11.10.2022 Ajoneuvot Volkswagen uudisti ”maailmanmoottorinsa” – T-Roc sai sen jo kesäkuusta alkaen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vaikka automaailma sähköistyy kovaa vauhtia, myös perinteisiä polttomoottoreita kehitetään edelleen. Volkswagen on kehittänyt myydyintä 1,5-litraista bensiinimoottoriaan. Volkswagen on kehittänyt myydyintä bensiinimoottoriaan edelleen ja uudet 1,5-litraiset TSI-moottorit nähdään tämän vuoden loppuun mennessä Volkswagenin mallistossa. Suomeen tulleissa Volkswagenin T-Roc-autoissa uudistunut uuden sukupolven evo2-moottoriversio on ollut voimanlähteenä jo kesäkuusta alkaen.Vuoden loppuun mennessä TSI evo2 -moottori nähdään myös muiden mallien voimanlähteenä. Moottorin kehitystyö mahdollistaa sen, että moottorit noudattavat maailmanlaajuisia päästöstandardeja, kuten Euro 7:ää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUseita versioita tulossaVolkswagen on ilmoittanut, että uudistunut nelisylinterinen moottori tulee ensin tarjolle 110 kilowatin (150 hv) tehoisena, ja muita versioita nähdään myöhemmin.Volkswagen on suunnitellut TSI evo2 -moottorit siten, että ne toimivat myös polttoaineilla, joissa on uusiutuvista energianlähteistä valmistettuja ainesosia. Lisäksi moottorit soveltuvat eri tasoisiin hybridiratkaisuihin: esimerkiksi lataushybridissä järjestelmän maksimiteho voi olla jopa 200 kilowattia (272 hv).Volkswagen on valmistanut maailmanmoottoriaan vuodesta 2012 saakka yhteensä neljä miljoonaa kappaletta.Kehitystyön tuloksena moottorin polttoainetaloudellisuus on luonnollisesti parantunut. Samalla se takaa pienemmät hiilidioksidipäästöt.– 1,5 TSI on Volkswagenin moottorivalikoiman kantavia pilareita, sillä sitä käytetään maailmanlaajuisesti niin monessa automallissa, T-Crossista Passat Variantiin. Olemme jatkuvasti kehittäneet kompaktia nelisylinteristä moottoria, joka nyt tarjoaakin hyvin dynaamisen vasteen ja merkittäviä etuja polttoainetaloudessa. Uusimman version merkittäviä ominaisuuksia ovat aktiivinen sylinterinhallinta ACTplus, lähelle moottoria sijoitettu päästöjenhallintayksikkö sekä moderni TSI-Evo-paloprosessi, kertoo Volkswagenin teknisestä kehityksestä vastaava Thomas Ulbrich.Kehittynyt sylinterien lepuutusVolkswagenin maailmanmoottorin tarkka mallimerkintä on EA 211 evo2. Uusinta kehitysversiota suunniteltaessa Volkswagenin insinöörit ovat siirtäneet kolmitiekatalysaattorin ja bensiinimoottorin hiukkassuodattimen yhdeksi moottorin viereen sijoitetuksi päästöjenhallintayksiköksi. Tällöin päästöjen hallinta on saatu tehostetummaksi. Uuden moottorin päästöjen hallinnassa ei tarvita myöskään jalometaleja niin paljoa kuin ennen.Päästöjen vähentämisen kannalta merkittää on myös aktiivinen sylinterinhallintajärjestelmä ACTplus. Kehitystyön ytimessä on ollut parantaa kahden keskimmäisen sylinterin aktivointia ja deaktivointia, jotta moottori kävisi mahdollisimman pehmeästi. Palamisprosessia kaksisylinterikäytössä optimoitiin, mikä mahdollisti aktiivisen sylinterinhallinnan toiminta-alueen laajentamisen.Uuden moottorin ACTplus-sylinterienlepuutusjärjestelmä merkitsee sitä, ettei kakkos- ja kolmossylintereitä käytetä lainkaan moottorin käydessä pienillä ja keskisuurilla kuormilla ja nopeuksilla. Tämä parantaa kahden aktiivisen sylinterin taloudellisuutta samalla, kun keskimmäiset sylinterit yksinkertaisesti seuraavat perässä käytännössä häviöittä. Kun kaasua painetaan, kaikki sylinterit aktivoidaan taas. Volkswagenin mukaan vaihto kahden ja neljän sylinterin välillä käy lähes huomaamatta.Moottorissa on myös muuttuvageometrinen turboahdin, sekä korkeapaineruiskutusjärjestelmä, joka tuottaa jopa 350 baarin paineen. Plasmapinnoitetut sylinterit pienentävät kitkaa ja valamisvaiheessa tehdyillä jäähdytyskanavilla varustetut männät mahdollistavat palamisen optimoinnin ja paremman taloudellisuuden.Lähde: Volkswagen Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM'S Classicin kasari-Corollat 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti