17.2.2017 Ajoneuvot Mitä kuuluu rallin ja rallicrossin mestarille, Petter Solbergille? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uuden rallipelin julkistamistilaisuudessa kysäisimme, mitä kuuluu ralliveteraani Petter Solbergille ja miltä elämä vaikuttaa Volkswagenin rallicross-tiimissä. Kun Codemasters esitteli rallipeli DiRT 4:ää Lontoossa tammikuun loppupuolella, ei studio kainostellut kertoessaan, että palautetta on saatu rallin isoilta nimiltä. Julkistamistilaisuudessa esiintyivät nimittäin pelin kehittämiseen lusikkansa työntäneet rallin maailmantähdet Kris Meeke ja Petter Solberg. Jututimme heistä norjalaista rallin ja rallicrossin mestaria hänen suhteestaan rallipeleihin, pitkään uraan sekä tietysti myös DiRT 4:n kehitykseen.– Mainitsit aloittaneesi rallipelien pelaamisen ensimmäisen Colin McRaen (1998) myötä? – Kyllä! Pelasimme hänen (McRae) kanssaan rallien iltatauoilla ja testasimme peliä jo paljon ennen kuin se tuli myyntiinkään. Silloin kaikki sai alkunsa.– Oletko pelannut sen jälkeen? – Joo, olen kokeillut useimpia rallipelejä sen jälkeen. Formuloita myös.Tiukkoja ilmeitä Solbergin seuratessa tiukasti nuoremman rallitaituri Meeken suoritusta rallipelissä.– Onko erityisiä suosikkeja? – Rallipelit. Formulat ovat myös hyvää harjoitusta, mutta niissä täytyy olla niin pehmeä ja sulava, ja minä olen kyllä rallimiehiä.– Onko jotain mistä olet DiRT 4:ssä erityisen ylpeä? – Progressiivisuus, eli liikaa yliohjaamalla auto hidastuu, mutta se ei karkaa vielä käsistä. Se on todellisuutta. Ja siitä olen ylpeä, että poikani on lähettänyt paljon sähköposteja studiolle! (naurahtaa)– Edellistä DiRT Rallyä pidettiin monelta osin parhaimpana rallipelinä, mitä videopelien saralla on nähty. Miten DiRT 4 mielestäsi parantaa tilannetta? – Minusta tarkkuus on parantunut, eli se kun ohjaat autoa mutkaan. Myös se, miten perä käyttäytyy, eli rallissa yleensä sladista saa vielä kiinni. Yleensä kontrollia ei menetä siinä. Olet hallinnassa.– Pitkän ralli- ja rallicrossurasi aikana… – Vastahan se alkoi!– Rallicross-ura, toki. Tarkoittaako tämä sitä, että et ole lopettamassa? – Eijei, minulla on paljon hupia ja paljon intohimoa tätä kohtaan ja Volkswagen Polo -rallicrosstiimin pyörittäminen on minulle tärkeää. Sain niin monta tarjousta Le Mansiin ja LMP1:een ja rallicrossiin ja Dakariin, mutta haaveeni on ollut koko ajan rakentaa brändiä. Ajaminen on yksi juttu, mutta tiimin pyörittäminen on intohimoni. Jos jonain päivänä lopetan, voin keskittyä muiden ihmisten johtamiseen. Nyt minulla on kuitenkin suuri hinku ajamiseen ja siksi haluan jatkaa.– Onko rallicross parasta hupia urallasi? – Ralli on rallia. Rallicross on paljon enemmän urheilua, ralli on enemmänkin huikea tunne. Rallicrossissa adrenaliini ottaa vallan, sillä alla on yli 600 hevosvoimaa ja vastustajat ajavat vierelläsi. Juttelin Loebin kanssa hänen aloittaessa (rallicrossissa), että tämä on paljon rallia vaikeampaa, sillä adrenaliini jyllää ja kuka ennättää ensimmäisenä mutkaan ja niin edelleen. Se pitää sinut hereillä!Solbergin kokemus näkyy myös mikrofonin varressa, sillä norjalaisella löytyy yleisöä viihdyttävä anekdootti tilanteeseen kuin tilanteeseen.– Mitkä ovat lempirallejasi vuosien varrelta? – Suomi, Ruotsi, Uusi-Seelanti, Australia. Haastavat vauhdikkaat rallit.– Mietteitä tämän vuoden WRC-autoista? – Suunta on oikea ja olen odottanut tätä pitkään, sillä autoista on puuttunut tehoa. Ehkä nyt autoissa on liikaa aerodynamiikkaa, sillä ne kulkevat liian tasaisesti eivätkä liiku tarpeeksi. Toivoin vielä enemmän tehoa ja enemmän näyttävyyttä. Mutta suunta on oikea. Tällä aerodynamiikalla pitäisi olla vielä 100 hevosvoimaa lisää!– Suomalaisena on pakko kysyä Toyotan ja Tommi Mäkisen mahdollisuuksista? – Toivotan heille paljon onnea ja Tommi on hyvä ystäväni. Auto ei ehkä ole Monte Carlon (ja sittemmin Ruotsin rallin -toim. huom.) hienosta sijoittumisesta huolimatta niin suorituskykyinen kuin toivoisi. On silti hienoa nähdä Toyota takaisin rallissa!– Norjassa sähköautot ovat kova sana. Voiko sähköautolla ajaa rallia? – Sähköautot ovat ehkä sellainen muutos, että niihin mennään jos on tarvis. Toisille ralli on ääntä ja hajua ja öljyä, mutta katsotaan. Ehkä joskus tulevaisuudessa.Teksti ja kuvat: Aake KinnunenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 6.2.2025 Uutinen Ei sittenkään ensitreffit autokaupassa? Honda ja Nissan pistivät neuvottelut jäihin 5.2.2025 Uutinen Autoliitto muistuttaa hiihtolomalaisia: tee nämä asiat jo nyt – vähennät sillä lähtöstressiä 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 3.2.2025 Uutinen Citroën kiistää brittihuhut Rättärin paluusta sähköretroversiona 3.2.2025 Sähköautot Sähköautojen osuus kasvussa – kiitos käytettyjen tuonnin ja työsuhdeautojen 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 31.1.2025 Uutinen BMW iX saa kasvojenkohotuksen ja lisää toimintamatkaa – uudistuneen malliston lähtöhinta 87 300 euroa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 6.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin huono tuuri jatkuu: nestevuoto pakotti korjaamolle 7.2.2025 Autonäyttely Retromobile 2025: tässä kohtuuhintaiset poiminnat - klassikoita jopa alle 10 000 eurolla! 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 6.2.2025 Matkailu Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta