29.7.2022 Ajoneuvot Volkswagen testasi Suomessa, kuinka paljon peräkärry vaikuttaa sähköauton toimintamatkaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagenin Suomen maahantuoja testasi myös, kuinka eri ajonopeus vaikuttaa peräkärryä vetävän sähköauton toimintamatkaan. Volkswagenin Suomen maahantuoja otti selvää, kuinka paljon peräkärry vaikuttaa sähköauton toimintamatkaan.Testi tehtiin kahdella erilaisella Muuli 1400SX -peräkärryllä, joista toisessa oli aerodynaamisemmin muotoiltu Juncarin kuomu ja toisessa perinteisempi Jaxal Maxi -kuomu.Testiautoina toimivat Volkswagenin ID.4 Pro -sähköautot, jotka on varustettu 77 kilowattitunnin akuilla. Lisäksi nopeuden vaikutusta toimintamatkaan testattiin.– Peräkärryn vaikutus täyssähköauton toimintamatkaan on usein puheenaiheena niin asiakkaillamme kuin sähköautoilua käsittelevillä sosiaalisen median kanavilla. Päätimme yhdessä K-Raudan sekä Juncar Oy:n kanssa tehdä käytännön testin, joka antaisi lisätietoa asiaan, toteaa Volkswagen-henkilöautojen tuotepäällikkö Toni Nieminen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTestin tekeminen ei ole ongelmatontaTestiolosuhteissa ilman peräkärryä ajaneen Volkswagen-shkäauton auton laskennallinen toimintamatka ajonopeudella 80 kilometriä tunnissa oli jopa jopa 579 kilometriä, 100 kilometrin tuntinopeudella 461 kilometriä. Testiautojen varusteissa oli pieniä eroja, mutta esimerkiksi rengas- ja vannekoot olivat kaikissa autoissa samat (20”) ja rengaspaineet oli asetettu valmistajan kuormatulle autolle määritelemiksi.– Valvottujen laboratorio-olosuhteiden ulkopuolella keskenään vertailukelpoisten kulutustestien tekeminen ei ole aivan ongelmatonta. Liikenteen joukossa on useista muuttujista johtuen hankalaa saada vertailukelpoisia tietoja, mutta pyrimme testissä vakioimaan mahdollisimman monta tekijää, Nieminen sanoo.Testi suoritettiin aurinkoisena kesäpäivänä kesäkuussä. Ulkolämpötilan oli testipäivänä 19 astetta. Kahdella suoritetulla ajokerralla olosuhteet olivat varsin hyvät, tuuli oli tasainen noin 1 m/s ja tuulen suuntakin pysyi lähes samana. Testi suoritettiin ajamalla mukautuva vakionopeudensäädin päällä 4-tietä edestakaisin.Testiryhmä pyrki minimoimaan moottoritiellä muun liikenteen vaikutuksen testituloksiin. Kulutustestin matka oli 44 kilometriä, eli lähes kaksinkertainen viralliseen 23,25 kilometrin WLTP-mittaukseen nähden.Testissä toimintamatkoja verrattiin ilman peräkärryä ajaneen verrokkiauton laskennalliseen toimintamatkaan.Kuomulla merkitystäKun testissä ajettiin 80 kilometrin tuntinopeutta, Jaxal-kuomulla auton toimintamatka oli 370 kilometriä, ja aerodynaamisella Juncar-kuomulla 403 kilometriä.Ajonopeuden nosto 100 kilometriin tunnissa vaikutti merkittävästi kulutuslukemiin ja sitä kautta laskennallisiin toimintamatkoihin. Sadan kilometrin tuntinopeudessa Jaxal-kuomulla auton toimintamatka oli 273 kilometriä ja aerodynaamisella Juncar-kuomulla 308 kilometriä.Nopeuden lisäksi peräkärryn kuomun aerodynamiikalla on merkitystä. Aerodynaaminen kuomu tarjosi testin perusteella noin 10 prosenttia pidemmän toimintamatkan. Täyssähköauto on erittäin energiatehokas kulkuneuvo, joten erilaiset muutokset, kuten ajonopeus, ilmastointi, märkä tien pinta, karkeampi asfaltti tai vastatuuli vaikuttavat sen kulutuslukemiin.Lähde: Volkswagen Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Autokauppa Rahahuolet pohdituttavat autokaupoilla – ”Patoutunut kysyntä voi purkautua yllättävän nopeasti” 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4×4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot - toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa