomaan ruotsalaisasiakkaille. Manner-Suomea Viking Cinderella on nähnyt Ruotsin lipun alle siirron jälkeen, viimeisen parinkymmenen vuoden aikana vain tilapäisesti, esimerkiksi joulusesonkina 2015 Helsingin ja Tallinnan välillä.191-metrinen Viking Cinderella on jonkin verran Gabriellaa suurempi, ja vetää hieman enemmän matkustajia. Myös autokannen kapasiteetti on suurempi.Viiden viikon komennus, neljä satamaaViking Cinderella aloittaa tilapäiskomennuksensa pian juhannuksen jälkeen, 30. kesäkuuta. Komennus on viisiviikkoinen, kestäen aina 6. elokuuta asti.Samalla Viking Line palauttaa kesäohjelmistoonsa useamman vuoden tauon jälkeen Helsinki - Tukholma -vuorojen välissä suoritettavan sesonkiristeilyn Tallinnaan. Laivoista otetaan hyöty irti, kun kokopäiväisen Katajanokan laiturissa seisomisen sijaan pistäydytään Tallinnassa. Näin sekä Gabriella että Viking Cinderella käyvät yhden kierron aikana neljässä satamassa: Helsingissä, Maarianhaminassa, Tukholmassa ja Tallinnassa.Mikäli siis Viking Cinderellalle haluaa ensi kesänä nousta ensisijaisesti laivan takia, onnistuu se myös tällaisen päiväristeilyn muodossa. Yhdensuuntainen matka-aika Tallinnaan on tällöin noin kolme tuntia, ja risteily starttaa aamupäivällä, edellisen Tukholman-vuoron purettua. Takaisin Helsinkiin palataan lyhyen Tallinnan-käännön jälkeen niin, että Viking Cinderella ja Gabriella ehtivät alkuillan Tukholman-lähdölle.Viking Cinderellalla voi siis tulevana kesänä verestää muistoja sekä sen Tallinnan- että Tukholman ajoilta, miksei vaikka samana päivänä.Teksti: Benjamin Helander Lähde: Viking Line Kuvat: Benjamin Helander, Viking Line Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Matkailu Metsähallitus neuvoo: näin alkaa onnistunut retki kansallispuistoihin ja luontokohteisiin 15.7.2025 Moottoriurheilu Goodwood ja Festival of Speed: aistien autovaltakunta 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 14.7.2025 Matkailu Rooma – nälkäisenä Dan Brownin jalanjäljissä 13.7.2025 Matkailu Pohjanmeren rannalla Belgiassa sijaitseva Sea Life jätti toivomisen varaa 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 11.7.2025 Matkailu Suomen suurin ulkoilmagalleria – Kotkan veistospromenadi on ainutlaatuinen myös talvella 10.7.2025 Matkailu Matkalla Itäisen Suomenlahden saarilla – elämyksiä sään ehdoilla 9.7.2025 Ajoneuvot Puolustusvoimat tilaa Scanialta 15 paloautoa – autojen täysi varustelu tehdään Säynätsalossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen