11.11.2023 Ajoneuvot Wankel-rajapyykki rikki – Mazda valmistanut nyt yli 2 miljoonaa kiertomäntämoottoriautoa Teksti Benjamin Helander Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kiertomäntämoottorin uusi sukupolvi siirsi Mazdan sopivasti rajan yli. Tästä on hyvä jatkaa kohti seuraavia miljoonia. Kuten hyvin tiedämme, wankel- eli kiertomäntämoottori on automaailman kokonaiskuvassa jäänyt pahasti perinteisen polttomoottorin varjoon. Vaikka useampikin autonvalmistaja on sitä aikoinaan kokeillut, yhdistetään wankel melko automaattisesti Mazdan erääksi tavaramerkiksi. Aivan totta on, että japanilaisvalmistaja on sen menestyksekkäin hyödyntäjä, ja nyt siitä on saatu yksi konkreettinen todiste, 2 000 000. kiertomäntämoottorinen auto.Mazdan tuoreen 8C-wankelin halkileikkauskuva näyttää hyvin moottorityypin perusrakenteen.Mazda on usein kulkenut automaailmassa omia polkujaan, ja wankel onkin siitä hyvä esimerkki. Ensimmäisen kerran japanilaisvalmistaja asensi wankelin Cosmo-malliinsa vuonna 1967, ja tuona aikana kiertomäntämoottori oli ehkä yleisesti uransa huipulla. Moottorin tuotanto jatkui eri muodoissaan aina vuoteen 2012 asti, jolloin urheilullisen RX-8:n tuotanto päätettiin. Mazda on kuitenkin jo vuosia valmistellut wankelin suurta paluuta, ja ensimmäinen esimerkki tästä on MX-30 R-EV, jossa yksiroottorinen wankel toimii sarjalataushybridin polttomoottorina.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLähemmäs puolet niistä RX-7:ääErittäin menestyksekäs ja pitkään valmistettu urheiluautomalli RX-7 on varmasti maailman tunnetuin kiertomäntämoottoriauto. RX-7:ää tuotettiin vuosina 1978 - 2002 kolmessa sukupolvessa yli 800 000 kappaletta. Tämä tarkoittaa, että RX-7 vastaa yksin miltei puolesta kiertomäntämoottoristen Mazdojen kokonaistuotannosta tähän asti. Tuo osuus kuitenkin pienenee sitä mukaa, kun MX-30 R-EV:tä ja tulevia muita wankel-Mazdoja valmistetaan.Nykyinen 8C -mallin wankel, joka R-EV:stä löytyy, on yksisylinterinen, mutta 13-sarjan wankel, joka aikoinaan 30 vuotta tuotannossa olleena on valmistetuin näkemys asiasta, on kaksisylinterinen. Suurimmillaan wankel oli jopa 2,6-litraisena neliroottorisena, ja tätä moottoria käytettiin vain superautoprototyypeissä, mukaan lukien Mazdan Le Mans -ohjus 787B:ssä 1990-luvun alussa. Kolmisylinterinen, 2-litrainen wankel nähtiin puolestaan Mazda/Eunos Cosmossa 90-luvulla. Suurin wankelia hyödyntänyt Mazda oli pelkästään Japanissa myyty Parkway, 26-paikkainen bussi vuodelta 1974.Mazda Iconic SP on uuden ajan wankel-urheiluautokonsepti.Sillä hetkellä, kun Mazda noin puoli vuotta sitten aloitti wankel-moottorin tuotannon uudestaan 11 vuoden tauon jälkeen, oli kokonaistuotantomäärä 1,99 miljoonassa. Kahden miljoonan kappaleen rajan yli oli siis suhteellisen helppo kivuta, mutta kunhan wankel pääsee jälleen vauhtiin osana Mazdan nykyisiä ja tulevia voimalinjaratkaisuja, miljoonien voi odottaa paukkuvan jälleen tulevaisuudessa.Lähde ja kuvat: Mazda Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 22.11.2024 Yleinen Helsingin polttomoottorikielto saa Autoliitolta tyrmäyksen: ”Tavoitteena tehdä kaupunkilaisten elämästä vaikeaa” 22.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 9 on tilava ja kyvykäs korealaisvalmistajan uusi sähkölippulaiva 21.11.2024 Uutinen Autoliitto kiittelee lakiaikeita: riippumattomien autokorjaamojen tilanne kohenisi 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 20.11.2024 Uutinen Helsinki pohtii polttomoottoriautojen kieltoja 19.11.2024 Uutinen Ajoneuvon vuosivero esillä lakiluonnoksessa – ei kuitenkaan realistinen vaihtoehto lähiaikoina 18.11.2024 Vuoden Auto Suomessa Vuoden Auto Suomessa 2025: 45 uutuusmallia – mitä seuraavaksi tapahtuu? 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 21.11.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan -lataushybridi lupaa pitkiä sähköisiä ajomatkoja 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä