11.11.2023 Ajoneuvot Wankel-rajapyykki rikki – Mazda valmistanut nyt yli 2 miljoonaa kiertomäntämoottoriautoa Teksti Benjamin Helander Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kiertomäntämoottorin uusi sukupolvi siirsi Mazdan sopivasti rajan yli. Tästä on hyvä jatkaa kohti seuraavia miljoonia. Kuten hyvin tiedämme, wankel- eli kiertomäntämoottori on automaailman kokonaiskuvassa jäänyt pahasti perinteisen polttomoottorin varjoon. Vaikka useampikin autonvalmistaja on sitä aikoinaan kokeillut, yhdistetään wankel melko automaattisesti Mazdan erääksi tavaramerkiksi. Aivan totta on, että japanilaisvalmistaja on sen menestyksekkäin hyödyntäjä, ja nyt siitä on saatu yksi konkreettinen todiste, 2 000 000. kiertomäntämoottorinen auto.Mazdan tuoreen 8C-wankelin halkileikkauskuva näyttää hyvin moottorityypin perusrakenteen.Mazda on usein kulkenut automaailmassa omia polkujaan, ja wankel onkin siitä hyvä esimerkki. Ensimmäisen kerran japanilaisvalmistaja asensi wankelin Cosmo-malliinsa vuonna 1967, ja tuona aikana kiertomäntämoottori oli ehkä yleisesti uransa huipulla. Moottorin tuotanto jatkui eri muodoissaan aina vuoteen 2012 asti, jolloin urheilullisen RX-8:n tuotanto päätettiin. Mazda on kuitenkin jo vuosia valmistellut wankelin suurta paluuta, ja ensimmäinen esimerkki tästä on MX-30 R-EV, jossa yksiroottorinen wankel toimii sarjalataushybridin polttomoottorina.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLähemmäs puolet niistä RX-7:ääErittäin menestyksekäs ja pitkään valmistettu urheiluautomalli RX-7 on varmasti maailman tunnetuin kiertomäntämoottoriauto. RX-7:ää tuotettiin vuosina 1978 - 2002 kolmessa sukupolvessa yli 800 000 kappaletta. Tämä tarkoittaa, että RX-7 vastaa yksin miltei puolesta kiertomäntämoottoristen Mazdojen kokonaistuotannosta tähän asti. Tuo osuus kuitenkin pienenee sitä mukaa, kun MX-30 R-EV:tä ja tulevia muita wankel-Mazdoja valmistetaan.Nykyinen 8C -mallin wankel, joka R-EV:stä löytyy, on yksisylinterinen, mutta 13-sarjan wankel, joka aikoinaan 30 vuotta tuotannossa olleena on valmistetuin näkemys asiasta, on kaksisylinterinen. Suurimmillaan wankel oli jopa 2,6-litraisena neliroottorisena, ja tätä moottoria käytettiin vain superautoprototyypeissä, mukaan lukien Mazdan Le Mans -ohjus 787B:ssä 1990-luvun alussa. Kolmisylinterinen, 2-litrainen wankel nähtiin puolestaan Mazda/Eunos Cosmossa 90-luvulla. Suurin wankelia hyödyntänyt Mazda oli pelkästään Japanissa myyty Parkway, 26-paikkainen bussi vuodelta 1974.Mazda Iconic SP on uuden ajan wankel-urheiluautokonsepti.Sillä hetkellä, kun Mazda noin puoli vuotta sitten aloitti wankel-moottorin tuotannon uudestaan 11 vuoden tauon jälkeen, oli kokonaistuotantomäärä 1,99 miljoonassa. Kahden miljoonan kappaleen rajan yli oli siis suhteellisen helppo kivuta, mutta kunhan wankel pääsee jälleen vauhtiin osana Mazdan nykyisiä ja tulevia voimalinjaratkaisuja, miljoonien voi odottaa paukkuvan jälleen tulevaisuudessa.Lähde ja kuvat: Mazda Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?