7.2.2023 Matkailu Viking Linen nuorentunut laivasto saavutti virstanpylvään – jo yli miljoona matkustajaa Viking Glorylla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Viking Glory otti miljoonannen matkustajansa kyytiin alle 11 kuukauden kuluttua neitsytmatkastaan. Viking Linen nuorentuneen laivaston kruunu on tärkeä myös Turun kaupungille. Viking Line vastaanotti suuren mittaluokan uustuotantonsa, M/S Viking Gloryn, viime vuonna alkukeväästä. Neitsytmatka koitti maaliskuun alussa, ja siinä todellakin odotus palkittiin, sillä Kiinassa valmistettu alushan myöhästyi alkuperäisestä toimitusaikataulustaan. 31. tammikuuta 2023 sen kummempia aavistelematon risteilymatkustaja Ulla Haavisto astui miehensä Markon kanssa Viking Gloryyn, kun häntä olivatkin vastassa aluksen kapteeni Ulf Lindroos ja intendentti Tuuli Peltonen, jotka ilmoittivat hänen olevan aluksen miljoonas matkustaja. Laivayhtiö palkitsi syystäkin yllättyneen pariskunnan kukilla, ravintolahjakortilla ja hyttiluokan korotuksella. Miljoonannen matkustajan kelpaa hymyillä. Viking Glory on merkittävästi suurempi kuin edeltäjänsä M/S Amorella, mikä on varmaankin osasyy siihen, että alus saavutti miljoonan matkustajan rajapyykin alle 11 kuukaudessa. Viking Gloryyn mahtuu esimerkiksi noin 400 matkustajaa enemmän kuin Amorellaan. Linjaparilla Viking Glory ja Viking Grace punavalkoinen varustamo odottaa kuljettavansa kuluvana vuonna noin 2 miljoonaa matkustajaa Turun ja Tukholman välillä. Tällä hetkellä Viking Line on ainoa varustamo, joka edes liikennöi Turun ja Tukholman keskustojen välillä, sillä Tallink Siljan Galaxy on pakolaislaivana Isossa-Britanniassa, ja Baltic Princess puolestaan ajaa Ruotsin puolella vain Kapellskäriin asti. Turun kaupunki pitää Viking Glorya tärkeänä matkailuvalttina. - Korkean palvelutason matkustajalaivaliikenne Turun ja Tukholman välillä on erittäin oleellinen osa kaupunkimme matkailuvetovoimaa. Alueemme yrityselämälle meritien mahdollistama sujuva työmatkaliikenne on oleellinen kilpailukykytekijä. Turku on maailman kauneimman saariston pääkaupunki, ja merellisyys on erottamaton osa kaupunkimme identiteettiä, Turun pormestari Minna Arve sanoo. Varustamo on hyvin samoilla linjoilla: - Viking Glory on paitsi Itämeren, myös Turun vetonaula. Se on kasvattanut Turun-linjamme kokonaismatkustajamääriä ja innostanut uusia kohderyhmiä, kuten nuoria aikuisia, lähtemään laivalle. Myös ruotsalaiset ovat aiempia vuosia innokkaammin liikkeellä. Turku–Tukholma-reitti on meille hyvin tärkeä, mistä investointimmekin kertovat. Olemme erittäin tyytyväisiä, että jo miljoona matkustajaa on halunnut kokea Gloryn tarjoaman elämyksen, toteaa Viking Linen toimitusjohtaja Jan Hanses varustamon puolesta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Laivasto nuorentunut, mutta myös supistunut Viking Line on harventanut laivastoaan vanhimmasta päästä niin, että vain reilussa vuodessa maailmalle lähetettiin peräti kolme perinteikästä alusta, Mariella, Amorella ja viimeisimpänä Rosella, joka on tämän artikkelin julkaisuhetkellä saapunut uudelle omistajalleen Kreikkaan, uudella nimellään Anemos. Vuonna 1980 valmistunut Rosella oli pitkään Viking Linen aluksista vanhin. Harvennusten tavoitteena oli nimenomaan nuorentaa laivastoa, ja yksinkertaisella matematiikalla tämä vaikuttaa onnistuneen. Vielä vuoden 2021 alussa, kun mainitut kolme olivat edelleen osana laivastoa, sen keski-ikä oli seitsemällä aluksella noin 27 vuotta. Juuri tällä hetkellä, Viking Gloryn ollessa mukana, Viking Linen viiden aluksen laivaston keski-ikä näyttää vain 18 vuotta. Toisin sanoen parissa vuodessa yhtiön laivastokeski-ikä on nuorentunut miltei 10 vuodella. Laivaston nuorentaminen tarkoitti myös laivaston supistamista, ja Rosellan lähdön myötä yksi reittikin poistui valikoimasta, nimittäin Maarianhamina - Kapellskär. Kun Helsinki - Tukholma -väliäkin operoi nyt vain yksi punainen laiva, voi olla, että Viikkarilla on edessä ainakin yhden uuden laivan hankinta tavalla tai toisella. Viking Linella on tällä hetkellä todellakin vain viisi alusta, ikäjärjestyksessä vanhimmasta nuorimpaan Viking Cinderella (1989), Gabriella (1992), Viking XPRS (2008), Viking Grace (2013) sekä Viking Glory (2022). KUVA: Viking Line / Joonas Kortelainen Kaikki alukset ovat hauskasti valmistuneet eri vuosikymmenillä, mutta niistä uusin, juuri miljoonannen matkustajansa kuljettanut 2020-luvun Viking Glory edustaa niistä paitsi edistyksellisintä tekniikkaa, on myös kaikkein suurin. Reilulla 57 rekisteritonnillaan alus on vielä hetken aikaa maailman kolmanneksi suurin matkustaja-autolautta. Kaksi italialaisen Moby Linesin uustuotantoa tulevat tänä vuonna pudottamaan Viking Gloryn tässä tilastossa viidenneksi, mutta sen asemaa pohjoisen Itämeren suurimpana ei näytä horjuttavan mikään. Lähde: Viking Line Kuvat: Viking Line, Moottorin arkisto Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Matkailu Onko kaupunkimatkailun aika vähitellen ohi? 25.7.2024 Ulkomaanmatkailu Berliini on teknomusiikin pääkaupunki, ja sen klubeissa voi kokea jotain ennennäkemätöntä 25.7.2024 Uutinen Hyväkuntoinen soratie päihittää pahasti vaurioituneen päällystetyn tien 24.7.2024 Uutinen Käytettyjen autojen kauppa elpyy – sähkö- ja hybridiautojen kysyntä kasvussa 24.7.2024 Matkailu Nousu Normandian huimiin ja sotahistoriallisiin maisemiin 23.7.2024 Uutinen Akun kestävyys mietityttää suomalaisia sähköauton hankinnassa – todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisia 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 22.7.2024 Matkailu Pihtiputaan Keihäsmuseo – lajinsa ainoan museon tulevaisuus on hämärän peitossa 22.7.2024 Uutinen Suomen teiden heikko kunto vaarantaa liikenneturvallisuuden – moni väistelee päällystevaurioita pujottelemalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan