1.3.2025

Volvo ES90 mukaan 800 voltin sähköautojen kerhoon – 300 kilometriä toimintamatkaa 10 minuutin latauksella

Kuva Volvo
Volvo ES90 teaser image

Volvo ES90 -sähkösedan ei ole tulossa markkinoille vielä hetkeen. Saapuessaan autossa kuitenkin tulee olemaan 800 voltin arkkitehtuuri, joka tuo mukanaan useita etuja.

Vuoden 2024 puolella uutisoimme Volvon valmistaneen kiinassa ensimmäisen ES90-täyssähköporrasperän. SPA2-arkitehtuurille Polestar 3:n ja Volvo EX90:n tavoin rakentuvasta ES90:stä on tihkunut nyt lisää tietoja valmistajalta.

Toisin kuin edellä mainitut saman perusrakenteen jakavat mallit, ES90 tulee saamaan alusta asti 800 voltin sähköarkkitehtuurin. Polestar 3:ssa ja Volvo EX90:ssä kun käytetään automaailmassa toistaiseksi yleisempää 400 voltin arkkitehtuuria. Odotettavissa siis on, että myös nuo mallit tulevat jossain vaiheessa valmistamista siirtymään nyt paljastettuun 800 voltin arkkitehtuuriin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Suurin etu tehokkaampi lataus

800 voltin järjestelmien etuna on se, että samaan lataustehoon 400 voltin järjestelmän kanssa tarvitaan pienempiä virtoja. Ja tämä tietysti edelleen sitä, että samalla virralla 800 voltin järjestelmästä saadaan korkeampia lataustehoja.

Pienempien virtojen myötä myös lämpöä syntyy vähemmän, joka parantaa osaltaan energiatehokkuutta. Tällä hetkellä 800 voltin järjestelmiä ovat tarjonneet esimerkiksi Porsche, Hyundai, Kia ja Lotus. Nämä tuotteet ovatkin olleet esimerkiksi lataustehoissa suorastaan ylivoimaisia 400 voltin toteutuksiin nähden.

Volvo ES90:n kohdalla valmistaja lupaakin huikeaa 350 kilowatin huippulataustehoa. Parhaimmillaan 10 minuutin latauksella voitaisiin saavuttaa 300 kilometriä lisää toimintamatkaa. Nelivetoisen, 106 kWh:n akulla varustetun Volvo ES90:n WLTP-toimintamatkaksi ilmoitetaan alustavasti noin 700 kilometriä.

Varausväli 10–80 % täyttyisi Volvon mukaan optimaalisessa tapauksessa 20 minuutissa. Tämä on valmistajan itsensäkin mukaan 30 % nopeammin kuin valmistajan nykyisillä sähköautoilla. 800 voltin arkkitehtuurin etuna valmistaja mainitsee myös kevyemmät korkeajännitejärjestelmän komponentit, joiden pitäisi näkyä jossain määrin myös auton kokonaismassassa.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat