16.4.2025 Uutinen Lasten turvaistuin: Isofix-kiinnikkeillä vai ilman, ja kuinka nopeasti turvaistuin vanhenee? Teksti Eetu Kokkonen Kuva Eetu Kokkonen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Turvaistuimen valintaan vaikuttaa moni tekijä. Isofix-kiinnikkeet tuntuvat usean vanhemman mielestä pakolliselta, mutta voisiko arjessa kuitenkin pärjätä vyökiinnitteisellä istuimella? Entä mikä turvaistuimen käyttöikä oikeasti on? Turvaistuinten valinnassa on tiettyjä ikuisuuskysymyksiä, jotka mietityttävät vanhempia vuodesta toiseen. Yksi näistä on se, tulisiko turvaistuimen olla Isofix-kiskoihin kiinnittyvää vai turvavöillä asennettavaa mallia.Isofixin etuina ovat nopea kiinnitettävyys autoon sekä asennusvirheiden riskien vähäisyys. Jos istuimia tarvitsee vaihdella toistuvasti autosta toiseen, Isofix on usein kätevin ratkaisu, mutta nykyään myös vyökiinnitteisissä istuimissa löytyy helposti asennettavia vaihtoehtoja.Yhtä tällaista demonstroi meille Lastentarvikeliike Oulun myyjä Mariella Klasila. Turvavyökiinnitteinen selkä menosuuntaan asennettava istuin on laitettu alavöineen kaikkineen paikalleen parissa minuutissa.Suurimmasta osasta lapsiperheiden käyttämiä autoja löytyy jo Isofix-kiinnikkeet, mutta ongelmaksi voi nousta tilanpuute. Isofix-kiinnikkeet eivät mahdollista istuinten liikuttamista auton poikittaissuunnassa esimerkiksi aivan istuimen reunaan, jolloin takapenkille voi olla vaikea mahduttaa kolmea turvaistuinta.– Usein kolmen lapsen perheessäkin vähintään kaukalon, mieluiten toisen turvaistuimistakin halutaan olevan Isofix-kiinnitteinen. Eri vaihtoehtoja kokeilemallakin se vaihtoehto joudutaan kuitenkin usein esimerkiksi tavallisten farmariautojen kohdalla hylkäämään, Klasila toteaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVyökiinnitykset kehittyneet viime vuosinaLastentarvikeliike Oulun yrittäjä Esa Autere on vuosien lastentarvikeliikkeen yrittäjyyden aikana huomannut, että vyökiinnitteistä istuinta pelätään välillä ihan suotta.– Ennen ihmisten oli ehkä hankalampi omaksua se, että vyökiinnitys on ihan yhtä turvallinen kuin Isofix-kiinnityskin. Ennen selkä menosuuntaan -istuimen asentaminen oli melkoinen työmaa, nykyään turvavyökiinnitys on helpottunut huomattavasti, Esa Autere summaa.Selkä menosuuntaan asennettavista vyökiinnitteisistä istuimista löytyy nykyään jopa kiristysavustimia. Kun ennen istuimen alavöiden asentamisessa piti vetää ja painattaa vyötä eri suuntiin, nykyään kiristäminen tapahtuu vain painelemalla istuinta sen sivuilta. Etuistuimen alle kiinnitettävät alavyöt tarvitaan aina vyökiinnitteisissä selkä menosuuntaan asennettavissa istuimissa, ettei istuin pääse kippaamaan auton perään kohdistuvassa törmäyksessä taaksepäin.Esimerkiksi tilanpuutteellisista syistä vyökiinnitteisen istuimen valinta voi olla siis hyvinkin perusteltua. Mikäli tällaisia rajoitteita ei ole, niin Isofix-kiinnitystä on helppo puoltaa.– Isofix-kiinnitys vähentää huomattavasti istuimen väärinasentamisen riskiä, mutta ei poista sitä kokonaan. Monet hyvät istuimet kertovat merkkivaloin ja äänimerkein, kun istuin on kiinnitetty kunnolla, Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen kertoo.Istuinten käyttöikä kasvanutToinen keskustelua herättävä aihe on turvaistuimen käyttöikä. Kuluttajilla on monenlaisia käsityksiä turvaistuimen suurimmasta suositellusta käyttöiästä eikä ihme, sillä käyttöikäsuositukset tuntuvat olevan istuinkohtaisia.Kehittyneemmät materiaalit ovat mahdollistaneet turvaistuimille pidemmän elinkaaren.– Aiemmin turvaistuinten kohdalla niiden käyttöiäksi ilmoitettiin 5–7 vuotta, kun nykyään se on tyypillisesti 7–10 vuotta ja parhaimmillaan jopa 15 vuotta, Esa Autere kertoo.Turvaistuimista löytyy usein valmistuspäivä ja/tai viimeinen käyttöajankohta. Aikamääre on painettu yleensä joko erilliselle lapulle tai tarralle, tai istuimen muovirunkoon. Käyttövuodet voidaan monen valmistajan mukaan laskea myös ostokuitin päivämäärästä. Istuimen ikää tai suositeltua käyttöikää ei tule ikinä olettaa, vaan se on aina tarkastettava. Mikäli turvaistuin joutuu osalliseksi kolariin, se on automaattisesti käyttökelvoton. Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Esittely Smart #5 – auto, jossa pienintä on 45390 euron hinta 23.4.2025 Autoilu Bensiini yhä suosituin käyttövoima – työsuhdeautoilijat sähköistyvät 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään - kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous