4.2.2019 Ajoneuvot Volvon riemulla ei ole rajaa – lataushybridien markkinajohtaja Suomessa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Myyntitilastot antavat Volvolle aihetta riemuun, mutta yksin merkin omaa ansiota hyvä tilanne ei ole. Kilpailijat laittanevat tilastoykköselle pian kampoihin. Volvo aloitti vuoden voimakkaan kasvun merkeissä. Volvon mukaan merkin kaikki merkittävät kilpailijat ottivat takapakkia viime vuoteen verrattuna. Ja lataushybrideissä Volvo jatkaa Suomen markkinajohtajana, merkin laskelmien mukaan yli puolet kyseisestä markkinasta on Volvon hallussa.Tilanne ei kuitenkaan ole yksin Volvon omaa ansiota. Merkittävää roolia näyttelee useita kilpalijoita tukistanut entistä tiukempi WLTP-kulutus- ja päästömittaussykli, joka otettiin käyttöön syksyllä.Kaikki merkit eivät varautuneet muutokseen yhtä hyvin, sillä muutos vaatii myös autojen päästöjen mittaamista. Virallisten mittaustulosten odottelu hinnoittelun pohjaksi vei särmän monen Volvon kanssa kilpailevan merkin myynniltä. Vaikutukset näkyvät tilastoissa Volvon eduksi, mutta erot tasaantunevat jatkossa.Volvolla tilanteesta otetaan kaikki irti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy – Kasvamme nopeammin kun premium-kilpailijamme ja erittäin haluttavat lataushybridit luovat hyvän pohjan tälle vuodelle, sanoo Volvo Car Finlandin toimitusjohtaja Lasse Ahlstedt. Malliston ykkösenä Volvo XC60 Volvo oli Suomen rekisteröintitilaston kolmonen tammikuussa 1 194 auton rekisteröinnillä ja 10,2 prosentin markkinaosuudella. Edelle kirivät ykköspaikkaa pitävä Škoda ja sen vanavedessä Ford. Volvon mukaan tervetullutta kasvua vuoden takaiseen oli 13,7 prosenttia – markkinalla joka supistui saman verran (-13,7 prosenttia) edellisvuoteen verrattuna. Myydyin Volvo -malli on Volvo XC60, joka tammikuussa oli kaikista uusista autoista kolmanneksi suosituin 527 rekisteröinnillä. Škoda Octavioita myytiin 745 ja Ford Focuksia 563. Kärkikymmenikköön nousi myös Volvoista V60 (244 kpl). Kolmenkymmenen myydyimmän joukkoon mahtuvat lisäksi Volvo V40 (117 kpl) sekä Volvo XC40 (109 kpl). – On hienoa, että uudistettu mallistomme herättää laajasti kiinnostusta asiakkaissa. Kun tähän vielä lisätään helmikuussa esiteltävä V60 Cross Country ja keväällä saapuva S60 niin valinnan vara sen kun lisääntyy, hehkuttaa Tom von Bonsdorff, Volvo Car Finlandin myynti- ja markkinointijohtaja. Suosittuja nelivetoja Nelivetotilastossa Volvo jatkaa juhlia kärkipaikalla, sillä tammikuussa rekisteröitiin 815 kpl Volvo -nelivetoja. Hopealle ylsi Škoda 316 rekisteröinnin turvin. Kolmannen mitalisijan vei BMW 266:lla autolla. Volvon markkinaosuus nelivedoissa oli tammikuussa 22,8 prosenttia. Viime vuoden kokonaislukuun (20,4 prosenttia) verrattuna kasvuodotuksille on ainakin teoriassa pohjaa. Lataushybrideissä Volvon asema on vahva. Vuonna 2018 Suomessa rekisteröitiin 4 908 uutta lataushybridiä. Potista Volvoja oli 1 945, joka nostaa markkinaosuusden 40 prosenttiin. Vuoden 2019 alku on ollut merkille ainakin toistaiseksi vieläkin mieleisempi. Volvon ladattavia hybridejä rekisteröitiin 290, joka on kuukauden aikana autokantaan liittyneestä 516:sta lataushybridistä peräti 56 prosenttia. Toisena tässä tilastossa on BMW 95:llä autolla ja kolmantena Mitsubishi 51:llä autolla. Lisää sähköä Volvo lupaa esitellä mallistossaan laajan kattauksen sähköistettyjä autoja: täyssähköautoja, plug-in-hybridejä ja kevythybridejä. Ensimmäiset kevythybridit nähdään mallivuosivaihdoksen myötä tänä keväänä, maahantuoja lupaa. Lanseerauksen jälkeen niitä tuodaan koko Volvo -mallistoon seuraavan kahden vuoden aikana, bensiini- ja dieselmoottoreilla. Autonvalmistaja lanseeraa myös neljä täyssähköautoa vuoteen 2021 mennessä. Kaksi niistä on Volvon malleja ja kaksi Volvon urheilullisempia sähköautoja valmistavan Polestarin tuotteita. Kaikki Polestarin autot sisältävät sähköisen voimansiirron, kesällä esiteltävä ensimmäinen PS1 -malli on lataushybridi. Polestar 2 -mallin tuotanto käynnistyy myöhemmin vuonna 2019 ja se on Volvo Car Groupin ensimmäinen akkusähköajoneuvo, joka ottaa mittaa muun muassa Teslan Model 3:sta. Polestar -autojen saatavuus Suomeen ratkeaa myöhemmin. Volvo Carsin ensimmäinen sähköauto on XC40. Kovin täsmällisiä tietoja siitäkään ei ole vielä tarjolla. Vielä enemmän sähköä – Volvo on ilmoittanut, että se aikoo myydä yhteensä miljoona sähkökäyttöistä autoa vuoteen 2025 mennessä. Silloin 50 prosenttia Volvo Carsin myynnistä on täyssähköautoja, Ahlstedt kertoo. Volvo keskittyy vähentämään tuotteidensa ja toimintojensa hiilipäästöjä ja pyrkii ilmastoneutraaliin tuotantotoimintaan vuoteen 2025 mennessä. Tuleva vahva sähköistäminen ei kuitenkaan tarkoita, että Volvo lopettaisi polttomoottoriautojen valmistuksen, sillä bensiini- ja dieselmoottorit jatkavat ainakin nykymallistossa. Valmistajan mukaan kaikki merkin moottorit ovat jo uuden Euro 6d TEMP -päästönormituksen mukaisia. Volvon kannalta ajoitus oli osuva, sillä merkki oli ensimmäisiä valmistajia, jonka kaikki mallit tyyppihyväksyttiin uudella WLTP -mittaustavalla. Tulokset julkaistiin jo syyskuussa 2018, joka auttoi osaltaan nyt juhlittavien myyntilukujen kohentamisessa. Lähde: Volvo Kuvat: Moottorin arkisto/Lauri Ahtiainen Lue lisää Kaikki artikkelit 18.6.2025 Ajoneuvot Viistokattoinen, crossover-mallinen Nissan Leaf on nyt vihdoin tosiasia 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 9.6.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lanseeraa uusimman sukupolven MBESS-energiavaraston 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV – plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 18.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Audi julkisti brutaalin dieselkäyttöisen superauton, R8 V12 TDI:n 19.6.2025 Koeajo Maistiainen: DS°8 – odotuksia on paljon, mutta niihin myös vastataan 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 20.6.2025 Matkailu Skandaalien sävyttämä klassikkoauto saapui Vehoniemen harjulle 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster