7.1.2023

Viking Line lähettää Rosellan uusiin seikkailuihin – takana 43 vuotta todellisena työjuhtana

M/S Rosella on jo kolmas Viking Linen laivaston jättävä alus alle kahden vuoden sisällä. Pisimpään Viking Linella liikennöinyt alus vie monta tarinaa mukanaan Egeanmerelle. Perillä alkaakin kokonaan uusi tarina, sillä Rosellan tehtävä on käynnistää sammuneen varustamon toiminta uudelleen.

Suorastaan historiallisen Rosellan lähtö punaisilta laivoilta ei tullut varsinaisesti yllätyksenä, onhan aluksen myyntiä uumoiltu jo vuosia. Mutta nyt se sitten tapahtui. Rosellan on määrä ajaa kautta aikain viimeinen vuoronsa Viking Linelle huomenna, 8. tammikuuta. Uusiin seikkailuihin autolauttaveteraani lähtee kuun loppupuolella.

Kun Rosella lasketaan mukaan, on Viking Line myynyt Välimerelle sopeutus- ja nuorennustoimissaan jo kolme erittäin pitkäaikaista alustaan. Mariella lähti Italiaan kesällä 2021, Amorella samalle varustamolle syyskuussa 2022, ja nyt on siis Rosellan vuoro lähteä Kreikkaan.

Viking Line Rosella

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

1980: viimeinen alus luovutetaan Aurajoen telakalta

Viking Linen laivaston uusimpaan päähän, Viking Graceen ja erityisesti Viking Gloryyn verrattuna Rosella on jopa viisi sukupolvea vanhempi, jos mietitään autolauttojen kokoa, nopeutta, ilmiasua, tekniikkaa ja käyttövoimia. Laivojen koon kasvettua myös niiden rakennustelakat ovat mittavia. Rosella onkin viimeinen vanhalla Turun telakalla Aurajoella rakennettu matkustaja-autolautta. Wärtsilä sai rakentaa aluksen, vaikka japanilainen Mitsubishi Heavy Industries antoikin siitä paljon paremman tarjouksen. Suomen valtio kuitenkin tuki tätä rakennusta normaalia avokätisemmin.

Rosellan tähänastinen käyttöhistoria on kunnioitettava, ja epätavallisen pitkä saman varustamon palveluksessa. Kun Turun telakka luovutti Rosellan tarkalleen ottaen silloiselle SF-Linelle, aloitti alus liikenteen Naantalin, Långnäsin ja Kapellskärin välisellä reitillä, ennen siirtoaan Turun ja Tukholman välille, pysähdyksellä Maarianhaminassa.

Mainitut kuusi satamaa tulivatkin Rosellalle erittäin tutuiksi ensimmäisten 23 vuoden aikana, ennen kuin Rosella sai komennuksen pikaliikennepainotteisemmalle Helsinki - Tallinna -välille. Vuonna 2008 Rosellan korvasi näissä tehtävissä Viking XPRS. Tässä kohtaa Rosellan tie Viking Linella olisi periaatteessa jo voinut katketa, mutta lyhyeltä Maarianhaminan ja Kapellskärin reitiltä myytiin samaan aikaan pois vanhempi ja pienikokoisempi M/S Ålandsfärjan. Rosella siirrettiin tälle puolentoista tunnin pikareitille väliaikaisesti, sillä Viking Line oli tilannut reitille Espanjasta uustuotannon, M/S Viking ADCC:n. Koska alus myöhästyi tuntuvasti, perui Viking Line tämän tilauksen, ja Rosella saikin jäädä reitille ja osaksi punaista laivastoa vielä 15 vuodeksi.

Rosellan lähdön myötä Maarianhamina ja Kapellskär jäävät vaille suoraa yhteyttä. Lähin samantapainen reitti on Eckerö Linjenin operoima Eckerö - Grisslehamn. Tällä hetkellä Viking Line selvittää vaihtoehtoja Rosellan korvaamiseen.

Sisaren kanssa samoihin maisemiin

Rosellalla on myös sisaralus, joka ei todellakaan ole pysynyt 43:a vuotta saman varustamon leivissä. M/S Turella luovutettiin punaiseen laivastoon vuoden 1979 kesäkuussa, ja sen jälkeen se palveli Rosellan tavoin sekä Naantalin että Turun reiteillä. Sen jälkeen alus on tunnettu peräti kuudella eri nimellä. Viking Linelta Turellan tie vei Ruotsin kautta Viroon Tallinkille, joka käytti sitä M/S Fantaasian nimellä useilla eri reiteillä, mukaan lukien Tallinnan ja Helsingin välillä, vuosina 1998 - 2006. Tästä voikin huomata, että kolmen vuoden ajan sisarukset liikennöivät samalla reitillä kilpaileville varustamoille.

Tallinkilta alus päätyi Tanskan kautta Välimerelle. Alus seilasi muun muassa Kroatian Splitin ja Italian Anconan välillä M/S Regina della Pacena. Viimeisimpänä muutoksena alus on siiirretty Kyproksen lipun alle, ja se ajaa Italian Barin ja Albanian Durrësin väliä nimellä M/S Rigel III. Itäinen Välimeri on siis nyt uran ehtoopuolen kohde molemmilla sisaruksilla.

Anemos Kreikan saaristoon pika-aluksen paikalle!

Viking Linen laivaston taakseen jättävää Rosellaa odottaa varsinainen tehtävä Kreikan saaristossa. Aluksen osti kreikkalainen Aegean Speed Lines 11,25 miljoonan euron hinnalla. Kreikkalaisyhtiön tarkoitus on aloittaa toimintansa uuden laivan myötä uudestaan, sillä se myi viimeisen aluksensa pois huhtikuussa 2022. Viimeinen alus, HSC Speedrunner III, oli vesisuihkupropulsiolla varustettu supernopea autolautta, jolla on historiansa Silja Linen HSC Superseacat Threenä Helsinki - Tallinna -reitillä.

Rosella tullaan vihkimään Kreikan lipun alle ja alus saa toki myös uuden nimen, Anemos. Nimi tarkoittaa kreikaksi "tuulta". Kykladien historiaa ja luonnonkauneutta uhkuva saaristo Egeanmerellä tulee olemaan alukselle uusi toimintaympäristö.

Viking Line Rosella

Teksti ja kuvat: Benjamin Helander Lähteet: Fakta om Fartyg, Ferry Shipping News, Hellas Postsen 

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lisää aiheesta

Luetuimmat