25.1.2018 Ajoneuvot Vuosi sähköllä: Hyundai Ioniq Electric ja varusteiden sietämätön välttämättömyys Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköautoilussa korostuu joidenkin varusteiden merkitys enemmän kuin perinteisillä bensiini- tai dieselautoilla ajettaessa. Hyundai Ioniq Electric on kuin mikä tahansa henkilöauto. Paitsi että ei ole. Erilaisuudessa kaikki kietoutuu nimenomaan siihen, että kyseessä on vain ja ainoastaan sähköä energianaan käyttävä auto.Latausjohdot ovat käytössä aina, kun autolla liikutaan. Niiden säilytyspaikka on tavaratila, joten takaluukkua availlaan ahkerammin kuin muu auton käyttö vaatisi. Takaluukun ja tavaratilan käytettävyys korostuukin tästä syystä aivan erityisesti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVarustetoiveitaHyundai Ioniq Electricin varustelua voisi täydentää sähköisesti toimivalla takaluukulla. Se lisäisi selkeästi käyttömukavuutta, sillä suuren osan vuotta takaluukun vedin on aina kurainen ja epämiellyttävä käyttää.Myös tavaratilan mataluus aiheuttaa päänvaivaa. Latausjohdot kannattaisi kieputtaa aina käytön jälkeen siistiin nippuun. Käytännössä näin ei tapahdu, varsinkaan kun johdot ovat töpselistä irrotettaessa pakkasen kangistamia tai kuraisen maan kuorruttamia. Tavaratilaan viskattu johto vie tilaa kauppakasseilta yllättävän paljon. Tavaratilan käytettävyyteen voi siis vaikuttaa paljon omalla viitseliäisyydellä.Tavaratilan suojana toimiva rullaverho on jatkuvaan päivittäiseen käyttöön hankala. Tässäkin kohtaa tuleville varustelistoille voisi toivoa auton henkeen sopivasti vaikkapa sähköisesti tavaroiden päälle liukuvaa katetta. Toive varmaan on toteutettavissa, mutta ei ilman lisäkustannuksia. Kenties jatkossa kuitenkin saadaan joku kehittyneempi versio näiden ratkaisujen välistä – se vaikuttaisi suuresti päivittäiseen käyttömukavuuteen.Oivallisia varoituksiaErityistä kiitosta on jaettava Hyundai Ioniq Electricin mittariston ja näytön varoitusten selkeydelle. Koeajorupeamaan sisältyi lähes päivittäin ajotilanteita, joissa latauksen riittävyys ei ollut itsestäänselvyys. Kertaakaan ei jääty tielle ja jos olisi jääty, ei siitä ainakaan autoa olisi voinut syyttää. Hyundai Ioniq Electric viestii käytettävissä olevan latauksen riittävyydestä erittäin selkeästi. Myös varoitukset latauksen huvetessa ovat kiistattomat ja muuttuvat latauksen huvetessa yhä vaativammiksi.Peruuttavan auton piippaus on tuttua erityisesti jakeluautoista. Henkilöautossa se ensin yllättää, mutta todellisuudessa auton ulkopuolella liikkuville peruutuksen äänimerkki on erittäin tärkeä varuste. Sähköautosta kun ei kuulu moottorin ääntä, niin yksi jalankulkijaa liikkuvasta autosta varoittava ominaisuus puuttuu – äänimerkki korvaa sen. Kylmä vaihto toiseen autoonMärkien ja vuoroin pakkaselle painuneiden ajopäivien jäljiltä jäi mieleen kaksi odottamatonta havaintoa.Hyundai Ioniq Electricin takaikkunaan ei välttämättä kiinnitä suurempaa huomiota. Se on kaksiosainen ja keskellä lasia kulkevan tuulenohjaimen merkitystä ei välttämättä sen kummemmin tule pohtineeksi. Käytössä se palvelee kuljettajaa hienosti: tien pinnasta nouseva kura pysähtyy tuulenohjaimeen ja takaikkunan yläosa pysyy niin puhtaana, että näkyvyys taakse säilyy huonoimmillakin keleillä ilman takalasin pyyhkijää.Viimeinen kiitos sähköautolle annettiin vasta koeajorupeaman jälkeisenä aamuna.Pihassa odotti lämmittämätön polttomoottorilla varustettu auto. Ihan samalla tavalla kylmänä kuin Hyundai Ioniq Electric monena aamuna. Lämmitys päälle ja matkaan. Sähköautolla mukava matkustamon lämpötila saavutettiin tällaisessa tilanteessa alle kilometrin matkalla, mutta nyt kylmä moottori oli ensin saatava lämpiämään ja vasta sitten se alkoi tuottaa matkustamoon lämpöä.Teksti: Eila Parviainen Kuvat: Eila Parviainen ja Lauri AhtiainenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto 15.12.2024 Ajoneuvot DS N°8 on Pariisin viimeisintä luksussähköautomuotia, ihan nimeään myöten – unohtamatta 750 kilometrin toimintamatkaa 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 13.12.2024 Ajoneuvot Toyota Urban Cruiser tekee paluun sähköcrossoverina – Intiassa valmistettava Suzuki-yhteistyömalli on omalla tavallaan historiallinen 11.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: entistä ehompi Mitsubishi Outlander PHEV 10.12.2024 Ajoneuvot Mercedes-AMG Purespeed tuo tunnelmavalaistuksen formuloiden halo-turvakaareen 250 kappaleen tuotantoerässä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 21.12.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi lataushybridejä ei voi ladata pikalatauspisteillä? 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Historia Aikakone koneiden aikaan – Alfa Romeo Museo Storico 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 17.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: farkku-Mersu ja laajennetun tavaratilan arvoitus 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”