10.10.2017 Matkailu Viking Line: Luvassa vähintään Itämeren ykkönen – kenties maailman tehokkain risteilylautta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kiinassa rakennettava Viking Linen matkustaja-alus varustetaan Azipod-propulsiojärjestelmällä ensimmäisenä maailmassa. Uutuusalus saattaa olla maailman tehokkain risteilyalus. Itämereltä toista vastaavaa ei ainakaan löydy. Vikin Linen uutuusaluksesta tihkuu vähitellen lisää tietoja. Reilu viikko sitten kuultiin aluksen sisustaratkaisuista, tänään kokonaisuus täydentyi teknisillä tiedoilla.Kiinassa rakennettavaan Viking Linen matkustaja-alukseen asennetaan Azipod-ruoripotkurijärjestelmä, jonka toimittaa ABB.Uutuus on vuonna 2020 toimitettava alus, jolla on 13 kantta, 2 800 matkustajan kapasiteetti ja jonka bruttovetoisuus on 63 000 tonnia. Ennakkotietojen mukaan alus liikennöi valmistuttuaan Turun, Ahvenanmaan ja Tukholman välillä.Aluksen rakentaa Xiamen Shipbuilding Industry co., Ltd (XSI). ABB:n julkistamaan toimitukseen sisältyvät myös sähkövoiman tuotanto- ja jakelujärjestelmät sekä ohjauspotkurimoottorit.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyItämeren tehokkain risteilyalusAzipod-sähköpropulsiojärjestelmä soveltuu erityisen hyvin Suomen ja Ruotsin välisen saariston läpi kulkemiseen liittyviin tehokkuus- ja ohjailtavuusvaatimuksiin.Aluksen käyttömukavuutta, ohjattavuutta ja tehokkuutta silmällä pitäen suunnitellut Azipod XO -yksiköt suunnitellaan ja rakennetaan Helsingissä. Itse asiassa suurin osa uuden aluksen sisältämistä laitteista hankitaan Pohjois-Euroopasta.ABB:n osuus kokonaisuudesta on nyt julkistettua yhteistyötä laajempi, sillä yhtiön paikallinen tuotanto toimittaa laivahankkeen sähkönjakelujärjestelmät ja ohjauspotkurimoottorit.Toimitusjohtaja Jan Hanses (kuvassa keskellä) asettaa uutuusalukselle kovat odotukset.– Odotuksenamme tämän aluksen suhteen on, että siitä tulee tehokkain risteilylautta Itämerellä, ellei jopa koko maailmassa, sanoo Viking Linen toimitusjohtaja Jan Hanses. Kaasua Gracen tapaan Suomessa rakennetun edeltäjänsä Viking Gracen tapaan uusi risteilylautta käyttää polttoaineenaan nesteytettyä maakaasua. Aiemman Viking Linen aluksen perinteisestä akselijohtoa käyttävästä propulsioteknologiasta poiketen viimeisin tilaus sisältää ensimmäistä kertaa kaksi XO 2100 -tyyppistä Azipod-propulsioyksikköä. Azipod XO -yksiköt ovat ABB:n mukaan suosituin propulsioratkaisuvaihtoehto risteilyalusmarkkinoilla. Kaikkien Azipod-propulsioyksiköiden tapaan XO-tyypin yksiköissä on älykkäät ohjausjärjestelmät ja edistynyt kunnonvalvonta ja ne on suunniteltu optimaalista energiatehokkuutta ja huollettavuutta varten. DNV-GL:n luokittelemassa aluksessa hyödynnetään myös ABB:n pitkää kokemusta Azipod-propulsiojärjestelmien toimittamisesta jäisissä olosuhteissa toimiville aluksille. Azipod XO -yksiköt on suunniteltu vastaamaan aluksen 1A Super -jääluokitusta. – Viking Grace -alukseen asennettujen sähkö- ja propulsiojärjestelmiemme jälkeen olemme hyvin innoissamme siitä, että yhteistyömme Viking Linen kanssa jatkuu ja siihen sisältyy uraauurtava Azipod-propulsiojärjestelmän tilaus tätä risteilylauttaa varten, sanoo Azipod- ja matkustajalaivasegmentin globaalin myynnin johtaja Marcus Högblom. Viking Line on ilmoittanut, että sen XSI:n kanssa solmimaan sopimukseen sisältyy optio toisen risteilylautan rakentamisesta telakalla. Lähde ja havainnekuva: ABB Kuvituskuvat: Moottorin arkisto/Antti Hentinen Lue myös: Viking Linelle uusi risteilyalus Turku-Tukholma-välille Matka: sisustus on osa elämystä merellä Viking Line uudisti buffetin – apuna Ruotsin kokkimaajoukkue Lue lisää Kaikki artikkelit 16.3.2025 Matkailu Taormina – aikoinaan maailman hienoin teatteri on yhä vaikuttava näky 12.3.2025 Matkailu Norwegianin matkustajamäärät kasvoivat talvikuukausina merkittävästi 11.3.2025 Matkailu Rentoa risteilymatkaa: Itämeri on matkustajaliikenteelle turvallinen 9.3.2025 Matkailu Brugge – sympaattinen ja historiallinen, mutta myös liian sometettava 7.3.2025 Matkailu Espanja viehättää: yli 600 000 suomalaista matkaili maassa viime vuonna 4.3.2025 Laivat Tallink Siljalle uusi Riian risteily kesäksi 3.3.2025 Matkailu La Gomera – patikoijan unelmakohde 2.3.2025 Matkailu Ars Electronica -tiedekeskus Linzissä – koko perheen löytöretki 2.3.2025 Matkailu Roadtrip Japaniin – autoilevan turistin Japani näyttää erilaiselta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: laulaja Olli Lindholmille joskus kuulunut Volvo C70 Coupé 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa - uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 12.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota C-HR+ on japanilaisvalmistajan uusi aluevaltaus sähköautomaailmaan 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija