15.3.2018 Ajoneuvot Vuosi sähköllä: laturit kartalle vai kännykkään? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kun sähköautolla seikkailee vierailla mailla, on latausasema paras ystävä. Sähköauto on kätevimmillään arkirutiinissa, jossa latailu tapahtuu tutussa kotilatauspisteessä tai muissa vakiintuneissa paikoissa. Pidemmätkin matkat onnistuvat, kiitos useimpien sähköautojen vaivattoman nopeiden pikalatausten. Vaan miten pikalaturin löytää helpoiten?Esimerkiksi Tesla on ratkaissut ongelman jatkuvalla nettiyhteydellä, jonka kautta ylläpidetään auton kartalla näkyviä latauspisteitä. Laturien määrä kasvaa sähköautojen yleistyessä, joten tiuhasta päivitystahdista on etua.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVerkottomuuden vankiHyundai Ioniq Electricistä ei toistaiseksi nettiyhteyttä löydy, joten auto ei pysty ylläpitämään ajantasaista tietokantaa latausasemista. Itse asiassa auton navigaattorin tietokannasta ei löydy lainkaan latausasemia Suomessa, joten myöskään navigaattorin lähimmälle latausasemalle vievä toiminto ei johda kuin virheilmoitukseen.Virheellistä väittämää korjattu jutun lopussa. Auto ei myöskään saa tietokantaansa Suomessa toimivaksi wi-fi -yhteyden yli, vaikka järjestelmä yrittääkin päivittää laturilistaansa. Tähän kaipaisi nopeasti korjausta – silloin lista voisi päivittyä aina, kun auto käväisee kotiverkon ulottuvissa, tai sitten suoraan kännykällä jaetun verkon yli.Kuten sanottua, rutiiniajossa laturitietokannan puutteesta ei ole suurta haittaa. Latausasemia tuleekin ikävä vasta, kun matka vie tuntemattomille teille. Vaikka toimintamatka riittäisikin, tuo tieto töpselien sijainnista turvaa.Ongelma vai ei?Ongelman vakavuus on jakanut mielipiteitä Moottorin toimituksessa. Osa koeajajista haluaisi ehdottomasti navigaattorin näytölle listan latausasemista, vaikka se ei niin ajankohtaisesti päivittyvä olisikaan. Osa taas vähät välittää ikuiseen nettilakkoon jääneestä järjestelmästä, ja kaivaa pikaisella pysähdyksellä reaaliaikaiset tiedot latausasemista suoraan kännykän ruudulle eri appeja käyttäen.Puuduttavat POItSilti Moottoria kiinnosti selvittää, saisiko Hyundain muuten näppärään navigaattoriin lisättyä laturitietokannan. Navigaattori sallii POI-pisteiden eli ”kiinnostava paikka” -kohteiden tuomisen USB-tikulta. Netistä löytyy useita latauspisteiden tietokantoja Ioniqin tukemina GPX- tai KML-tiedostoina, mutta ajantasaisuuden ja paikkaansa pitävyyden todentaminen jää tienpäällä tehtäväksi. Seikalla ei sinänsä ole väliä, sillä itse tuotu laturitietokanta ei auton navigaatiojärjestelmässä näy latausasemien alla, vaan syvemmältä valikoista löytyvien omien POI-pisteiden alta. Tämän listan auto näyttää ajon kannalta satunnaisessa järjestyksessä, eikä paikkoja voi selata karttanäkymässä. Toisin sanoen ratkaisu ei ole kovin kätevä.Lähde tästä sitten navigoimaan...Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyApplikaation paikkaSinänsä ongelmaa ei tarvitsisi olla. Hyundai tukee älypuhelinpeilausta CarPlayn yli, ja Anroid Auto -tukikin on valmiina odottamassa hetkeä, jolloin Google sallii palvelunsa Suomessa. Älypuhelinpeilauksen ansiosta tiettyjä puhelimen applikaatiota voi käyttää ajon aikana auton omalta kosketusnäytöltä laillisesti ja turvallisesti. Esimerkiksi Virran latausapista saa käynnistettyä CarPlayn yli toimivan Apple Maps -navigoinnin valitulle asemalle, mutta toiminnon käynnistys vaatii vielä puhelimen käyttöä. Vaan löytyykö markkinoilta latauspaikat listaavaa applikaatiota, joka toimisi täysin CarPlayn yli? Jos sellainen on tullut vastaan, kertokaa ihmeessä meillekin.Korjaus 23.3. klo 10.00: Lukijapalautteen ansiosta saimme Ioniqin navigaattorin näyttämään latausasemat. Asemien paikat piti kytkeä päälle tietoviihdejärjestelmän asetuksista. Harhaanjohtava ratkaisu, mutta ei ongelma, kun sitä tietää etsiä.Edelleenkään nettiyhteydettömänä Ioniq ei tiedä latausasemien tämänhetkistä tilaa, mutta ainakin se osaa ajaa valtaosalle asemista. Palaamme myöhemmässä jutussa laturitietokannan toimivuuteen verrattuna älypuhelinsovelluksiin. Moottori pahoittelee virhettä. Vuosi Sähköllä on Moottori.fi:n juttusarja, jossa seuraamme täyssähköisen Hyundai Ioniqin matkaa neljän vuodenajan läpi. Koeajajina ja kirjoittajina on monta eri toimittajaa, jotka tarvitsevat ja arvostavat autoissa erilaisia ominaisuuksia. Jutut matkan varrelta kirjoitetaan aina kirjoittajan omasta näkökulmasta, joten pitkään juttusarjaan mahtuu paljonkin toisistaan poikkeavia näkemyksiä. Jokainen niistä toivottavasti kuitenkin auttaa lukijaa pohtimaan asioiden merkitystä oman autotarpeensa näkökulmasta, sillä se lopulta ratkaisee, kenelle sähköauto tai nimenomaan Hyundai Ioniq voisi olla oikea valinta. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?