7.2.2023 Matkailu Viking Linen nuorentunut laivasto saavutti virstanpylvään – jo yli miljoona matkustajaa Viking Glorylla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Viking Glory otti miljoonannen matkustajansa kyytiin alle 11 kuukauden kuluttua neitsytmatkastaan. Viking Linen nuorentuneen laivaston kruunu on tärkeä myös Turun kaupungille. Viking Line vastaanotti suuren mittaluokan uustuotantonsa, M/S Viking Gloryn, viime vuonna alkukeväästä. Neitsytmatka koitti maaliskuun alussa, ja siinä todellakin odotus palkittiin, sillä Kiinassa valmistettu alushan myöhästyi alkuperäisestä toimitusaikataulustaan.31. tammikuuta 2023 sen kummempia aavistelematon risteilymatkustaja Ulla Haavisto astui miehensä Markon kanssa Viking Gloryyn, kun häntä olivatkin vastassa aluksen kapteeni Ulf Lindroos ja intendentti Tuuli Peltonen, jotka ilmoittivat hänen olevan aluksen miljoonas matkustaja. Laivayhtiö palkitsi syystäkin yllättyneen pariskunnan kukilla, ravintolahjakortilla ja hyttiluokan korotuksella.Miljoonannen matkustajan kelpaa hymyillä.Viking Glory on merkittävästi suurempi kuin edeltäjänsä M/S Amorella, mikä on varmaankin osasyy siihen, että alus saavutti miljoonan matkustajan rajapyykin alle 11 kuukaudessa. Viking Gloryyn mahtuu esimerkiksi noin 400 matkustajaa enemmän kuin Amorellaan. Linjaparilla Viking Glory ja Viking Grace punavalkoinen varustamo odottaa kuljettavansa kuluvana vuonna noin 2 miljoonaa matkustajaa Turun ja Tukholman välillä.Tällä hetkellä Viking Line on ainoa varustamo, joka edes liikennöi Turun ja Tukholman keskustojen välillä, sillä Tallink Siljan Galaxy on pakolaislaivana Isossa-Britanniassa, ja Baltic Princess puolestaan ajaa Ruotsin puolella vain Kapellskäriin asti. Turun kaupunki pitää Viking Glorya tärkeänä matkailuvalttina.- Korkean palvelutason matkustajalaivaliikenne Turun ja Tukholman välillä on erittäin oleellinen osa kaupunkimme matkailuvetovoimaa. Alueemme yrityselämälle meritien mahdollistama sujuva työmatkaliikenne on oleellinen kilpailukykytekijä. Turku on maailman kauneimman saariston pääkaupunki, ja merellisyys on erottamaton osa kaupunkimme identiteettiä, Turun pormestari Minna Arve sanoo.Varustamo on hyvin samoilla linjoilla:- Viking Glory on paitsi Itämeren, myös Turun vetonaula. Se on kasvattanut Turun-linjamme kokonaismatkustajamääriä ja innostanut uusia kohderyhmiä, kuten nuoria aikuisia, lähtemään laivalle. Myös ruotsalaiset ovat aiempia vuosia innokkaammin liikkeellä. Turku–Tukholma-reitti on meille hyvin tärkeä, mistä investointimmekin kertovat. Olemme erittäin tyytyväisiä, että jo miljoona matkustajaa on halunnut kokea Gloryn tarjoaman elämyksen, toteaa Viking Linen toimitusjohtaja Jan Hanses varustamon puolesta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLaivasto nuorentunut, mutta myös supistunutViking Line on harventanut laivastoaan vanhimmasta päästä niin, että vain reilussa vuodessa maailmalle lähetettiin peräti kolme perinteikästä alusta, Mariella, Amorella ja viimeisimpänä Rosella, joka on tämän artikkelin julkaisuhetkellä saapunut uudelle omistajalleen Kreikkaan, uudella nimellään Anemos.Vuonna 1980 valmistunut Rosella oli pitkään Viking Linen aluksista vanhin.Harvennusten tavoitteena oli nimenomaan nuorentaa laivastoa, ja yksinkertaisella matematiikalla tämä vaikuttaa onnistuneen. Vielä vuoden 2021 alussa, kun mainitut kolme olivat edelleen osana laivastoa, sen keski-ikä oli seitsemällä aluksella noin 27 vuotta.Juuri tällä hetkellä, Viking Gloryn ollessa mukana, Viking Linen viiden aluksen laivaston keski-ikä näyttää vain 18 vuotta. Toisin sanoen parissa vuodessa yhtiön laivastokeski-ikä on nuorentunut miltei 10 vuodella.Laivaston nuorentaminen tarkoitti myös laivaston supistamista, ja Rosellan lähdön myötä yksi reittikin poistui valikoimasta, nimittäin Maarianhamina - Kapellskär. Kun Helsinki - Tukholma -väliäkin operoi nyt vain yksi punainen laiva, voi olla, että Viikkarilla on edessä ainakin yhden uuden laivan hankinta tavalla tai toisella. Viking Linella on tällä hetkellä todellakin vain viisi alusta, ikäjärjestyksessä vanhimmasta nuorimpaan Viking Cinderella (1989), Gabriella (1992), Viking XPRS (2008), Viking Grace (2013) sekä Viking Glory (2022).KUVA: Viking Line / Joonas KortelainenKaikki alukset ovat hauskasti valmistuneet eri vuosikymmenillä, mutta niistä uusin, juuri miljoonannen matkustajansa kuljettanut 2020-luvun Viking Glory edustaa niistä paitsi edistyksellisintä tekniikkaa, on myös kaikkein suurin. Reilulla 57 rekisteritonnillaan alus on vielä hetken aikaa maailman kolmanneksi suurin matkustaja-autolautta. Kaksi italialaisen Moby Linesin uustuotantoa tulevat tänä vuonna pudottamaan Viking Gloryn tässä tilastossa viidenneksi, mutta sen asemaa pohjoisen Itämeren suurimpana ei näytä horjuttavan mikään.Lähde: Viking Line Kuvat: Viking Line, Moottorin arkisto Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 20.6.2025 Matkailu Skandaalien sävyttämä klassikkoauto saapui Vehoniemen harjulle 19.6.2025 Laivat Vapaaehtoinen meripelastus on upea harrastus, joka tarjoaa veekaseja ja vastuuta vesillä 18.6.2025 Uutinen Juhannusliikenteessä hyytyy vuosittain satoja autoja – tässä yleisimmät syyt matkan katkeamiseen 17.6.2025 Matkailu Salattu helmi: Tiittalan Kartano – piilossa mäen harjalla 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 15.6.2025 Klassikko Klassikkotaivas Concorso d’Eleganza Villa d’Este on parhaista parhain 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 14.6.2025 Uutinen Prätkällä töihin -päivä haluaa motoristit pyöriensä päälle 13.6.2025 Matkailu Algarven viinit tutuiksi kodikkaasti sukutilalla, jonka juuret ulottuvat 1800-luvulle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 18.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Audi julkisti brutaalin dieselkäyttöisen superauton, R8 V12 TDI:n 19.6.2025 Koeajo Maistiainen: DS°8 – odotuksia on paljon, mutta niihin myös vastataan 18.6.2025 Uutinen Juhannusliikenteessä hyytyy vuosittain satoja autoja – tässä yleisimmät syyt matkan katkeamiseen 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster