23.6.2017

Volvo: 40-sarjasta tulossa räväkämmän näköinen

Volvo 40-sarja

Volvon uudet 90- ja 60-sarjat ovat osoittaneet, että ruotsalaismerkin uusi muotokieli toimii. Pienempien 40-sarjalaisten kohdalla luvassa on kuitenkin paljon enemmän asennetta.

Volvon erinomaisesti vastaanotettujen 90- ja 60-sarjojen jälkeen vuorossa on luonnollisesti pienempi 40-sarja. 90-sarjan upeat muodot saivat lopulta oikeat mittasuhteet 60-sarjassa, Volvon esiteltyä urheilullisemman ja terävämmän version samasta teemasta. Nyt ruotsalaisvalmistaja lupailee kuitenkin, että 40-sarja ottaa sivuaskeleen, jotta kyseessä ei olisi jälleen urheilullisempi ja terävämpi versio 60-sarjasta.

Volvo päämuotoilija Thomas Ingenlath kertoi Road & Track -lehdelle seuraavasti:

– Se mitä teemme 40-mallien ja kompaktien kanssa on, että lisäämme Volvoon muotoilusäihkettä, joka on hyvin erilaista kuin mitä teimme 90:n ja 60:n kanssa. XC90/S90/V90 ja XC60 ovat vahvoja Skandinaavisen premiumin ja luksuksen ilmentymiä. Mutta kun puhuimme 40:stä sanoin "hei tyypit, teimme tämän jo kahdella eri tavalla, en usko, että olisi oikein Volvolle tehdä sama kolmannen kerran, pyrkien vielä urheilullisemmaksi". Sehän on hölmöä, tehdä jotain sporttista ja sitten tehdä jotain vielä sporttisempaa. Minusta se on hölmöä.

Volvo 40-sarja

– 40-sarja tuo mukaan uuden osan muotoiluun ja se koskee sitä, miten käsittelemme pintoja räväkällä tavalla. Kun 90- ja 60-malleissa kaikki on niin orgaanista ja luonnollisesti kasvanutta, niin 40-sarjassa on paljon provosoivampaa ja yllättävämpää miten muodot ja linjat on piirretty. Se on paljon karkeampaa, se hyppää enemmän silmille. Ei ole pehmeitä siirtymiä. Se vaikuttaa terävästi leikatulta, se on paljon pirteämpi ja aggressiivisempi, erityisesti värien jakautumisen suhteen. Sama koskee keulaa. Autolla on paljon provosoivampi asenne, mikä on se miten 40-sarjalla leikimme ja laajennamme Volvon kykyjen mittakaavaa, ainakin muotoilun osalta.

Ingenlathin kommenttien varjossa ei siis ole yllättävää, että ruotsalaisvalmistaja valmisteli yleisöä 40-sarjan muotoihin viime vuonna nähdyillä 40.1 ja 40.2 -konseptiautoilla, jotka visioivat tulevien XC40:n ja S40:n muotoja.

Aivan yhtä räväkkinä autot tuskin tulevat tuotantoon, mutta päämuotoilijan kommentit antavat aihetta odotukselle. 40-sarjat tulevat perustumaan Volvon pienempään CMA-arkkitehtuuriin (Compact Modular Architecture), jonka potentiaaliseen voimalinjavalikoimaan kuuluvat ainakin 3-sylinteriset, hybridit ja täyssähköiset vaihtoehdot. CMA tarkoittaa sukulaisuutta myös kiinalaisvalmisteisten Lynk & Co -autojen kanssa.

Volvo muotoilu

Lähde: Road & Track Kuvat: Volvo

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat