10.10.2017 Matkailu Viking Line: Luvassa vähintään Itämeren ykkönen – kenties maailman tehokkain risteilylautta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kiinassa rakennettava Viking Linen matkustaja-alus varustetaan Azipod-propulsiojärjestelmällä ensimmäisenä maailmassa. Uutuusalus saattaa olla maailman tehokkain risteilyalus. Itämereltä toista vastaavaa ei ainakaan löydy. Vikin Linen uutuusaluksesta tihkuu vähitellen lisää tietoja. Reilu viikko sitten kuultiin aluksen sisustaratkaisuista, tänään kokonaisuus täydentyi teknisillä tiedoilla.Kiinassa rakennettavaan Viking Linen matkustaja-alukseen asennetaan Azipod-ruoripotkurijärjestelmä, jonka toimittaa ABB.Uutuus on vuonna 2020 toimitettava alus, jolla on 13 kantta, 2 800 matkustajan kapasiteetti ja jonka bruttovetoisuus on 63 000 tonnia. Ennakkotietojen mukaan alus liikennöi valmistuttuaan Turun, Ahvenanmaan ja Tukholman välillä.Aluksen rakentaa Xiamen Shipbuilding Industry co., Ltd (XSI). ABB:n julkistamaan toimitukseen sisältyvät myös sähkövoiman tuotanto- ja jakelujärjestelmät sekä ohjauspotkurimoottorit.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyItämeren tehokkain risteilyalusAzipod-sähköpropulsiojärjestelmä soveltuu erityisen hyvin Suomen ja Ruotsin välisen saariston läpi kulkemiseen liittyviin tehokkuus- ja ohjailtavuusvaatimuksiin.Aluksen käyttömukavuutta, ohjattavuutta ja tehokkuutta silmällä pitäen suunnitellut Azipod XO -yksiköt suunnitellaan ja rakennetaan Helsingissä. Itse asiassa suurin osa uuden aluksen sisältämistä laitteista hankitaan Pohjois-Euroopasta.ABB:n osuus kokonaisuudesta on nyt julkistettua yhteistyötä laajempi, sillä yhtiön paikallinen tuotanto toimittaa laivahankkeen sähkönjakelujärjestelmät ja ohjauspotkurimoottorit.Toimitusjohtaja Jan Hanses (kuvassa keskellä) asettaa uutuusalukselle kovat odotukset.– Odotuksenamme tämän aluksen suhteen on, että siitä tulee tehokkain risteilylautta Itämerellä, ellei jopa koko maailmassa, sanoo Viking Linen toimitusjohtaja Jan Hanses. Kaasua Gracen tapaan Suomessa rakennetun edeltäjänsä Viking Gracen tapaan uusi risteilylautta käyttää polttoaineenaan nesteytettyä maakaasua. Aiemman Viking Linen aluksen perinteisestä akselijohtoa käyttävästä propulsioteknologiasta poiketen viimeisin tilaus sisältää ensimmäistä kertaa kaksi XO 2100 -tyyppistä Azipod-propulsioyksikköä. Azipod XO -yksiköt ovat ABB:n mukaan suosituin propulsioratkaisuvaihtoehto risteilyalusmarkkinoilla. Kaikkien Azipod-propulsioyksiköiden tapaan XO-tyypin yksiköissä on älykkäät ohjausjärjestelmät ja edistynyt kunnonvalvonta ja ne on suunniteltu optimaalista energiatehokkuutta ja huollettavuutta varten. DNV-GL:n luokittelemassa aluksessa hyödynnetään myös ABB:n pitkää kokemusta Azipod-propulsiojärjestelmien toimittamisesta jäisissä olosuhteissa toimiville aluksille. Azipod XO -yksiköt on suunniteltu vastaamaan aluksen 1A Super -jääluokitusta. – Viking Grace -alukseen asennettujen sähkö- ja propulsiojärjestelmiemme jälkeen olemme hyvin innoissamme siitä, että yhteistyömme Viking Linen kanssa jatkuu ja siihen sisältyy uraauurtava Azipod-propulsiojärjestelmän tilaus tätä risteilylauttaa varten, sanoo Azipod- ja matkustajalaivasegmentin globaalin myynnin johtaja Marcus Högblom. Viking Line on ilmoittanut, että sen XSI:n kanssa solmimaan sopimukseen sisältyy optio toisen risteilylautan rakentamisesta telakalla. Lähde ja havainnekuva: ABB Kuvituskuvat: Moottorin arkisto/Antti Hentinen Lue myös: Viking Linelle uusi risteilyalus Turku-Tukholma-välille Matka: sisustus on osa elämystä merellä Viking Line uudisti buffetin – apuna Ruotsin kokkimaajoukkue Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 12.1.2025 Matkailu Mozart ja Salzburg: suu makeaksi ja sävellä samalla oma ooppera 9.1.2025 Matkailu Matkavinkki Tukholma: Andy Warholin töitä rahan eteen 8.1.2025 Päivän kuva Päivän kuva: hiekkanietoksissa varovasti edeten 5.1.2025 Matkailu Ajat muuttuvat, ihminen vähemmän: terrorin talo Budapestissa on hyvä muistutus siitä 5.1.2025 Matkailu Tunisian helmi – sinivalkoinen helmi Sidi Bou Said 3.1.2025 Klassikko Freyn Mazda-museo on kiertomäntäkirkko Münchenin lähellä 3.1.2025 Matkailu Päivän kuva: neulansilmästä tirkistelyä nykyaikana 3.1.2025 Matkailu Brittilehti listasi kiinnostavimmat matkailukohteet vuodelle 2025 – Suomesta listalle nousi yllätyskaupunki Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM'S Classicin kasari-Corollat 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti