9.12.2017

Vuoden Auto Suomessa 2018 – Seat Ibiza maahantuojan arvioitavana

VAS2018 Seat Ibiza

Seat Ibiza on yltänyt loppusuoralle Vuoden Auto Suomessa 2018 -kilpailussa. Käymme kilvan ja sen kuusi finalistia lävitse vielä kerran, kunkin automallin maahantuojan omin sanoin.

Finaalikuusikossa esiintyvä Seatin pikkuautoluokan jättiläinen on kerännyt kehuja suomalaisilta autotoimittajilta muun muassa ajo-ominaisuuksista, tiloista ja voimalinjasta. Nämä ominaisuudet ovat siivittäneet Ibizan Vuoden Auto Suomessa 2018 -kilpailun viime metreille. Muut finalistit ovat Kia Stinger, Opel Insignia, Škoda Kodiaq, Volkswagen T-Roc ja Volvo XC60.

K: Mitkä ovat Seat Ibizan keskeiset vahvuudet, VV-Auto Group Oy:n tuotepäällikkö Juha Ketola?

V: Se varmaankin on merkittävin juttu, että Ibiza tarjoaa tällä hetkellä luokkansa parhaat tilat. Tämä koskee sekä matkustamon tiloja että tavaratilaa. Se on yksi niistä suurista muutoksista, mitä Ibizaan on tullut. Sitten on tietenkin ajettavuus, joka tuli todistetuksi myös suuren suomalaisen autolehden vertailutestissä. Jotain on varmaankin valmistaja myös tehnyt tuotteen kanssa oikein, että ollaan Vuoden Auto Suomessa -finaalissa ja Vuoden Auto Euroopassa seitsemän parhaan joukossa. Lisäksi vahvuuksiin lukeutuvat turvallisuus viidellä Euro NCAP -tähdellä, kilpailukykyinen hinnoittelu sekä, toisin kuin ainakin osalla kilpailijoista, viiden vuoden tai 100 000 kilometrin takuu.

Juha Ketola
VV-Auto Group Oy:n tuotepäällikkö Juha Ketola

K: Mitä olette mieltä tämän vuoden kilvasta, jossa oli mukana ennätysmäärä autoja?

V: Nythän oli 39 uutuutta eli valtava määrä kilpailijoita. On sanomattakin selvää, että kaikki ovat hyviä ja kovia ehdokkaita. En tiedä onko asia joskus ennen vanhaan ollut toisin, mutta eihän nykypäivänä yksikään automerkki tuo markkinoille yhtään huonoa autoa. Kaikki ovat hyviä.

K: Oliko finaalikuusikkoon nousseiden autojen joukossa jokin yllättäjä?

V: Pakko sanoa rehellisesti, että jonkin verran yllätyin Kian noususta mukaan. En sen takia, että ominaisuudet eivät sinne yltäisi. Auton ominaisuudet riittävät ehdottomasti sinne kärkeen. Ehkä kuitenkin samalla tavalla kuin Stinger yllättää tuotteena muutenkin, niin yllätti se, että rahkeet riittivät kuuden kärkeen.

K: Miten arvioitte finaaliin yltäneitä kilpakumppaneita?

V: Finaalissa on todella erilaisia autoja ja melkeinpä kaikki kuusi edustavat omia segmenttejään. Ibiza on oikeastaan ainoa perinteisen pikkuautoluokan edustaja, mutta Volkswagenilla on kova tekijä T-Roc alati kasvavaan SUV-maailmaan. Toisena ääripäänä on Kia Stinger, jota on pakko kehua siitä, että tuovat markkinoille, tämän päivän tilanteeseen nähden, hyvin rohkeata uudenlaista automallia. Varmaan moni muukin ajattelee, että viime vuoden kisassa Alfa Romeo Giulia oli hieman samanlaisen ideologian auto. Sitten on loistava SUV Volvolta, joka on pätevä tuote kuten kaikki mitä Volvo tekee. Samoin Opelilta on tarjolla erittäin hyvä tuote isoon keskiluokkaan. Tietenkään ei voi unohtaa yhtä konsernimerkkiä, eli valtavat tilat tarjoavaa Škoda Kodiaqia. Autot ovat keskenään erilaisia, mikä on hyvä juttu.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Voittaja selviää 13. joulukuuta

Neljännen kerran järjestettävässä Vuoden Auto Suomessa -kilpailun alkuvaiheessa oli mukana 39 uutta automallia. Arvostetusta Vuoden Auto Suomessa -tittelistä päättävät suomalaiset autotoimittajat eli riippumattoman Auto- ja liikennetoimittajat ry:n jäsenet. Äänestys- ja valintaperusteina ovat auton tekniikka, taloudellisuus, turvavarusteet ja rahalle saatava vastine.

Toisen äänestyskierroksen tulos on selvillä 13. joulukuuta, jolloin Vuoden Auto Suomessa 2018 -voittaja julkistetaan Auto- ja Liikennegaalassa Messukeskuksessa Helsingissä.

Teksti: Henri Posa Kuvat: Roman Razinkov

Moottorin koeajossa Seat Ibiza

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat