7.2.2023 Matkailu Viking Linen nuorentunut laivasto saavutti virstanpylvään – jo yli miljoona matkustajaa Viking Glorylla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Viking Glory otti miljoonannen matkustajansa kyytiin alle 11 kuukauden kuluttua neitsytmatkastaan. Viking Linen nuorentuneen laivaston kruunu on tärkeä myös Turun kaupungille. Viking Line vastaanotti suuren mittaluokan uustuotantonsa, M/S Viking Gloryn, viime vuonna alkukeväästä. Neitsytmatka koitti maaliskuun alussa, ja siinä todellakin odotus palkittiin, sillä Kiinassa valmistettu alushan myöhästyi alkuperäisestä toimitusaikataulustaan.31. tammikuuta 2023 sen kummempia aavistelematon risteilymatkustaja Ulla Haavisto astui miehensä Markon kanssa Viking Gloryyn, kun häntä olivatkin vastassa aluksen kapteeni Ulf Lindroos ja intendentti Tuuli Peltonen, jotka ilmoittivat hänen olevan aluksen miljoonas matkustaja. Laivayhtiö palkitsi syystäkin yllättyneen pariskunnan kukilla, ravintolahjakortilla ja hyttiluokan korotuksella.Miljoonannen matkustajan kelpaa hymyillä.Viking Glory on merkittävästi suurempi kuin edeltäjänsä M/S Amorella, mikä on varmaankin osasyy siihen, että alus saavutti miljoonan matkustajan rajapyykin alle 11 kuukaudessa. Viking Gloryyn mahtuu esimerkiksi noin 400 matkustajaa enemmän kuin Amorellaan. Linjaparilla Viking Glory ja Viking Grace punavalkoinen varustamo odottaa kuljettavansa kuluvana vuonna noin 2 miljoonaa matkustajaa Turun ja Tukholman välillä.Tällä hetkellä Viking Line on ainoa varustamo, joka edes liikennöi Turun ja Tukholman keskustojen välillä, sillä Tallink Siljan Galaxy on pakolaislaivana Isossa-Britanniassa, ja Baltic Princess puolestaan ajaa Ruotsin puolella vain Kapellskäriin asti. Turun kaupunki pitää Viking Glorya tärkeänä matkailuvalttina.- Korkean palvelutason matkustajalaivaliikenne Turun ja Tukholman välillä on erittäin oleellinen osa kaupunkimme matkailuvetovoimaa. Alueemme yrityselämälle meritien mahdollistama sujuva työmatkaliikenne on oleellinen kilpailukykytekijä. Turku on maailman kauneimman saariston pääkaupunki, ja merellisyys on erottamaton osa kaupunkimme identiteettiä, Turun pormestari Minna Arve sanoo.Varustamo on hyvin samoilla linjoilla:- Viking Glory on paitsi Itämeren, myös Turun vetonaula. Se on kasvattanut Turun-linjamme kokonaismatkustajamääriä ja innostanut uusia kohderyhmiä, kuten nuoria aikuisia, lähtemään laivalle. Myös ruotsalaiset ovat aiempia vuosia innokkaammin liikkeellä. Turku–Tukholma-reitti on meille hyvin tärkeä, mistä investointimmekin kertovat. Olemme erittäin tyytyväisiä, että jo miljoona matkustajaa on halunnut kokea Gloryn tarjoaman elämyksen, toteaa Viking Linen toimitusjohtaja Jan Hanses varustamon puolesta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLaivasto nuorentunut, mutta myös supistunutViking Line on harventanut laivastoaan vanhimmasta päästä niin, että vain reilussa vuodessa maailmalle lähetettiin peräti kolme perinteikästä alusta, Mariella, Amorella ja viimeisimpänä Rosella, joka on tämän artikkelin julkaisuhetkellä saapunut uudelle omistajalleen Kreikkaan, uudella nimellään Anemos.Vuonna 1980 valmistunut Rosella oli pitkään Viking Linen aluksista vanhin.Harvennusten tavoitteena oli nimenomaan nuorentaa laivastoa, ja yksinkertaisella matematiikalla tämä vaikuttaa onnistuneen. Vielä vuoden 2021 alussa, kun mainitut kolme olivat edelleen osana laivastoa, sen keski-ikä oli seitsemällä aluksella noin 27 vuotta.Juuri tällä hetkellä, Viking Gloryn ollessa mukana, Viking Linen viiden aluksen laivaston keski-ikä näyttää vain 18 vuotta. Toisin sanoen parissa vuodessa yhtiön laivastokeski-ikä on nuorentunut miltei 10 vuodella.Laivaston nuorentaminen tarkoitti myös laivaston supistamista, ja Rosellan lähdön myötä yksi reittikin poistui valikoimasta, nimittäin Maarianhamina - Kapellskär. Kun Helsinki - Tukholma -väliäkin operoi nyt vain yksi punainen laiva, voi olla, että Viikkarilla on edessä ainakin yhden uuden laivan hankinta tavalla tai toisella. Viking Linella on tällä hetkellä todellakin vain viisi alusta, ikäjärjestyksessä vanhimmasta nuorimpaan Viking Cinderella (1989), Gabriella (1992), Viking XPRS (2008), Viking Grace (2013) sekä Viking Glory (2022).KUVA: Viking Line / Joonas KortelainenKaikki alukset ovat hauskasti valmistuneet eri vuosikymmenillä, mutta niistä uusin, juuri miljoonannen matkustajansa kuljettanut 2020-luvun Viking Glory edustaa niistä paitsi edistyksellisintä tekniikkaa, on myös kaikkein suurin. Reilulla 57 rekisteritonnillaan alus on vielä hetken aikaa maailman kolmanneksi suurin matkustaja-autolautta. Kaksi italialaisen Moby Linesin uustuotantoa tulevat tänä vuonna pudottamaan Viking Gloryn tässä tilastossa viidenneksi, mutta sen asemaa pohjoisen Itämeren suurimpana ei näytä horjuttavan mikään.Lähde: Viking Line Kuvat: Viking Line, Moottorin arkisto Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 2.5.2025 Uutinen Volvo aloittaa 1,6 miljardin säästökuurin – irtisanomisilta ei vältytä 1.5.2025 Matkailu 4 400 kilometriä Itä-Euroopassa Dacia Dusterilla: onko missään enää halpaa? 30.4.2025 Yleinen Ensin tariffit, sitten U-käännös – Trump höllää autoalan tariffitaakkaa 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin 27.4.2025 Matkailu Red Bull -museo: seitsemännessä taiv… eikun hangaarissa 26.4.2025 Matkailu Hurjan hauska matka Tukholmaan 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 3.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën 'Traction Avant' -53 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 2.5.2025 Historia Viimeiset käynnistykset: viekas ja viekoitteleva vitoskone 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa