19.10.2023

Volvo SuperTruck 2 näyttää toden teolla, mikä aerodynamiikan merkitys on ison ajoneuvon kulutuksessa

SuperTruck 2 on jopa 134 prosenttia energiatehokkaampi kuin vuoden 2009 vastaava dieselkäyttöinen kaukoliikenneveturi. Se toisaalta myös osoittaa, mitkä aerodynaamiset mahdollisuudet eurooppalaissädösten mukaiset kuorma-autot menettävät.

Volvo Trucks on suuri konserni, ja moni lukijoista varmasti tietää, että meidän eurooppalaisille standardeillemme mitoitetun malliston lisäksi ruotsalaisvalmistajalla on yhtä laaja Pohjois-Amerikkaan mitoitettu kuorma-autorepertuaari.

Volvo VNL on molempien SuperTruckien perusta ja Volvon Pohjois-Amerikan kuorma-automalliston lippulaiva.

Nykypäivänähän olennaisin ero Eurooppalaisten standardien - jota seuraavat monet muutkin maailman markkina-alueet - ja vastaavasti Pohjois-Amerikan standardoinnin välillä piilee mittaustavassa. Vanhalla mantereella ratkaisee koko yhdistelmän kokonaispituus, kun taas Uudessa maailmassa veturin osuutta yhdistelmästä ei samalla tavalla rajoiteta. Tästä johtuu vissi ero autojen ulkonäössä sekä myös se, että molemmilla markkinoilla myydään täysin omia kuorma-automallejaan ja osittain myös -merkkejään.

Vapaasta pituudestaan johtuen pohjoisamerikkalaisilla standardeilla suunnitelluissa kuorma-autoissa on perinteisesti moottori edessä ja pitkä nokka, mikä periaatteessa mahdollistaa huomattavasti pystysuoraa "junakeulaa" paremman aerodynamiikan. Volvon SuperTruckin uusi sukupolvi ottaa tästä ilon irti.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kaiken maailman vastuksia pienentämässä

Volvo julkisti ensimmäisen polven SuperTruck -konseptinsa vuonna 2016. Siinäkin ideana oli hioa dieselkäyttöinen Class 8- eli täysikokoinen rekkaveturi niin vapaaksi kaikista mahdollisista vastuksista, ensiksi nyt ilmanvastuksesta.

Vuoden 2016 SuperTruck 1 oli vielä suhteellisen lähellä VNL:ää.

SuperTruck 2 vie ajatuksen luonnollisesti vielä pidemmälle. Konseptin alkuperäisenä tavoitteena oli olla 120 prosenttia energiatehokkaampi, kuin vuoden 2009 keskimääräinen Class 8 -rekkaveturi. Tämä tavoite tuli Volvolle yhteistyökumppaneineen USA:n energiaministeriön puolelta. Pikku hiomisen jälkeen kävi ilmi, että SuperTruck 2 onkin peräti 134 prosenttia vuoden 2009 tasoa energiatehokkaampi.

Ilmanvastuksen kanssa on tehty erityisen hyvää työtä, ja se on nykypäivänkin tasoon nähden erinomaisella tolalla. Vuoden 2009 tasoon nähden lmanvastuskertoimesta on saatu ei enempää eikä vähempää kuin puolet pois. Auton maskin, lokasuojien, konepellin ja yläilmanohjaimen lisäksi viilausta on tehty tuulilasiin, joka on ikään kuin visiiri. Takapyörät on verhottu visusti piiloon. Volvon mukaan pelkästään sivupeilien muuttamisella kameroiksi on säästetty ilmanvastuksessa 4 prosenttia.

Pelkästään ilmanvastus ei ole ollut asialistalla. Vähentämättä yhtään auton 30 000 kilon hyötykuormasta, auton pyörien määrää on vähennetty vahvemmalla akselistolla, ja näin vierinvastuksesta on saatu pienempi. SuperTruck 2:n voimanlähteessä on myös hyödynnetty henkilöautomaailmasta laajasti tuttua 48 voltin kevythybridijärjestelmää, joka mahdollistaa jarrutusenergian talteenoton, rullauksen moottori sammutettuna ja niin edelleen.

Volvon mukaan SuperTruck 2 -projektin kautta opittuja niksejä päästään pikapuoliin hyödyntämään myös sen tuotantomallisissa kuorma-autoissa.

Lähde ja kuvat: Volvo Trucks Teksti: Benjamin Helander

Juttua muokattu 20.10. kl 11:30: Ingressin sana taloudellisuus on korvattu sanalla energiatehokkuus. 

Luetuimmat