17.2.2017 Ajoneuvot Mitä kuuluu rallin ja rallicrossin mestarille, Petter Solbergille? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uuden rallipelin julkistamistilaisuudessa kysäisimme, mitä kuuluu ralliveteraani Petter Solbergille ja miltä elämä vaikuttaa Volkswagenin rallicross-tiimissä. Kun Codemasters esitteli rallipeli DiRT 4:ää Lontoossa tammikuun loppupuolella, ei studio kainostellut kertoessaan, että palautetta on saatu rallin isoilta nimiltä. Julkistamistilaisuudessa esiintyivät nimittäin pelin kehittämiseen lusikkansa työntäneet rallin maailmantähdet Kris Meeke ja Petter Solberg. Jututimme heistä norjalaista rallin ja rallicrossin mestaria hänen suhteestaan rallipeleihin, pitkään uraan sekä tietysti myös DiRT 4:n kehitykseen.– Mainitsit aloittaneesi rallipelien pelaamisen ensimmäisen Colin McRaen (1998) myötä? – Kyllä! Pelasimme hänen (McRae) kanssaan rallien iltatauoilla ja testasimme peliä jo paljon ennen kuin se tuli myyntiinkään. Silloin kaikki sai alkunsa.– Oletko pelannut sen jälkeen? – Joo, olen kokeillut useimpia rallipelejä sen jälkeen. Formuloita myös.Tiukkoja ilmeitä Solbergin seuratessa tiukasti nuoremman rallitaituri Meeken suoritusta rallipelissä.– Onko erityisiä suosikkeja? – Rallipelit. Formulat ovat myös hyvää harjoitusta, mutta niissä täytyy olla niin pehmeä ja sulava, ja minä olen kyllä rallimiehiä.– Onko jotain mistä olet DiRT 4:ssä erityisen ylpeä? – Progressiivisuus, eli liikaa yliohjaamalla auto hidastuu, mutta se ei karkaa vielä käsistä. Se on todellisuutta. Ja siitä olen ylpeä, että poikani on lähettänyt paljon sähköposteja studiolle! (naurahtaa)– Edellistä DiRT Rallyä pidettiin monelta osin parhaimpana rallipelinä, mitä videopelien saralla on nähty. Miten DiRT 4 mielestäsi parantaa tilannetta? – Minusta tarkkuus on parantunut, eli se kun ohjaat autoa mutkaan. Myös se, miten perä käyttäytyy, eli rallissa yleensä sladista saa vielä kiinni. Yleensä kontrollia ei menetä siinä. Olet hallinnassa.– Pitkän ralli- ja rallicrossurasi aikana… – Vastahan se alkoi!– Rallicross-ura, toki. Tarkoittaako tämä sitä, että et ole lopettamassa? – Eijei, minulla on paljon hupia ja paljon intohimoa tätä kohtaan ja Volkswagen Polo -rallicrosstiimin pyörittäminen on minulle tärkeää. Sain niin monta tarjousta Le Mansiin ja LMP1:een ja rallicrossiin ja Dakariin, mutta haaveeni on ollut koko ajan rakentaa brändiä. Ajaminen on yksi juttu, mutta tiimin pyörittäminen on intohimoni. Jos jonain päivänä lopetan, voin keskittyä muiden ihmisten johtamiseen. Nyt minulla on kuitenkin suuri hinku ajamiseen ja siksi haluan jatkaa.– Onko rallicross parasta hupia urallasi? – Ralli on rallia. Rallicross on paljon enemmän urheilua, ralli on enemmänkin huikea tunne. Rallicrossissa adrenaliini ottaa vallan, sillä alla on yli 600 hevosvoimaa ja vastustajat ajavat vierelläsi. Juttelin Loebin kanssa hänen aloittaessa (rallicrossissa), että tämä on paljon rallia vaikeampaa, sillä adrenaliini jyllää ja kuka ennättää ensimmäisenä mutkaan ja niin edelleen. Se pitää sinut hereillä!Solbergin kokemus näkyy myös mikrofonin varressa, sillä norjalaisella löytyy yleisöä viihdyttävä anekdootti tilanteeseen kuin tilanteeseen.– Mitkä ovat lempirallejasi vuosien varrelta? – Suomi, Ruotsi, Uusi-Seelanti, Australia. Haastavat vauhdikkaat rallit.– Mietteitä tämän vuoden WRC-autoista? – Suunta on oikea ja olen odottanut tätä pitkään, sillä autoista on puuttunut tehoa. Ehkä nyt autoissa on liikaa aerodynamiikkaa, sillä ne kulkevat liian tasaisesti eivätkä liiku tarpeeksi. Toivoin vielä enemmän tehoa ja enemmän näyttävyyttä. Mutta suunta on oikea. Tällä aerodynamiikalla pitäisi olla vielä 100 hevosvoimaa lisää!– Suomalaisena on pakko kysyä Toyotan ja Tommi Mäkisen mahdollisuuksista? – Toivotan heille paljon onnea ja Tommi on hyvä ystäväni. Auto ei ehkä ole Monte Carlon (ja sittemmin Ruotsin rallin -toim. huom.) hienosta sijoittumisesta huolimatta niin suorituskykyinen kuin toivoisi. On silti hienoa nähdä Toyota takaisin rallissa!– Norjassa sähköautot ovat kova sana. Voiko sähköautolla ajaa rallia? – Sähköautot ovat ehkä sellainen muutos, että niihin mennään jos on tarvis. Toisille ralli on ääntä ja hajua ja öljyä, mutta katsotaan. Ehkä joskus tulevaisuudessa.Teksti ja kuvat: Aake KinnunenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen