25.1.2018 Ajoneuvot Vuosi sähköllä: Hyundai Ioniq Electric ja varusteiden sietämätön välttämättömyys Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköautoilussa korostuu joidenkin varusteiden merkitys enemmän kuin perinteisillä bensiini- tai dieselautoilla ajettaessa. Hyundai Ioniq Electric on kuin mikä tahansa henkilöauto. Paitsi että ei ole. Erilaisuudessa kaikki kietoutuu nimenomaan siihen, että kyseessä on vain ja ainoastaan sähköä energianaan käyttävä auto.Latausjohdot ovat käytössä aina, kun autolla liikutaan. Niiden säilytyspaikka on tavaratila, joten takaluukkua availlaan ahkerammin kuin muu auton käyttö vaatisi. Takaluukun ja tavaratilan käytettävyys korostuukin tästä syystä aivan erityisesti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVarustetoiveitaHyundai Ioniq Electricin varustelua voisi täydentää sähköisesti toimivalla takaluukulla. Se lisäisi selkeästi käyttömukavuutta, sillä suuren osan vuotta takaluukun vedin on aina kurainen ja epämiellyttävä käyttää.Myös tavaratilan mataluus aiheuttaa päänvaivaa. Latausjohdot kannattaisi kieputtaa aina käytön jälkeen siistiin nippuun. Käytännössä näin ei tapahdu, varsinkaan kun johdot ovat töpselistä irrotettaessa pakkasen kangistamia tai kuraisen maan kuorruttamia. Tavaratilaan viskattu johto vie tilaa kauppakasseilta yllättävän paljon. Tavaratilan käytettävyyteen voi siis vaikuttaa paljon omalla viitseliäisyydellä.Tavaratilan suojana toimiva rullaverho on jatkuvaan päivittäiseen käyttöön hankala. Tässäkin kohtaa tuleville varustelistoille voisi toivoa auton henkeen sopivasti vaikkapa sähköisesti tavaroiden päälle liukuvaa katetta. Toive varmaan on toteutettavissa, mutta ei ilman lisäkustannuksia. Kenties jatkossa kuitenkin saadaan joku kehittyneempi versio näiden ratkaisujen välistä – se vaikuttaisi suuresti päivittäiseen käyttömukavuuteen.Oivallisia varoituksiaErityistä kiitosta on jaettava Hyundai Ioniq Electricin mittariston ja näytön varoitusten selkeydelle. Koeajorupeamaan sisältyi lähes päivittäin ajotilanteita, joissa latauksen riittävyys ei ollut itsestäänselvyys. Kertaakaan ei jääty tielle ja jos olisi jääty, ei siitä ainakaan autoa olisi voinut syyttää. Hyundai Ioniq Electric viestii käytettävissä olevan latauksen riittävyydestä erittäin selkeästi. Myös varoitukset latauksen huvetessa ovat kiistattomat ja muuttuvat latauksen huvetessa yhä vaativammiksi.Peruuttavan auton piippaus on tuttua erityisesti jakeluautoista. Henkilöautossa se ensin yllättää, mutta todellisuudessa auton ulkopuolella liikkuville peruutuksen äänimerkki on erittäin tärkeä varuste. Sähköautosta kun ei kuulu moottorin ääntä, niin yksi jalankulkijaa liikkuvasta autosta varoittava ominaisuus puuttuu – äänimerkki korvaa sen. Kylmä vaihto toiseen autoonMärkien ja vuoroin pakkaselle painuneiden ajopäivien jäljiltä jäi mieleen kaksi odottamatonta havaintoa.Hyundai Ioniq Electricin takaikkunaan ei välttämättä kiinnitä suurempaa huomiota. Se on kaksiosainen ja keskellä lasia kulkevan tuulenohjaimen merkitystä ei välttämättä sen kummemmin tule pohtineeksi. Käytössä se palvelee kuljettajaa hienosti: tien pinnasta nouseva kura pysähtyy tuulenohjaimeen ja takaikkunan yläosa pysyy niin puhtaana, että näkyvyys taakse säilyy huonoimmillakin keleillä ilman takalasin pyyhkijää.Viimeinen kiitos sähköautolle annettiin vasta koeajorupeaman jälkeisenä aamuna.Pihassa odotti lämmittämätön polttomoottorilla varustettu auto. Ihan samalla tavalla kylmänä kuin Hyundai Ioniq Electric monena aamuna. Lämmitys päälle ja matkaan. Sähköautolla mukava matkustamon lämpötila saavutettiin tällaisessa tilanteessa alle kilometrin matkalla, mutta nyt kylmä moottori oli ensin saatava lämpiämään ja vasta sitten se alkoi tuottaa matkustamoon lämpöä.Teksti: Eila Parviainen Kuvat: Eila Parviainen ja Lauri AhtiainenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 7.10.2024 Ajoneuvot McLaren W1 jatkaa F1:n ja P1:n ajatusta 2020-luvulla – avainlukuina 1 275 hevosvoimaa ja 1 000 kilon downforce 6.10.2024 Ajoneuvot Hyundai on valmistanut 100 miljoonaa autoa 57 vuodessa – niistä puolet tehtiin vain 11 vuodessa 5.10.2024 Ajoneuvot Ihan kohta täällä: Toyota Proace Maxilla voi olla uudeksi automalliksi vähän ikää, mutta ostat sen joka tapauksessa 3.10.2024 Ajoneuvot Fiatilla on meneillään puolentoista kuukauden tauko täyssähköauto 500e:n valmistuksessa – syynä pohjamudissa laahaavat myyntimäärät 2.10.2024 Uutinen Syyskuu oli surkea kuukausi – autojen ensirekisteröinnit suorastaan romahtivat 1.10.2024 Uutinen Corollan kori ostoskoriin? – Alibabasta mahdollista ostaa legendaarisen AE86:n kori 1.10.2024 Ajoneuvot Volkswagen Poloa ei enää valmisteta Euroopassa – myös Suomen-hinnastosta B-segmentin kestosuosikki on poistunut 30.9.2024 Ajoneuvot Upouusi Toyota Land Cruiser on vihdoinkin saanut Suomi-hinnat – mitä pidät 124 778 euron alkaen-hintalapusta? 28.9.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Lotus Esprit Active Suspension Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 7.10.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz – Rellun keihäänkärki numero 2 7.10.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Rolls-Royce Silver Spur, joka yrittää epätoivoisesti matkia Phantomia 8.10.2024 Päivän kuva Päivän kuva: onko tämä muka Rovaniemi? 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 3.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 – auto, joka lähes musertuu ennakko-odotusten alle 2.10.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Octavia Combi – menestys ei jää tähän 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä