19.10.2023 Ajoneuvot Volvo SuperTruck 2 näyttää toden teolla, mikä aerodynamiikan merkitys on ison ajoneuvon kulutuksessa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä SuperTruck 2 on jopa 134 prosenttia energiatehokkaampi kuin vuoden 2009 vastaava dieselkäyttöinen kaukoliikenneveturi. Se toisaalta myös osoittaa, mitkä aerodynaamiset mahdollisuudet eurooppalaissädösten mukaiset kuorma-autot menettävät. Volvo Trucks on suuri konserni, ja moni lukijoista varmasti tietää, että meidän eurooppalaisille standardeillemme mitoitetun malliston lisäksi ruotsalaisvalmistajalla on yhtä laaja Pohjois-Amerikkaan mitoitettu kuorma-autorepertuaari.Volvo VNL on molempien SuperTruckien perusta ja Volvon Pohjois-Amerikan kuorma-automalliston lippulaiva.Nykypäivänähän olennaisin ero Eurooppalaisten standardien - jota seuraavat monet muutkin maailman markkina-alueet - ja vastaavasti Pohjois-Amerikan standardoinnin välillä piilee mittaustavassa. Vanhalla mantereella ratkaisee koko yhdistelmän kokonaispituus, kun taas Uudessa maailmassa veturin osuutta yhdistelmästä ei samalla tavalla rajoiteta. Tästä johtuu vissi ero autojen ulkonäössä sekä myös se, että molemmilla markkinoilla myydään täysin omia kuorma-automallejaan ja osittain myös -merkkejään.Vapaasta pituudestaan johtuen pohjoisamerikkalaisilla standardeilla suunnitelluissa kuorma-autoissa on perinteisesti moottori edessä ja pitkä nokka, mikä periaatteessa mahdollistaa huomattavasti pystysuoraa "junakeulaa" paremman aerodynamiikan. Volvon SuperTruckin uusi sukupolvi ottaa tästä ilon irti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaiken maailman vastuksia pienentämässäVolvo julkisti ensimmäisen polven SuperTruck -konseptinsa vuonna 2016. Siinäkin ideana oli hioa dieselkäyttöinen Class 8- eli täysikokoinen rekkaveturi niin vapaaksi kaikista mahdollisista vastuksista, ensiksi nyt ilmanvastuksesta.Vuoden 2016 SuperTruck 1 oli vielä suhteellisen lähellä VNL:ää.SuperTruck 2 vie ajatuksen luonnollisesti vielä pidemmälle. Konseptin alkuperäisenä tavoitteena oli olla 120 prosenttia energiatehokkaampi, kuin vuoden 2009 keskimääräinen Class 8 -rekkaveturi. Tämä tavoite tuli Volvolle yhteistyökumppaneineen USA:n energiaministeriön puolelta. Pikku hiomisen jälkeen kävi ilmi, että SuperTruck 2 onkin peräti 134 prosenttia vuoden 2009 tasoa energiatehokkaampi.Ilmanvastuksen kanssa on tehty erityisen hyvää työtä, ja se on nykypäivänkin tasoon nähden erinomaisella tolalla. Vuoden 2009 tasoon nähden lmanvastuskertoimesta on saatu ei enempää eikä vähempää kuin puolet pois. Auton maskin, lokasuojien, konepellin ja yläilmanohjaimen lisäksi viilausta on tehty tuulilasiin, joka on ikään kuin visiiri. Takapyörät on verhottu visusti piiloon. Volvon mukaan pelkästään sivupeilien muuttamisella kameroiksi on säästetty ilmanvastuksessa 4 prosenttia.Pelkästään ilmanvastus ei ole ollut asialistalla. Vähentämättä yhtään auton 30 000 kilon hyötykuormasta, auton pyörien määrää on vähennetty vahvemmalla akselistolla, ja näin vierinvastuksesta on saatu pienempi. SuperTruck 2:n voimanlähteessä on myös hyödynnetty henkilöautomaailmasta laajasti tuttua 48 voltin kevythybridijärjestelmää, joka mahdollistaa jarrutusenergian talteenoton, rullauksen moottori sammutettuna ja niin edelleen.Volvon mukaan SuperTruck 2 -projektin kautta opittuja niksejä päästään pikapuoliin hyödyntämään myös sen tuotantomallisissa kuorma-autoissa.Lähde ja kuvat: Volvo Trucks Teksti: Benjamin HelanderJuttua muokattu 20.10. kl 11:30: Ingressin sana taloudellisuus on korvattu sanalla energiatehokkuus. Lue lisää Kaikki artikkelit 15.1.2025 Liikenneturvallisuus Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden liikennekuolemat eivät ole vähentyneet 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti