17.2.2017 Ajoneuvot Mitä kuuluu rallin ja rallicrossin mestarille, Petter Solbergille? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uuden rallipelin julkistamistilaisuudessa kysäisimme, mitä kuuluu ralliveteraani Petter Solbergille ja miltä elämä vaikuttaa Volkswagenin rallicross-tiimissä. Kun Codemasters esitteli rallipeli DiRT 4:ää Lontoossa tammikuun loppupuolella, ei studio kainostellut kertoessaan, että palautetta on saatu rallin isoilta nimiltä. Julkistamistilaisuudessa esiintyivät nimittäin pelin kehittämiseen lusikkansa työntäneet rallin maailmantähdet Kris Meeke ja Petter Solberg. Jututimme heistä norjalaista rallin ja rallicrossin mestaria hänen suhteestaan rallipeleihin, pitkään uraan sekä tietysti myös DiRT 4:n kehitykseen. – Mainitsit aloittaneesi rallipelien pelaamisen ensimmäisen Colin McRaen (1998) myötä? – Kyllä! Pelasimme hänen (McRae) kanssaan rallien iltatauoilla ja testasimme peliä jo paljon ennen kuin se tuli myyntiinkään. Silloin kaikki sai alkunsa. – Oletko pelannut sen jälkeen? – Joo, olen kokeillut useimpia rallipelejä sen jälkeen. Formuloita myös. Tiukkoja ilmeitä Solbergin seuratessa tiukasti nuoremman rallitaituri Meeken suoritusta rallipelissä. – Onko erityisiä suosikkeja? – Rallipelit. Formulat ovat myös hyvää harjoitusta, mutta niissä täytyy olla niin pehmeä ja sulava, ja minä olen kyllä rallimiehiä. – Onko jotain mistä olet DiRT 4:ssä erityisen ylpeä? – Progressiivisuus, eli liikaa yliohjaamalla auto hidastuu, mutta se ei karkaa vielä käsistä. Se on todellisuutta. Ja siitä olen ylpeä, että poikani on lähettänyt paljon sähköposteja studiolle! (naurahtaa) – Edellistä DiRT Rallyä pidettiin monelta osin parhaimpana rallipelinä, mitä videopelien saralla on nähty. Miten DiRT 4 mielestäsi parantaa tilannetta? – Minusta tarkkuus on parantunut, eli se kun ohjaat autoa mutkaan. Myös se, miten perä käyttäytyy, eli rallissa yleensä sladista saa vielä kiinni. Yleensä kontrollia ei menetä siinä. Olet hallinnassa. – Pitkän ralli- ja rallicrossurasi aikana… – Vastahan se alkoi! – Rallicross-ura, toki. Tarkoittaako tämä sitä, että et ole lopettamassa? – Eijei, minulla on paljon hupia ja paljon intohimoa tätä kohtaan ja Volkswagen Polo -rallicrosstiimin pyörittäminen on minulle tärkeää. Sain niin monta tarjousta Le Mansiin ja LMP1:een ja rallicrossiin ja Dakariin, mutta haaveeni on ollut koko ajan rakentaa brändiä. Ajaminen on yksi juttu, mutta tiimin pyörittäminen on intohimoni. Jos jonain päivänä lopetan, voin keskittyä muiden ihmisten johtamiseen. Nyt minulla on kuitenkin suuri hinku ajamiseen ja siksi haluan jatkaa. – Onko rallicross parasta hupia urallasi? – Ralli on rallia. Rallicross on paljon enemmän urheilua, ralli on enemmänkin huikea tunne. Rallicrossissa adrenaliini ottaa vallan, sillä alla on yli 600 hevosvoimaa ja vastustajat ajavat vierelläsi. Juttelin Loebin kanssa hänen aloittaessa (rallicrossissa), että tämä on paljon rallia vaikeampaa, sillä adrenaliini jyllää ja kuka ennättää ensimmäisenä mutkaan ja niin edelleen. Se pitää sinut hereillä! Solbergin kokemus näkyy myös mikrofonin varressa, sillä norjalaisella löytyy yleisöä viihdyttävä anekdootti tilanteeseen kuin tilanteeseen. – Mitkä ovat lempirallejasi vuosien varrelta? – Suomi, Ruotsi, Uusi-Seelanti, Australia. Haastavat vauhdikkaat rallit. – Mietteitä tämän vuoden WRC-autoista? – Suunta on oikea ja olen odottanut tätä pitkään, sillä autoista on puuttunut tehoa. Ehkä nyt autoissa on liikaa aerodynamiikkaa, sillä ne kulkevat liian tasaisesti eivätkä liiku tarpeeksi. Toivoin vielä enemmän tehoa ja enemmän näyttävyyttä. Mutta suunta on oikea. Tällä aerodynamiikalla pitäisi olla vielä 100 hevosvoimaa lisää! – Suomalaisena on pakko kysyä Toyotan ja Tommi Mäkisen mahdollisuuksista? – Toivotan heille paljon onnea ja Tommi on hyvä ystäväni. Auto ei ehkä ole Monte Carlon (ja sittemmin Ruotsin rallin -toim. huom.) hienosta sijoittumisesta huolimatta niin suorituskykyinen kuin toivoisi. On silti hienoa nähdä Toyota takaisin rallissa! – Norjassa sähköautot ovat kova sana. Voiko sähköautolla ajaa rallia? – Sähköautot ovat ehkä sellainen muutos, että niihin mennään jos on tarvis. Toisille ralli on ääntä ja hajua ja öljyä, mutta katsotaan. Ehkä joskus tulevaisuudessa. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku