29.7.2022

Volkswagen testasi Suomessa, kuinka paljon peräkärry vaikuttaa sähköauton toimintamatkaan

Volkswagenin Suomen maahantuoja testasi myös, kuinka eri ajonopeus vaikuttaa peräkärryä vetävän sähköauton toimintamatkaan.

Volkswagenin Suomen maahantuoja otti selvää, kuinka paljon peräkärry vaikuttaa sähköauton toimintamatkaan.

Testi tehtiin kahdella erilaisella Muuli 1400SX -peräkärryllä, joista toisessa oli aerodynaamisemmin muotoiltu Juncarin kuomu ja toisessa perinteisempi Jaxal Maxi -kuomu.

Testiautoina toimivat Volkswagenin ID.4 Pro -sähköautot, jotka on varustettu 77 kilowattitunnin akuilla. Lisäksi nopeuden vaikutusta toimintamatkaan testattiin.

– Peräkärryn vaikutus täyssähköauton toimintamatkaan on usein puheenaiheena niin asiakkaillamme kuin sähköautoilua käsittelevillä sosiaalisen median kanavilla. Päätimme yhdessä K-Raudan sekä Juncar Oy:n kanssa tehdä käytännön testin, joka antaisi lisätietoa asiaan, toteaa Volkswagen-henkilöautojen tuotepäällikkö Toni Nieminen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Testin tekeminen ei ole ongelmatonta

Testiolosuhteissa ilman peräkärryä ajaneen Volkswagen-shkäauton auton laskennallinen toimintamatka ajonopeudella 80 kilometriä tunnissa oli jopa jopa 579 kilometriä, 100 kilometrin tuntinopeudella 461 kilometriä. Testiautojen varusteissa oli pieniä eroja, mutta esimerkiksi rengas- ja vannekoot olivat kaikissa autoissa samat (20”) ja rengaspaineet oli asetettu valmistajan kuormatulle autolle määritelemiksi.

– Valvottujen laboratorio-olosuhteiden ulkopuolella keskenään vertailukelpoisten kulutustestien tekeminen ei ole aivan ongelmatonta. Liikenteen joukossa on useista muuttujista johtuen hankalaa saada vertailukelpoisia tietoja, mutta pyrimme testissä vakioimaan mahdollisimman monta tekijää, Nieminen sanoo.

Testi suoritettiin aurinkoisena kesäpäivänä kesäkuussä. Ulkolämpötilan oli testipäivänä 19 astetta. Kahdella suoritetulla ajokerralla olosuhteet olivat varsin hyvät, tuuli oli tasainen noin 1 m/s ja tuulen suuntakin pysyi lähes samana. Testi suoritettiin ajamalla mukautuva vakionopeudensäädin päällä 4-tietä edestakaisin.

Testiryhmä pyrki minimoimaan moottoritiellä muun liikenteen vaikutuksen testituloksiin. Kulutustestin matka oli 44 kilometriä, eli lähes kaksinkertainen viralliseen 23,25 kilometrin WLTP-mittaukseen nähden.

Testissä toimintamatkoja verrattiin ilman peräkärryä ajaneen verrokkiauton laskennalliseen toimintamatkaan.

Kuomulla merkitystä

Kun testissä ajettiin 80 kilometrin tuntinopeutta, Jaxal-kuomulla auton toimintamatka oli 370 kilometriä, ja aerodynaamisella Juncar-kuomulla 403 kilometriä.

Ajonopeuden nosto 100 kilometriin tunnissa vaikutti merkittävästi kulutuslukemiin ja sitä kautta laskennallisiin toimintamatkoihin. Sadan kilometrin tuntinopeudessa Jaxal-kuomulla auton toimintamatka oli 273 kilometriä ja aerodynaamisella Juncar-kuomulla 308 kilometriä.

Nopeuden lisäksi peräkärryn kuomun aerodynamiikalla on merkitystä. Aerodynaaminen kuomu tarjosi testin perusteella noin 10 prosenttia pidemmän toimintamatkan. Täyssähköauto on erittäin energiatehokas kulkuneuvo, joten erilaiset muutokset, kuten ajonopeus, ilmastointi, märkä tien pinta, karkeampi asfaltti tai vastatuuli vaikuttavat sen kulutuslukemiin.

Lähde: Volkswagen

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat