11.9.2020 Ajoneuvot WRC3-luokan pistejohtaja Huttunen: ”En tykkää kun R5-autot jaetaan kahteen luokkaan” Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyundain R5-kalustolla pääsääntöisesti Puolan rallisarjassa kilpaileva Jari Huttunen ajoi Viron MM-rallissa luokkansa toiselle sijalle ja on nyt WRC3-luokan MM-johdossa. Moottori haastatteli lyhyesti jo seuraavaan Puolan ralliin matkaa tehnyttä Huttusta. Jari Huttunen ajoi kautta aikain ensimmäisessä Viron MM-rallissa WRC3-luokan toiselle sijalle, ja oli samalla kolmanneksi nopein kaikista R5-autoista. WRC3-luokan voitti vuoden 2003 rallin maailmanmestarin Petter Solbergin poika Oliver Solberg.Huttunen johtaa Viron toisen sijan ja Ruotsin rallin luokkavoiton turvin WRC3-luokkaa 43 pisteellä. Toisena sarjassa on Marco Wilkinsson 37 pisteellä ja kolmantena Solberg, joka on ainoana kärjestä ajanut kolme rallia, 35 pisteellä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOngelmia läpi rallinKaksi varsinaista ajopäivää käsittäneen rallin aikana Huttusesta tuli myös isä, kun hänen esikoispoika syntyi perjantain ja lauantain välisenä yönä. Huttunen kilpailee Puolan rallisarjassa, jonka osakilpailuun hänen täytyi lähteä valmistautumaan lähes heti Viron rallin jälkeen. Huttunen kuitenkin kertoo, että kerkesi pistäytymään kotona rallien välissä.– Kerkesin mä (käymään kotona), maanantaiaamuna seitsemän aikaan olin kotona ja yhdentoista aikaan illalla lähdin pois, Huttunen kertoo.Viron rallissa Huttusen Hyundai i20 R5:ssä oli teknisiä ongelmia lähes koko viikonlopun. Lauantaina auton ohjaustehostimessa oli vikaa ja turbon pop off -venttiili temppuili koko päivän. Lisäksi kolmannella erikoiskokeella autosta puhkesi rengas. Tehostinongelma korjaantui lauantai-iltana ohjaustehostimen vaihdolla, mutta pop off -venttiili ei toiminut täydellisesti sunnuntainakaan.K: Rallin aikana riitti teknisiä ongelmia, mutta millainen fiilis jäi rallista kokonaisuutena?JH: Säädöt oli aika hyvät, pitoa ei vain tuntunut olevan eikä keksitty siihen lääkettä oikein koko rallin aikana. Jos ohjaustehostin olisi toiminut niin oltaisiin oltu ainakin lähempänä R5-autojen kärkeä. Tulokseen on oltava tyytyväinen.Ei tietoa seuraavasta MM-esiintymisestäK: Tätä on tivattu sinulta varmasti jo kyllästymiseen saakka, mutta onko mitään viitteitä että pääsisit ajamaan vielä MM-rallia tällä kaudella?JH: Ei ole ainakaan mitään varmaa.K: Onko ollut edes neuvotteluita mistään rallista?JH: Totta kai vähän ollaan koitettu suunnitella, jos olisi mahdollista ajaa jossain. En osaa vielä sanoa tarkemmin.K: Onko kisoissa tavoitteena ajaa nimenomaan WRC3-luokan, jonka MM-sarjaa johdat, voitosta vai ajatko kilpaa kaikkia R5-autoja vastaan?JH: En oikein tykkää tuosta, että R5-autot jaetaan kahteen luokkaan. Kaikkia vastaan kilpaillaan.Huttunen kertoo myös, että on päässyt testaamaan autoa ja ajamaan kilpailuita kiitettävästi koronaviruksen aiheuttamasta poikkeustilanteesta huolimatta. Suurin vaikutus on ollut rallilupauksen mukaan siinä, että kotona on täytynyt olla varovaisempi ulkomailla matkustamisen vuoksi ja kotonaoloaikakin on jäänyt sen takia vähemmälle.Teksti: Eetu Kokkonen Kuvituskuva: Moottorin arkisto / Aake Kinnunen Lue lisää: Suomalainen huippulupaus jätti tehdaskuskit Ruotsin rallissa taakseen – ei hermoile uran jatkumisesta Suomessa ajettiin rallicrossin MM-osakilpailu kuuden vuoden tauon jälkeen – suomalaisväriä podiumilla molempina päivinä Rallitalli Tallinnassa: Tommi Mäkisen rallitiimi on suomalainen, mutta Toyota Yaris WRC:t huolletaan Virossa Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 3.2.2025 Uutinen Citroën kiistää brittihuhut Rättärin paluusta sähköretroversiona 3.2.2025 Sähköautot Sähköautojen osuus kasvussa – kiitos käytettyjen tuonnin ja työsuhdeautojen 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 31.1.2025 Uutinen BMW iX saa kasvojenkohotuksen ja lisää toimintamatkaa – uudistuneen malliston lähtöhinta 87 300 euroa 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä 30.1.2025 Sähköautot Älylataus voi tuoda säästöjä sähköautoilijalle – mutta kuinka paljon? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki”