16.4.2018

Volvo FL Electric on merkin ensimmäinen täyssähköinen kuorma-auto

Volvo FL Electric

Täyssähköinen Volvo FL Electric on tarkoitettu kaupunkiliikenteen jakelu- ja jätehuoltotehtäviin.

Volvo Trucks on julkistanut ensimmäisen täyssähköisen kuorma-autonsa. Volvo FL Electric on tarkoitettu kaupunkien sisäisiin kuljetuksiin, jätehuoltoon ja muuhun liikennöintiin pääasiassa kaupunkialueella. FL Electricin myynti ja valmistus alkavat Euroopassa vuonna 2019. Ensimmäiset yksilöt ovat tulossa vakituiseen käyttöön Göteborgissa jo nyt, palvellen jätehuoltoyhtiö Renovan ja kuljetusyritys TGM:n riveissä.

Volvo FL Electric soveltuu kaupunkialueiden tehtäviin ja ajoneuvon kokonaispaino on 16 tonnia. Voimanlähteenä on 185 kW:n sähkömoottori, josta saadaan 130 kW:n jatkuva teho ja 425 newtonmetrin vääntö. Vaihteisto on kaksinopeuksinen ja voimalinja on kardaaniakselilla toteutettu takaveto.

Volvo FL Electric
FL Electricin sähkömoottori

Akustona on 2-6 litiumioniakkua, joiden yhteiskapasiteetti on 100–300 kWh. Volvo Trucks lupailee FL Electricille jopa 300 kilometrin toimintasäteen. CCS/Combo2-järjestelmän pikalatauksella (150 kW) akuston saa parhaimmillaan täyteen 1–2 tunnissa. Niin kutsutulla yölatauksella AC-verkosta (22 kW) latausaika on enintään 10 tuntia.

– Meillä on kunnia julkistaa täysin sähkökäyttöisten, normaaliin liikennöintiin valmiiden Volvo kuorma-autojen ensimmäinen malli. Sen myötä kestävään kehitykseen pyrkivät kaupungit pääsevät hyödyntämään sähköisten kuorma-autokuljetusten etuja, kertoo Volvo Trucksin toimitusjohtaja Claes Nilsson.

Volvo FL Electric

Volvo mainitsee, että sähkökäyttöinen kuorma-auto tuo merkittäviä etuja kaupunkien ilmanlaadussa. Se mahdollistaa ajoneuvon käytön myös sisäterminaaleissa ja ympäristövyöhykkeillä. Alhaisemman melun takia töitä voitaisiin tehdä entistä enemmän yöaikaan, vapauttaen väyliä päiväsaikaan.

Volvo Trucksin mukaan myös asiakkaita kiinnostavat tekniikan tuomat uudet mahdollisuudet.
– Jotta siirtyminen voi tapahtua mahdollisimman varmasti ja sujuvasti, tarjoamme kunkin asiakkaan ajotehtäviin, kuormakapasiteettiin, käyttöasteeseen, toimintasäteeseen ja muihin yksilöllisiin tarpeisiin perustuvia kokonaisratkaisuja. Tällainen ratkaisu voi kattaa kaiken reittien analysoinnista ja akun optimoinnista huoltoihin ja rahoitukseen, kertoo Jonas Odermalm, joka toimii Volvo FL- ja Volvo FE kuorma-autojen tuotestrategiapäällikkönä Volvo Trucksilla.

Volvo FL Electric

Volvo Trucksin sisaryhtiö Volvo Buses on myynyt vuodesta 2010 eteenpäin yli 4 000 sähköbussia, joten Volvo FL Electricissä käytettävä voimalinja- ja akustoteknologia on jo testattu perusteellisesti.
– Kokemuksesta tiedämme, että kaupunkien, energiantoimittajien ja ajoneuvovalmistajien yhteistyö on ensiarvoisen tärkeää, jotta liikenteen sähköistäminen suuressa mittakaavassa voi onnistua. Hyvät kannustimet, sovitut yhteiset standardit ja pitkän aikavälin strategia yhdyskuntasuunnittelulle ja latausinfrastruktuurin laajentamiselle voivat vauhdittaa prosessia huomattavasti, Odermalm kertoo.

Volvo FL Electric

Volvolla uskotaan, että myös raskaan kaluston sähköistäminen tulee hoitaa kokonaisvaltaisesti. Käytännössä huomiota täytyy siis kiinnittää huomiota esimerkiksi sähköntuotantoon sekä akkujen raaka-aineisiin.
– Esimerkiksi akkujen raaka-aineiden vastuullisesta hankinnasta on huolehdittava. Tällä alueella Volvo Group tekee yhteistyötä Drive Sustainability -verkoston kanssa, joka tarkkailee kehitystä tällä saralla. Volvo Group on mukana myös monissa muissa projekteissa, joissa raskaiden sähköajoneuvojen akut saavat uuden käyttötarkoituksen energian varastoinnissa. Kaikkia akkujen käsittelyyn liittyviä ongelmia ei vielä ole ratkaistu, mutta teemme aktiivista yhteistyötä sekä Volvo Group yhtiössä että yhdessä muiden toimijoiden kanssa kehityksen vauhdittamiseksi ja tarvittavien ratkaisujen kehittämiseksi, Odermalm kertoo.

Lähde ja kuvat: Volvo Trucks

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat