25.1.2018 Ajoneuvot Vuosi sähköllä: Hyundai Ioniq Electric ja varusteiden sietämätön välttämättömyys Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköautoilussa korostuu joidenkin varusteiden merkitys enemmän kuin perinteisillä bensiini- tai dieselautoilla ajettaessa. Hyundai Ioniq Electric on kuin mikä tahansa henkilöauto. Paitsi että ei ole. Erilaisuudessa kaikki kietoutuu nimenomaan siihen, että kyseessä on vain ja ainoastaan sähköä energianaan käyttävä auto.Latausjohdot ovat käytössä aina, kun autolla liikutaan. Niiden säilytyspaikka on tavaratila, joten takaluukkua availlaan ahkerammin kuin muu auton käyttö vaatisi. Takaluukun ja tavaratilan käytettävyys korostuukin tästä syystä aivan erityisesti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVarustetoiveitaHyundai Ioniq Electricin varustelua voisi täydentää sähköisesti toimivalla takaluukulla. Se lisäisi selkeästi käyttömukavuutta, sillä suuren osan vuotta takaluukun vedin on aina kurainen ja epämiellyttävä käyttää.Myös tavaratilan mataluus aiheuttaa päänvaivaa. Latausjohdot kannattaisi kieputtaa aina käytön jälkeen siistiin nippuun. Käytännössä näin ei tapahdu, varsinkaan kun johdot ovat töpselistä irrotettaessa pakkasen kangistamia tai kuraisen maan kuorruttamia. Tavaratilaan viskattu johto vie tilaa kauppakasseilta yllättävän paljon. Tavaratilan käytettävyyteen voi siis vaikuttaa paljon omalla viitseliäisyydellä.Tavaratilan suojana toimiva rullaverho on jatkuvaan päivittäiseen käyttöön hankala. Tässäkin kohtaa tuleville varustelistoille voisi toivoa auton henkeen sopivasti vaikkapa sähköisesti tavaroiden päälle liukuvaa katetta. Toive varmaan on toteutettavissa, mutta ei ilman lisäkustannuksia. Kenties jatkossa kuitenkin saadaan joku kehittyneempi versio näiden ratkaisujen välistä – se vaikuttaisi suuresti päivittäiseen käyttömukavuuteen.Oivallisia varoituksiaErityistä kiitosta on jaettava Hyundai Ioniq Electricin mittariston ja näytön varoitusten selkeydelle. Koeajorupeamaan sisältyi lähes päivittäin ajotilanteita, joissa latauksen riittävyys ei ollut itsestäänselvyys. Kertaakaan ei jääty tielle ja jos olisi jääty, ei siitä ainakaan autoa olisi voinut syyttää. Hyundai Ioniq Electric viestii käytettävissä olevan latauksen riittävyydestä erittäin selkeästi. Myös varoitukset latauksen huvetessa ovat kiistattomat ja muuttuvat latauksen huvetessa yhä vaativammiksi.Peruuttavan auton piippaus on tuttua erityisesti jakeluautoista. Henkilöautossa se ensin yllättää, mutta todellisuudessa auton ulkopuolella liikkuville peruutuksen äänimerkki on erittäin tärkeä varuste. Sähköautosta kun ei kuulu moottorin ääntä, niin yksi jalankulkijaa liikkuvasta autosta varoittava ominaisuus puuttuu – äänimerkki korvaa sen. Kylmä vaihto toiseen autoonMärkien ja vuoroin pakkaselle painuneiden ajopäivien jäljiltä jäi mieleen kaksi odottamatonta havaintoa.Hyundai Ioniq Electricin takaikkunaan ei välttämättä kiinnitä suurempaa huomiota. Se on kaksiosainen ja keskellä lasia kulkevan tuulenohjaimen merkitystä ei välttämättä sen kummemmin tule pohtineeksi. Käytössä se palvelee kuljettajaa hienosti: tien pinnasta nouseva kura pysähtyy tuulenohjaimeen ja takaikkunan yläosa pysyy niin puhtaana, että näkyvyys taakse säilyy huonoimmillakin keleillä ilman takalasin pyyhkijää.Viimeinen kiitos sähköautolle annettiin vasta koeajorupeaman jälkeisenä aamuna.Pihassa odotti lämmittämätön polttomoottorilla varustettu auto. Ihan samalla tavalla kylmänä kuin Hyundai Ioniq Electric monena aamuna. Lämmitys päälle ja matkaan. Sähköautolla mukava matkustamon lämpötila saavutettiin tällaisessa tilanteessa alle kilometrin matkalla, mutta nyt kylmä moottori oli ensin saatava lämpiämään ja vasta sitten se alkoi tuottaa matkustamoon lämpöä.Teksti: Eila Parviainen Kuvat: Eila Parviainen ja Lauri AhtiainenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?