6.9.2018 Ajoneuvot Vuosi sähköllä: Voisin harkita sähköautoa vastoinkäymisistä huolimatta Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Sähköauto vaatii uudenlaisen asenteen autoiluun. Lyhyt toimintamatka edellyttää suunnitelmallisuutta. Siitäkin huolimatta Hyundai Ioniq on tehnyt lähtemättömän vaikutuksen. Kokemukset ovat olleet enemmän positiivisia kuin negatiivisia. Työmatkailuun se on suorastaan erinomainen. Vuoden mittainen sähköautokokeilu alkaa olla loppumetreillä. Hyundai Ioniq on herättänyt toimituksen sisällä ajoittain jopa kiivasta mielipiteiden vaihtoa. Harmaa ja hieman arkisen näköinen sähköauto on jakanut mielipiteitä puolesta ja vastaan. Siitä on löytynyt kuitenkin sisäistä kauneutta ja ominaisuuksia, jotka puuttuvat tavanomaisista perheautoista. Vastaavasti se on aiheuttanut pettymyksiä ja saanut uskon horjumaan sähköautojen järkevyydestä. Kallis hankintahinta vähentää ostohalut tehokkaasti. Ja on totta että 200–250 kilometrin toimintamatka on vähän. Talvella siitäkin putoaa melkein puolet. Sähköauton matka loppuu kokonaan, jos akut ajaa tyhjiksi. Huoli energian loppumisesta on suurempi kuin polttomoottorikäyttöisissä autoissa. Aluksi se tuntui jopa ahdistavalta. Mutta kun ajokokemusta kertyi, huoli ja ahdistuskin väheni. Huomasin, että sen kanssa pärjää ja hienot ominaisuudet alkoivat nousta esiin. Se kulkee mukavasti ja äänettömästi kuin kallis edustusauto. Se kiihtyy hienosti ja pehmeästi ilman minkäänlaisia nykäyksiä. Se lämpenee kylmänä talviaamuna nopeammin kuin perinteiset polttomoottoriautot. Se on mainio työmatka-auto, jonka käyttökulut ovat pienet. 15 000 km huolto maksoi alle satasen. Isoja plussia, jotka saivat minut lämpenemään ajatukselle omasta sähköautosta. Ioniqin ajotietokoneen ajomäärälupaus on osoittautunut luotettavaksi. Tulipalopakkasella tehty akkutesti piti kilometrilleen paikkansa. Sen akku latautuu reilussa puolessa tunnissa tyhjästä lähes täyteen, kun käytettävissä on pikalatausasema. Kahden iltapäivälehden lukemiseen tarvittava aika. Sähköauton lataus on vieläpä helpompaa kuin polttoaineen täydennys tavanomaiseen autoon. Auton vieressä ei tarvitse seisoskella letku kädessä. Vaivattomuutta sekin. Sähköauto ei sovi vielä kaikille, vaikka tutkimusten mukaan keskimäärin ajosuorite on vain 52 kilometriä vuorokaudessa. Useimmille se riittäisi mainiosti työmatkailuun – varsinkin jos työpaikalla on mahdollista ladata akkua. Muutama pidempi reissukin on kokeiltu. Ne edellyttävät huolellista suunnittelua ja useampaa pysähdystä matkan varrella kuin perinteisillä autoilla. Teksti: Jari Saarentaus Kuva: Lauri Ahtiainen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 8.11.2025 Ajoneuvot Renault Twingo E-Tech todistaa, että 90-lukukin voi olla jo automuotoilussa retroa – sitä ovat myös taloustietoisuutta henkivät suorituskykylukemat 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta – luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 7.11.2025 Ajoneuvot Mazda päivitti logonsa virallisesti digiaikaan, mutta autoissa sitä tullaan näkemään lähinnä vain keulapäässä 7.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz ja Nissan sulkevat yhteisen tehtaansa Meksikossa – viimeinen GLB-Mercedes on määrä valmistaa siellä ensi vuoden toukokuussa 6.11.2025 SEMA Show 2025 SEMA Show 2025: Nissanin tarjonnassa on muun muassa Patroleita tuhanteen hevosvoimaan asti 2.11.2025 Ajoneuvot Vuoden Auto Euroopassa -finalistit julkistettiin – vain Kia EV4 on ei-eurooppalainen, mutta sitäkin valmistetaan Euroopassa 1.11.2025 Ajoneuvot Kaksiroottorinen wankel, turboahdin, sähkömoottori, akku ja 510 hevosvoimaa – niistä on Mazda Vision X-Coupé tehty 30.10.2025 Ajoneuvot Maserati MCPura ja Alfa Romeo Giulia QV liittyivät Italian karabinieereihin – tehtävä liittyy enemmän lääketieteeseen kuin liikennekurin valvomiseen 29.10.2025 Ajoneuvot Kia PV5 ajoi täydellä kuormalla, yhdellä latauksella 693,38 kilometriä – tulos riitti Guinnessin maailmanennätykseen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 8.11.2025 Koeajo Koeajo: Nissan Qashqai e-Power – ilman turhaa dramatiikkaa 9.11.2025 Ajatuksia autoista Näin Bugatti Veyronin, joka auttoi ymmärtämään miksi superautoja kannattaa valmistaa vaikka tappiollisesti – Ajatuksia autoista 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 7.11.2025 Moottoripyörät Brabus 1400 R Signature Edition – äärimmäinen mörkönaku 3.11.2025 Kuluttajat Ohjelmistopäivitys käynnisti Opel-sähköautossa ongelmavyyhdin – myyjä, korjaamo ja maahantuoja kieltäytyivät kuittaamasta yli 3 500 euron laskua 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 1.11.2025 Ajoneuvot Kaksiroottorinen wankel, turboahdin, sähkömoottori, akku ja 510 hevosvoimaa - niistä on Mazda Vision X-Coupé tehty 3.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: hädin tuskin sisäänajettu Ferrari Purosangue on tämän hetken kallein Nettiautossa listattu auto 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 9.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tiedätkö mitä virkaa näillä "viiksillä" tai "tuntosarvilla" on takavuosien jenkkiautoissa? 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan