11.11.2023 Ajoneuvot Wankel-rajapyykki rikki – Mazda valmistanut nyt yli 2 miljoonaa kiertomäntämoottoriautoa Teksti Benjamin Helander Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kiertomäntämoottorin uusi sukupolvi siirsi Mazdan sopivasti rajan yli. Tästä on hyvä jatkaa kohti seuraavia miljoonia. Kuten hyvin tiedämme, wankel- eli kiertomäntämoottori on automaailman kokonaiskuvassa jäänyt pahasti perinteisen polttomoottorin varjoon. Vaikka useampikin autonvalmistaja on sitä aikoinaan kokeillut, yhdistetään wankel melko automaattisesti Mazdan erääksi tavaramerkiksi. Aivan totta on, että japanilaisvalmistaja on sen menestyksekkäin hyödyntäjä, ja nyt siitä on saatu yksi konkreettinen todiste, 2 000 000. kiertomäntämoottorinen auto.Mazdan tuoreen 8C-wankelin halkileikkauskuva näyttää hyvin moottorityypin perusrakenteen.Mazda on usein kulkenut automaailmassa omia polkujaan, ja wankel onkin siitä hyvä esimerkki. Ensimmäisen kerran japanilaisvalmistaja asensi wankelin Cosmo-malliinsa vuonna 1967, ja tuona aikana kiertomäntämoottori oli ehkä yleisesti uransa huipulla. Moottorin tuotanto jatkui eri muodoissaan aina vuoteen 2012 asti, jolloin urheilullisen RX-8:n tuotanto päätettiin. Mazda on kuitenkin jo vuosia valmistellut wankelin suurta paluuta, ja ensimmäinen esimerkki tästä on MX-30 R-EV, jossa yksiroottorinen wankel toimii sarjalataushybridin polttomoottorina.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLähemmäs puolet niistä RX-7:ääErittäin menestyksekäs ja pitkään valmistettu urheiluautomalli RX-7 on varmasti maailman tunnetuin kiertomäntämoottoriauto. RX-7:ää tuotettiin vuosina 1978 - 2002 kolmessa sukupolvessa yli 800 000 kappaletta. Tämä tarkoittaa, että RX-7 vastaa yksin miltei puolesta kiertomäntämoottoristen Mazdojen kokonaistuotannosta tähän asti. Tuo osuus kuitenkin pienenee sitä mukaa, kun MX-30 R-EV:tä ja tulevia muita wankel-Mazdoja valmistetaan.Nykyinen 8C -mallin wankel, joka R-EV:stä löytyy, on yksisylinterinen, mutta 13-sarjan wankel, joka aikoinaan 30 vuotta tuotannossa olleena on valmistetuin näkemys asiasta, on kaksisylinterinen. Suurimmillaan wankel oli jopa 2,6-litraisena neliroottorisena, ja tätä moottoria käytettiin vain superautoprototyypeissä, mukaan lukien Mazdan Le Mans -ohjus 787B:ssä 1990-luvun alussa. Kolmisylinterinen, 2-litrainen wankel nähtiin puolestaan Mazda/Eunos Cosmossa 90-luvulla. Suurin wankelia hyödyntänyt Mazda oli pelkästään Japanissa myyty Parkway, 26-paikkainen bussi vuodelta 1974.Mazda Iconic SP on uuden ajan wankel-urheiluautokonsepti.Sillä hetkellä, kun Mazda noin puoli vuotta sitten aloitti wankel-moottorin tuotannon uudestaan 11 vuoden tauon jälkeen, oli kokonaistuotantomäärä 1,99 miljoonassa. Kahden miljoonan kappaleen rajan yli oli siis suhteellisen helppo kivuta, mutta kunhan wankel pääsee jälleen vauhtiin osana Mazdan nykyisiä ja tulevia voimalinjaratkaisuja, miljoonien voi odottaa paukkuvan jälleen tulevaisuudessa.Lähde ja kuvat: Mazda Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 14.3.2025 Uutinen Moottorin haastattelu: Toyota ei usko solid state -akkujen tulevan massatuotantoon vielä vuosikausiin 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 23.3.2025 Autoilu Hybridiautot eivät pelota ostajia, vaikka uutiset huutavat ongelmista 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 22.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën DS by Vernagallo Stile 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle