26.9.2019 Ajoneuvot Jälkipyykit dieselissä: VW:n Diess, Pötsch ja Winterkorn syytteeseen markkinamanipulaatiosta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Braunschweigin syyttäjä on nostanut syytteen Volkswagenin ylintä johtoa kohtaan markkinamanipulaatiosta. Syyttäjänviraston mukaan VW:n johtajat jahkailivat dieselhuijausskandaalin paljastamisen kanssa. Dieselgate-päästöhuijausskandaalin puinti eri oikeusistuimissa jatkuu jälleen. Braunschweigin syyttäjänvirasto on nostanut nyt kanteen, jossa vaaditaan Volkswagenin syksyn 2015 ylintä johtoa vastuuseen markkinamanipuloinnista.Erityisen ikäväksi syytteen tekee väite, että ainakin Volkswagen-ryhmän silloinen pääjohtaja Martin Winterkorn, silloinen Volkswagen-merkin johtaja ja nykyinen VW-ryhmän pääjohtaja Herbert Diess ja VW:n hallintoneuvoston puheenjohtaja Hans Pötsch ovat tavanneet jo ennen Dieselgaten paljastumista.Syyttäjän mukaan kolmikko tapasi jo 27. päivä heinäkuuta 2015, aiheenaan dieselskandaalin hoito, kun Dieselgate julkistettiin Volkswagenin puolelta 22. päivä syyskuuta 2015. Tätä aiemmin, 18. syyskuuta, Yhdysvaltain ympäristövirasto EPA oli tullut julkisuuteen omilla löydöillään, pakottaen Volkswagenin toimimaan.Syyte koskee markkinamanipulaatiota, sillä Dieselgaten jälkeisinä päivinä Volkswagenin osakkeen arvosta suli 37%. Jos ongelmista olisi kerrottu sijoittajille ajoissa, he olisivat joko välttäneet osakkeen hankkimista tai myyneet osakkeet aiemmin.Herbert Diess Volkswagen-merkin pääjohtajana maaliskuussa 2018.Volkswagenin hallintoneuvoston johtoryhmä on selvittänyt ylimääräisessä kokouksessa syytteiden vaikutusta Herbert Diessin asemaan. Diessin lakimiesten mukaan hän pitää asemansa toimitusjohtajana ja hän puolustautuu oikeusteitse. Juristien mukaan Diess saapui Volkswagenille vasta heinäkuussa 2015, eikä hän sen takia voinut arvata, että dieselongelmilla olisi merkitystä arvopaperimarkkinoilla. Johtoryhmä arvioi tänään, että Volkswagen ei edelleenkään laiminlyönyt ilmoittamisvelvollisuuttaan sijoittajia kohtaan yhtiön hallussa syksyllä 2015 olleiden faktojen pohjalta.Winterkorn astui vapaaehtoisesti syrjään Volkswagenin pääjohtajan tehtävistä Dieselgaten paljastamisesta seuraavana päivänä, 23. päivä syyskuuta 2015. Marraskuussa 2015 hän jättäytyi sivuun myös Audin johtotehtävistä. Alkuvuodesta 2017 Winterkorn kertoi syyttäjälle, että ei tiennyt dieseleihin liittyvistä päästöhuijauksista muuta Volkswagenia aiemmin.Volkswagenin hallintoneuvosto kokoontui keskiviikkona ylimääräiseen kokoukseen, jossa Pötsch ja Diess saivat hallintoneuvoston luottamuksen, eivätkä he joudu jättämään tehtäviään syytteiden takia.Lähde: Automotive News Kuvituskuvat: Moottorin arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLue myös:Sijoittajat suivaantuivat dieselgatesta: VW:lle 9,2 miljardin korvausvaatimus Audin takaraja dieselgate-sotkussa lähestyy: viimeiset autot korjattava 26. syyskuuta Audin entinen toimitusjohtaja Stadler syytteisiin dieselhuijauksesta Ajatuksia autoista: ID.3:sta piti tulla synninpäästöauto, Volkswagen pakotti sen ikoniksi Lue lisää Kaikki artikkelit 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?