10.10.2017 Matkailu Viking Line: Luvassa vähintään Itämeren ykkönen – kenties maailman tehokkain risteilylautta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kiinassa rakennettava Viking Linen matkustaja-alus varustetaan Azipod-propulsiojärjestelmällä ensimmäisenä maailmassa. Uutuusalus saattaa olla maailman tehokkain risteilyalus. Itämereltä toista vastaavaa ei ainakaan löydy. Vikin Linen uutuusaluksesta tihkuu vähitellen lisää tietoja. Reilu viikko sitten kuultiin aluksen sisustaratkaisuista, tänään kokonaisuus täydentyi teknisillä tiedoilla.Kiinassa rakennettavaan Viking Linen matkustaja-alukseen asennetaan Azipod-ruoripotkurijärjestelmä, jonka toimittaa ABB.Uutuus on vuonna 2020 toimitettava alus, jolla on 13 kantta, 2 800 matkustajan kapasiteetti ja jonka bruttovetoisuus on 63 000 tonnia. Ennakkotietojen mukaan alus liikennöi valmistuttuaan Turun, Ahvenanmaan ja Tukholman välillä.Aluksen rakentaa Xiamen Shipbuilding Industry co., Ltd (XSI). ABB:n julkistamaan toimitukseen sisältyvät myös sähkövoiman tuotanto- ja jakelujärjestelmät sekä ohjauspotkurimoottorit.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyItämeren tehokkain risteilyalusAzipod-sähköpropulsiojärjestelmä soveltuu erityisen hyvin Suomen ja Ruotsin välisen saariston läpi kulkemiseen liittyviin tehokkuus- ja ohjailtavuusvaatimuksiin.Aluksen käyttömukavuutta, ohjattavuutta ja tehokkuutta silmällä pitäen suunnitellut Azipod XO -yksiköt suunnitellaan ja rakennetaan Helsingissä. Itse asiassa suurin osa uuden aluksen sisältämistä laitteista hankitaan Pohjois-Euroopasta.ABB:n osuus kokonaisuudesta on nyt julkistettua yhteistyötä laajempi, sillä yhtiön paikallinen tuotanto toimittaa laivahankkeen sähkönjakelujärjestelmät ja ohjauspotkurimoottorit.Toimitusjohtaja Jan Hanses (kuvassa keskellä) asettaa uutuusalukselle kovat odotukset.– Odotuksenamme tämän aluksen suhteen on, että siitä tulee tehokkain risteilylautta Itämerellä, ellei jopa koko maailmassa, sanoo Viking Linen toimitusjohtaja Jan Hanses. Kaasua Gracen tapaan Suomessa rakennetun edeltäjänsä Viking Gracen tapaan uusi risteilylautta käyttää polttoaineenaan nesteytettyä maakaasua. Aiemman Viking Linen aluksen perinteisestä akselijohtoa käyttävästä propulsioteknologiasta poiketen viimeisin tilaus sisältää ensimmäistä kertaa kaksi XO 2100 -tyyppistä Azipod-propulsioyksikköä. Azipod XO -yksiköt ovat ABB:n mukaan suosituin propulsioratkaisuvaihtoehto risteilyalusmarkkinoilla. Kaikkien Azipod-propulsioyksiköiden tapaan XO-tyypin yksiköissä on älykkäät ohjausjärjestelmät ja edistynyt kunnonvalvonta ja ne on suunniteltu optimaalista energiatehokkuutta ja huollettavuutta varten. DNV-GL:n luokittelemassa aluksessa hyödynnetään myös ABB:n pitkää kokemusta Azipod-propulsiojärjestelmien toimittamisesta jäisissä olosuhteissa toimiville aluksille. Azipod XO -yksiköt on suunniteltu vastaamaan aluksen 1A Super -jääluokitusta. – Viking Grace -alukseen asennettujen sähkö- ja propulsiojärjestelmiemme jälkeen olemme hyvin innoissamme siitä, että yhteistyömme Viking Linen kanssa jatkuu ja siihen sisältyy uraauurtava Azipod-propulsiojärjestelmän tilaus tätä risteilylauttaa varten, sanoo Azipod- ja matkustajalaivasegmentin globaalin myynnin johtaja Marcus Högblom. Viking Line on ilmoittanut, että sen XSI:n kanssa solmimaan sopimukseen sisältyy optio toisen risteilylautan rakentamisesta telakalla. Lähde ja havainnekuva: ABB Kuvituskuvat: Moottorin arkisto/Antti Hentinen Lue myös: Viking Linelle uusi risteilyalus Turku-Tukholma-välille Matka: sisustus on osa elämystä merellä Viking Line uudisti buffetin – apuna Ruotsin kokkimaajoukkue Lue lisää Kaikki artikkelit 5.5.2025 Laivat Matkaelämys: Finnstarilla 30 tuntia Itämerellä – loppumatka junilla 4.5.2025 Matkailu Jugoslavian museo Belgradissa on pitkälti myös Titon museo 1.5.2025 Matkailu 4 400 kilometriä Itä-Euroopassa Dacia Dusterilla: onko missään enää halpaa? 27.4.2025 Matkailu Red Bull -museo: seitsemännessä taiv… eikun hangaarissa 26.4.2025 Matkailu Hurjan hauska matka Tukholmaan 20.4.2025 Matkailu Freud-museo Wienissä: itseanalyysin paikka psykoterapian syntykodissa 14.4.2025 Matkailu Havaiji – ainutlaatuinen, myyttinen matkakohde toisella puolella maapalloa 13.4.2025 Matkailu In Flanders Fields: seisahduttava 1. maailmansodan museo Belgiassa 6.4.2025 Matkailu Hyvä syy käydä luostarissa: munkit tykkäsivät panna ja polttaa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa