6.9.2018 Ajoneuvot Vuosi sähköllä: Voisin harkita sähköautoa vastoinkäymisistä huolimatta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköauto vaatii uudenlaisen asenteen autoiluun. Lyhyt toimintamatka edellyttää suunnitelmallisuutta. Siitäkin huolimatta Hyundai Ioniq on tehnyt lähtemättömän vaikutuksen. Kokemukset ovat olleet enemmän positiivisia kuin negatiivisia. Työmatkailuun se on suorastaan erinomainen. Vuoden mittainen sähköautokokeilu alkaa olla loppumetreillä. Hyundai Ioniq on herättänyt toimituksen sisällä ajoittain jopa kiivasta mielipiteiden vaihtoa. Harmaa ja hieman arkisen näköinen sähköauto on jakanut mielipiteitä puolesta ja vastaan. Siitä on löytynyt kuitenkin sisäistä kauneutta ja ominaisuuksia, jotka puuttuvat tavanomaisista perheautoista. Vastaavasti se on aiheuttanut pettymyksiä ja saanut uskon horjumaan sähköautojen järkevyydestä. Kallis hankintahinta vähentää ostohalut tehokkaasti. Ja on totta että 200–250 kilometrin toimintamatka on vähän. Talvella siitäkin putoaa melkein puolet.Sähköauton matka loppuu kokonaan, jos akut ajaa tyhjiksi. Huoli energian loppumisesta on suurempi kuin polttomoottorikäyttöisissä autoissa. Aluksi se tuntui jopa ahdistavalta. Mutta kun ajokokemusta kertyi, huoli ja ahdistuskin väheni. Huomasin, että sen kanssa pärjää ja hienot ominaisuudet alkoivat nousta esiin. Se kulkee mukavasti ja äänettömästi kuin kallis edustusauto. Se kiihtyy hienosti ja pehmeästi ilman minkäänlaisia nykäyksiä. Se lämpenee kylmänä talviaamuna nopeammin kuin perinteiset polttomoottoriautot. Se on mainio työmatka-auto, jonka käyttökulut ovat pienet. 15 000 km huolto maksoi alle satasen. Isoja plussia, jotka saivat minut lämpenemään ajatukselle omasta sähköautosta.Ioniqin ajotietokoneen ajomäärälupaus on osoittautunut luotettavaksi. Tulipalopakkasella tehty akkutesti piti kilometrilleen paikkansa. Sen akku latautuu reilussa puolessa tunnissa tyhjästä lähes täyteen, kun käytettävissä on pikalatausasema. Kahden iltapäivälehden lukemiseen tarvittava aika. Sähköauton lataus on vieläpä helpompaa kuin polttoaineen täydennys tavanomaiseen autoon. Auton vieressä ei tarvitse seisoskella letku kädessä. Vaivattomuutta sekin.Sähköauto ei sovi vielä kaikille, vaikka tutkimusten mukaan keskimäärin ajosuorite on vain 52 kilometriä vuorokaudessa. Useimmille se riittäisi mainiosti työmatkailuun – varsinkin jos työpaikalla on mahdollista ladata akkua. Muutama pidempi reissukin on kokeiltu. Ne edellyttävät huolellista suunnittelua ja useampaa pysähdystä matkan varrella kuin perinteisillä autoilla.Teksti: Jari Saarentaus Kuva: Lauri AhtiainenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?