17.2.2017 Ajoneuvot Mitä kuuluu rallin ja rallicrossin mestarille, Petter Solbergille? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uuden rallipelin julkistamistilaisuudessa kysäisimme, mitä kuuluu ralliveteraani Petter Solbergille ja miltä elämä vaikuttaa Volkswagenin rallicross-tiimissä. Kun Codemasters esitteli rallipeli DiRT 4:ää Lontoossa tammikuun loppupuolella, ei studio kainostellut kertoessaan, että palautetta on saatu rallin isoilta nimiltä. Julkistamistilaisuudessa esiintyivät nimittäin pelin kehittämiseen lusikkansa työntäneet rallin maailmantähdet Kris Meeke ja Petter Solberg. Jututimme heistä norjalaista rallin ja rallicrossin mestaria hänen suhteestaan rallipeleihin, pitkään uraan sekä tietysti myös DiRT 4:n kehitykseen. – Mainitsit aloittaneesi rallipelien pelaamisen ensimmäisen Colin McRaen (1998) myötä? – Kyllä! Pelasimme hänen (McRae) kanssaan rallien iltatauoilla ja testasimme peliä jo paljon ennen kuin se tuli myyntiinkään. Silloin kaikki sai alkunsa. – Oletko pelannut sen jälkeen? – Joo, olen kokeillut useimpia rallipelejä sen jälkeen. Formuloita myös. Tiukkoja ilmeitä Solbergin seuratessa tiukasti nuoremman rallitaituri Meeken suoritusta rallipelissä. – Onko erityisiä suosikkeja? – Rallipelit. Formulat ovat myös hyvää harjoitusta, mutta niissä täytyy olla niin pehmeä ja sulava, ja minä olen kyllä rallimiehiä. – Onko jotain mistä olet DiRT 4:ssä erityisen ylpeä? – Progressiivisuus, eli liikaa yliohjaamalla auto hidastuu, mutta se ei karkaa vielä käsistä. Se on todellisuutta. Ja siitä olen ylpeä, että poikani on lähettänyt paljon sähköposteja studiolle! (naurahtaa) – Edellistä DiRT Rallyä pidettiin monelta osin parhaimpana rallipelinä, mitä videopelien saralla on nähty. Miten DiRT 4 mielestäsi parantaa tilannetta? – Minusta tarkkuus on parantunut, eli se kun ohjaat autoa mutkaan. Myös se, miten perä käyttäytyy, eli rallissa yleensä sladista saa vielä kiinni. Yleensä kontrollia ei menetä siinä. Olet hallinnassa. – Pitkän ralli- ja rallicrossurasi aikana… – Vastahan se alkoi! – Rallicross-ura, toki. Tarkoittaako tämä sitä, että et ole lopettamassa? – Eijei, minulla on paljon hupia ja paljon intohimoa tätä kohtaan ja Volkswagen Polo -rallicrosstiimin pyörittäminen on minulle tärkeää. Sain niin monta tarjousta Le Mansiin ja LMP1:een ja rallicrossiin ja Dakariin, mutta haaveeni on ollut koko ajan rakentaa brändiä. Ajaminen on yksi juttu, mutta tiimin pyörittäminen on intohimoni. Jos jonain päivänä lopetan, voin keskittyä muiden ihmisten johtamiseen. Nyt minulla on kuitenkin suuri hinku ajamiseen ja siksi haluan jatkaa. – Onko rallicross parasta hupia urallasi? – Ralli on rallia. Rallicross on paljon enemmän urheilua, ralli on enemmänkin huikea tunne. Rallicrossissa adrenaliini ottaa vallan, sillä alla on yli 600 hevosvoimaa ja vastustajat ajavat vierelläsi. Juttelin Loebin kanssa hänen aloittaessa (rallicrossissa), että tämä on paljon rallia vaikeampaa, sillä adrenaliini jyllää ja kuka ennättää ensimmäisenä mutkaan ja niin edelleen. Se pitää sinut hereillä! Solbergin kokemus näkyy myös mikrofonin varressa, sillä norjalaisella löytyy yleisöä viihdyttävä anekdootti tilanteeseen kuin tilanteeseen. – Mitkä ovat lempirallejasi vuosien varrelta? – Suomi, Ruotsi, Uusi-Seelanti, Australia. Haastavat vauhdikkaat rallit. – Mietteitä tämän vuoden WRC-autoista? – Suunta on oikea ja olen odottanut tätä pitkään, sillä autoista on puuttunut tehoa. Ehkä nyt autoissa on liikaa aerodynamiikkaa, sillä ne kulkevat liian tasaisesti eivätkä liiku tarpeeksi. Toivoin vielä enemmän tehoa ja enemmän näyttävyyttä. Mutta suunta on oikea. Tällä aerodynamiikalla pitäisi olla vielä 100 hevosvoimaa lisää! – Suomalaisena on pakko kysyä Toyotan ja Tommi Mäkisen mahdollisuuksista? – Toivotan heille paljon onnea ja Tommi on hyvä ystäväni. Auto ei ehkä ole Monte Carlon (ja sittemmin Ruotsin rallin -toim. huom.) hienosta sijoittumisesta huolimatta niin suorituskykyinen kuin toivoisi. On silti hienoa nähdä Toyota takaisin rallissa! – Norjassa sähköautot ovat kova sana. Voiko sähköautolla ajaa rallia? – Sähköautot ovat ehkä sellainen muutos, että niihin mennään jos on tarvis. Toisille ralli on ääntä ja hajua ja öljyä, mutta katsotaan. Ehkä joskus tulevaisuudessa. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?