30.7.2021 Ajoneuvot Volkswagen ID Buzz on tulossa kolmena versiona – jo ensi vuonna Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen ID Buzz on tulossa peräti kolmena versiona. Ensimmäisiä odotetaan Eurooppaan jo ensi vuoden puolella ja nyt huhutaan jo itseajavasta versiosta. Kansankulkineen legendaarisen pikkubussin sähköistä paluuta on odotettu kuin kuuta nousevaa jo vuosien ajan. Volkswagen ID Buzz on tulossa Eurooppaan ensi vuonna ja tuoreempien tietojen mukaan valmistaja suunnittelee peräti kolmea eri versiota. Asiasta uutisoi Automotive News Europe.Näistä yksi on tarkoitettu erityisesti verkko-ostosten ja tilausten kuljettamiseen lyhyehköillä matkoilla. Kaksi jälkimmäistä ovat erilaiset versiot henkilönkuljettimesta Eurooppaan ja Yhdysvaltoihin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVolkswagen ID Buzz on tulossaTarkemmin yksi versio olisi tarkoitettu Euroopassa kuudelle hengelle esimerkiksi kimppakyytien järjestämiseen. Tässä olisi tarkoitus tarjota jokaiselle matkaajalle oma istuin sekä näyttö.Yhdysvaltojen versio henkilöiden kuljettamiseen on suunnattu enemmän yksinään, tai pienissä ryhmissä, liikkuville ja siinä olisikin vain neljä istuinta. Näistä kaksi katsoo eteenpäin ja kaksi on suunnattu kohti perää.Kolmas versio olisi ID Buzz Cargo eli pienehkö pakettiauto. Tämä olisi suunnattu ennen kaikkea pakettitoimituksia varten. Näiden määrä kasvaa tällä hetkellä jatkuvasti verkko-ostosten mukana.Eurooppaan ID Buzz on lupailuissa vielä ensi vuoden aikana, mutta Yhdysvaltojen puolella joudutaan odottamaan vuoteen 2024 asti.Itseajava jo suunnitelmissaMyös itseajava Volkswagen ID Buzz on tulossa – ainakin mikäli suunnitelmat onnistuvat. Volkswagen ajaa nimittäin jo kokeita autonomian nelostason prototyypeillä, joka tarkoittaa että auto voisi ajaa täysin itsenäisesti tiettyjen olosuhteiden täyttyessä. Yhtiö haluaa näiden olevan valmiina ihmisten ja tuotteiden kuljettamiseen vuonna 2025.Saksalainen autonvalmistajajätti uskoo tämänkaltaiselle itsestään kulkevalle pakettiautolle löytyvän kysyntää. Se vilautti vuoden 2030 strategian esittelyn yhteydessä itseajavan ID Buzz -mallin, jonka kuljettajan istuin oli käännetty auton takaosaa kohden.Yhtiön autonomisesta ajamisesta vastaava johtaja Christian Senger sanoi, että itseajava ID Buzz Cargo poistaisi tarpeen ihmiskuljettajalle, joka tekisi pakettikuljetuksista huomattavasti kokonaistaloudellisempia. Tämä ei toki ole itsessään mikään uutinen. Sengerin mukaan Volkswagen odottaa liikkumispalveluista vuoteen 2030 mennessä 70 miljardin euron liikevaihtoa Euroopan viideltä suurimmalta markkinalta.– Vastauksemme on itsestään ajavat pakettiautot huomisen kuljetusketjuihin, jossa logistiikan toimituksissa työskentelevät henkilöt eivät tarvitsisi enää ajokorttia vaan siirtyisivät kuormasta ja toimitusten hallinnasta vastaaviksi matkustajiksi, sanoi Senger yhtiön strategiatilaisuudessa.Volkswagen suunnittelee tarjoavansa liikkumispalveluita valituilla markkinoilla vuoteen 2025 mennessä. Yhtiö näkee tässä valtavan tuottopotentiaalin kimppakyytien, pakettitoimitusten ja muiden matkantarjoamispalveluiden saralla.Kuvat: Volkswagen, lähde: Automotive News Europe Lue lisää Kaikki artikkelit 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 20.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Capri on taas yksi hyvin samanlainen sähköauto erilaisesta nimestään huolimatta 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 16.3.2025 Koeajo Koeajo: Rivian RT1 – Amerikan sähkö-herkkua 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 15.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Hyundai Ioniq 9 – nyt on tilaa matkustaa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä - Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 20.3.2025 Koeajo Koeajo ja ajatuksia autoista: Škoda Octavia RS – järjellä ja tunteella 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa - uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle