6.9.2018 Ajoneuvot Vuosi sähköllä: Voisin harkita sähköautoa vastoinkäymisistä huolimatta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköauto vaatii uudenlaisen asenteen autoiluun. Lyhyt toimintamatka edellyttää suunnitelmallisuutta. Siitäkin huolimatta Hyundai Ioniq on tehnyt lähtemättömän vaikutuksen. Kokemukset ovat olleet enemmän positiivisia kuin negatiivisia. Työmatkailuun se on suorastaan erinomainen. Vuoden mittainen sähköautokokeilu alkaa olla loppumetreillä. Hyundai Ioniq on herättänyt toimituksen sisällä ajoittain jopa kiivasta mielipiteiden vaihtoa. Harmaa ja hieman arkisen näköinen sähköauto on jakanut mielipiteitä puolesta ja vastaan. Siitä on löytynyt kuitenkin sisäistä kauneutta ja ominaisuuksia, jotka puuttuvat tavanomaisista perheautoista. Vastaavasti se on aiheuttanut pettymyksiä ja saanut uskon horjumaan sähköautojen järkevyydestä. Kallis hankintahinta vähentää ostohalut tehokkaasti. Ja on totta että 200–250 kilometrin toimintamatka on vähän. Talvella siitäkin putoaa melkein puolet. Sähköauton matka loppuu kokonaan, jos akut ajaa tyhjiksi. Huoli energian loppumisesta on suurempi kuin polttomoottorikäyttöisissä autoissa. Aluksi se tuntui jopa ahdistavalta. Mutta kun ajokokemusta kertyi, huoli ja ahdistuskin väheni. Huomasin, että sen kanssa pärjää ja hienot ominaisuudet alkoivat nousta esiin. Se kulkee mukavasti ja äänettömästi kuin kallis edustusauto. Se kiihtyy hienosti ja pehmeästi ilman minkäänlaisia nykäyksiä. Se lämpenee kylmänä talviaamuna nopeammin kuin perinteiset polttomoottoriautot. Se on mainio työmatka-auto, jonka käyttökulut ovat pienet. 15 000 km huolto maksoi alle satasen. Isoja plussia, jotka saivat minut lämpenemään ajatukselle omasta sähköautosta. Ioniqin ajotietokoneen ajomäärälupaus on osoittautunut luotettavaksi. Tulipalopakkasella tehty akkutesti piti kilometrilleen paikkansa. Sen akku latautuu reilussa puolessa tunnissa tyhjästä lähes täyteen, kun käytettävissä on pikalatausasema. Kahden iltapäivälehden lukemiseen tarvittava aika. Sähköauton lataus on vieläpä helpompaa kuin polttoaineen täydennys tavanomaiseen autoon. Auton vieressä ei tarvitse seisoskella letku kädessä. Vaivattomuutta sekin. Sähköauto ei sovi vielä kaikille, vaikka tutkimusten mukaan keskimäärin ajosuorite on vain 52 kilometriä vuorokaudessa. Useimmille se riittäisi mainiosti työmatkailuun – varsinkin jos työpaikalla on mahdollista ladata akkua. Muutama pidempi reissukin on kokeiltu. Ne edellyttävät huolellista suunnittelua ja useampaa pysähdystä matkan varrella kuin perinteisillä autoilla. Teksti: Jari Saarentaus Kuva: Lauri Ahtiainen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Å koda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT - Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Å koda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?