6.9.2018 Ajoneuvot Vuosi sähköllä: Voisin harkita sähköautoa vastoinkäymisistä huolimatta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköauto vaatii uudenlaisen asenteen autoiluun. Lyhyt toimintamatka edellyttää suunnitelmallisuutta. Siitäkin huolimatta Hyundai Ioniq on tehnyt lähtemättömän vaikutuksen. Kokemukset ovat olleet enemmän positiivisia kuin negatiivisia. Työmatkailuun se on suorastaan erinomainen. Vuoden mittainen sähköautokokeilu alkaa olla loppumetreillä. Hyundai Ioniq on herättänyt toimituksen sisällä ajoittain jopa kiivasta mielipiteiden vaihtoa. Harmaa ja hieman arkisen näköinen sähköauto on jakanut mielipiteitä puolesta ja vastaan. Siitä on löytynyt kuitenkin sisäistä kauneutta ja ominaisuuksia, jotka puuttuvat tavanomaisista perheautoista. Vastaavasti se on aiheuttanut pettymyksiä ja saanut uskon horjumaan sähköautojen järkevyydestä. Kallis hankintahinta vähentää ostohalut tehokkaasti. Ja on totta että 200–250 kilometrin toimintamatka on vähän. Talvella siitäkin putoaa melkein puolet.Sähköauton matka loppuu kokonaan, jos akut ajaa tyhjiksi. Huoli energian loppumisesta on suurempi kuin polttomoottorikäyttöisissä autoissa. Aluksi se tuntui jopa ahdistavalta. Mutta kun ajokokemusta kertyi, huoli ja ahdistuskin väheni. Huomasin, että sen kanssa pärjää ja hienot ominaisuudet alkoivat nousta esiin. Se kulkee mukavasti ja äänettömästi kuin kallis edustusauto. Se kiihtyy hienosti ja pehmeästi ilman minkäänlaisia nykäyksiä. Se lämpenee kylmänä talviaamuna nopeammin kuin perinteiset polttomoottoriautot. Se on mainio työmatka-auto, jonka käyttökulut ovat pienet. 15 000 km huolto maksoi alle satasen. Isoja plussia, jotka saivat minut lämpenemään ajatukselle omasta sähköautosta.Ioniqin ajotietokoneen ajomäärälupaus on osoittautunut luotettavaksi. Tulipalopakkasella tehty akkutesti piti kilometrilleen paikkansa. Sen akku latautuu reilussa puolessa tunnissa tyhjästä lähes täyteen, kun käytettävissä on pikalatausasema. Kahden iltapäivälehden lukemiseen tarvittava aika. Sähköauton lataus on vieläpä helpompaa kuin polttoaineen täydennys tavanomaiseen autoon. Auton vieressä ei tarvitse seisoskella letku kädessä. Vaivattomuutta sekin.Sähköauto ei sovi vielä kaikille, vaikka tutkimusten mukaan keskimäärin ajosuorite on vain 52 kilometriä vuorokaudessa. Useimmille se riittäisi mainiosti työmatkailuun – varsinkin jos työpaikalla on mahdollista ladata akkua. Muutama pidempi reissukin on kokeiltu. Ne edellyttävät huolellista suunnittelua ja useampaa pysähdystä matkan varrella kuin perinteisillä autoilla.Teksti: Jari Saarentaus Kuva: Lauri AhtiainenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 7.11.2024 Ajoneuvot SEMA Show 2024: Advntr, Wkndr, Zeus, Thetis ja Gaia – Kia vie tulevaisuuden maastoon 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 5.11.2024 Ajoneuvot SEMA Show 2024: Nissanilla sangen perinnerakkaat setit 5.11.2024 Ajoneuvot SEMA Show 2024: Toyota saattaa tuoda jotain Land Cruiser ROX:in kaltaista tuotantoon, jos oikein pidämme siitä 4.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Initium ennakoi jo ensi vuodelle uuden sukupolven vety-Hyundaita – toimintamatkaa yli 650 kilometriä 3.11.2024 Ajoneuvot Nämä ovat Alfa Romeo Juniorin lopulliset hinnat – 280-hevosvoimainen Veloce on erityisen houkuttelevasti hinnoiteltu 2.11.2024 Ajoneuvot Uusi Å koda Kodiaq RS on polttomoottorin vastaisku tehokkaille sähkö-SUV:eille 1.11.2024 Ajoneuvot VW-konserni sulkee ensimmäisen tehtaansa Euroopassa – Brysselissä valmistetaan Audi Q8 E-Tronia enää helmikuun loppuun 1.11.2024 Ajoneuvot Mitsubishi aikoo lainata Renaultilta ensimmäisen modernin sähköautonsa – myös Symbioz lienee Mitsulla tähtäimessä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 6.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tässä on upouusi Suzuki eVitara - kuoriiko odotettu Toyota-sisarmalli kermat sen kakun päältä? 7.11.2024 Moottoripyörät Kevyt seikkailupyörä Suzukilta – DR-Z4S valloittaa metsätiet 7.11.2024 Koeajo Koeajo: Fiat Ducato – vieläkin nykyaikaisempi, mutta onko riittävästi? 6.11.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach EQS SUV 680 – luksuslinna ja 23000 euron maalipinta 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 2.11.2024 Lentokoneet Icelandair eläköitti harvinaiseksi jääneen "Lentävän Lyijykynän" - konetyypillä enää kolme pääasiallista operaattoria jäljellä maailmassa 3.11.2024 Ajatuksia autoista Nykyautot ovat oikeastaan vaikeita ajaa ääriolosuhteissa – Ajatuksia autoista 2.11.2024 Ajoneuvot Uusi Å koda Kodiaq RS on polttomoottorin vastaisku tehokkaille sähkö-SUV:eille 6.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tässä on upouusi Suzuki eVitara - kuoriiko odotettu Toyota-sisarmalli kermat sen kakun päältä? 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 2.11.2024 Lentokoneet Icelandair eläköitti harvinaiseksi jääneen "Lentävän Lyijykynän" - konetyypillä enää kolme pääasiallista operaattoria jäljellä maailmassa 3.11.2024 Ajatuksia autoista Nykyautot ovat oikeastaan vaikeita ajaa ääriolosuhteissa – Ajatuksia autoista