1.8.2020 Ajoneuvot Rallitalli Tallinnassa: Tommi Mäkisen rallitiimi on suomalainen, mutta Toyota Yaris WRC:t huolletaan Virossa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vierailu Toyota Gazoo Racing WRT:n huoltokeskukseen Tallinnassa kertoo paljon nykyaikaisen ralliauton hienostuneisuudesta. Tommi Mäkisen ja Toyota Gazoo Racingin menestyksekäs yhteistyö tuskin tarvitsee esittelyitä: Toyotan ralliauton kehitys siirrettiin vuonna 2015 vähän yllättäen Saksasta Suomen Puuppolaan Mitsubishillä ja Subarulla maineensa luoneen Tommi Mäkisen luotsattavaksi. Loppu onkin historiaa: Toyota Yaris WRC saapui erikoiskokeille 2017, sen jälkeen nuori tiimi on jo ehtinyt voittaa merkkimestaruuden vuonna 2018 ja viime vuonna Ott Tänak ajoi Yariksella henkilökohtaiseen mestaruuteen. Toyotan ralliprojektia pidetään ansiokkaasti suomalaisena menestystarinana. Nyt kuitenkin kohteenamme on kokonimeltään Toyota Gazoo Racing WRT:n Tallinnan piste. Mistä siis on kyse? Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Konttori kuin insinööritoimistosta Reilu viitisen kilometriä Tallinnan kaakkoispuolella sijaitsee siisti moderni teollisuushalli muiden seassa. Vain Toyota Gazoo Racingin logo ja työntekijäparkin muutamat harrasteautot paljastavat, ettei nyt työskennellä hernemaissipaprikoiden tai kopiopaperibisneksen parissa: tässä hallissa rakennetaan ja huolletaan kaikki kilpakäytössä olevat Toyota Yaris WRC:t. Aloitamme vierailun yläkerran maisemakonttorista: puukuvioinen lattia ja sisustuksen harmaansukuiset sävyt voisivat olla mistä tahansa toimistosta, jos siellä täällä ei näkyisi ralliaiheisia kuvia tai muistoja menneiden kisojen menestyksestä. Neuvottelukonttorin pöydällä neljä lippua muistuttavat monikansallisuudesta: projektia tehdään japanilaiselle Toyotalle, voimalinja tulee Saksan Kölnistä, sijainti on Virossa ja kaikkea johdetaan Suomesta. Oikeasti kyse on vieläkin monikansallisemmasta projektista, pelkästään Tallinnan toimipisteessä työskentelee kuutisentoista kansallisuutta. Katkaistaan huhuilta siivet: taustalla ei kirjoiteta uutta kuljettajasopimusta, vaan vierailijoiden vaitiolosopimusta. Maailman kiinnostavimmat Yarikset Kalvosulkeisten jälkeen alkaa vierailun kohokohta: huoltotoimintaan tutustuminen. Tässä kohtaa kamerat pyydetään kohteliaasti jättämään konttorin puolelle. Valitettavasti reissun ylivoimaisesti kiinnostavimmat kohdat jäävät siten kuvittamatta – toivottavasti yrityssalaisuuksien kunnioittaminen näkyy kilpamenestyksessä. Tämän lähemmäs emme kameran kanssa autoja päässeet. Avarassa päähallissa odottaa kuusi Toyota Yaris WRC:tä enemmän tai vähemmän purettuna. Autoja on nyt kaksi per ajopari, mutta yhteensä kuljettaja-kartanlukija -kaksikoilla on kolme autoa käytettävänä. Vierailuhetkellä on varsin hiljaista. Yhtä autoa sentään teippaillaan kisakuntoon: kaikki tapahtuu hyvällä rutiinilla: siis rauhallisesti ja nopeasti. Toyota Gazoo Racingia esittelee kehitysjohtaja Markku Lappalainen. Kuria ja järjestystä Kierros hallin ympäri vie korkeiden hyllyjen lomitse: tarkkoihin riveihin järjesteltyjä Alconin jarruosia, valmiita vetoakseli-olka-akseli -paketteja, BOS-iskunvaimentimia ja kaikkea muuta löytyy suuret määrät. Kierroksemme vie huoneeseen, jossa on rakenteilla uusi Yaris WRC:n kori. Perustana on tavallinen liukuhihnalta tullut 3-ovinen Yaris, joka asennetaan jigiin turhien osien poistoa varten. Se tarkoittaa melkoista metallinpoistoa, sillä ihan hurjasti raakakoriin ei peltiä jää: kyljet poistetaan levennystä varten, lokasuojia avarretaan, helmoja vahvennetaan ja käytännössä koko keula uusitaan. Konepelti ja ovet säilyvät rungoltaan alkuperäisinä, mutta niitä muokataan rankasti. Oviin asennetaan huomattavasti leventävät pintapellit, ja monen muun paikan tavoin ontelot täytetään iskuja suuremmalle pinta-alalle levittävällä massalla. Turvakaari on aivan oma monimutkainen lukunsa. Muistoja rallimenestyksestä löytää sieltä täältä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kahden viikon täysremontti Ralliauton rakentaminen on tarkkaa työtä, mutta lopputulos on juuri niin yksinkertainen ja pelkistetty kuin mahdollista. Auton kerrotaan koostuvan noin 2 500 osasta, ja käytännössä kilpailujen välillä nämä kaikki puretaan ja tarkastetaan, sillä lajissa vain kuljettaja saa tehdä virheitä, mikään muu osa- tai osa-alue ei saa pettää. Lähes joka komponentilla on kilometrilukema, osakohtaisen lukeman täyttyttyä se vaihdetaan. Kaikkea ei toki tehdä uusiksi: autojen koreja korjataan ja röykkyjen aiheuttamat tuhot siistitään, mutta muuten samoilla peruskoreilla ajetaan pitkään. Tarkasti autoja katselemalla voi lokausojien maalipinnan alta löytää lommoja aiemmista seikkailuista. Kilpailujen välillä tehtävän purku-, huolto- ja kasausoperaation kerrotaan vievän parisen viikkoa. Töitä tehdään Toyotan menestyksen eteen, mutta historia tulee muistaa: Tommi Mäkinen ajoi Mitsubishi Lancer Evolutioneilla neljään maailmanmestaruuteen. Sijainti syy Tallinnaan Juuri huoltotoiminnan takia operaatio sijoitettiin Tallinnaan: perinteikkäästä hansakaupungista on mainiot kulkuyhteydet niin maitse Eurooppaan kuin lentäen ympäri maailmaa – toisille mantereille ralliautot kulkevat lentorahtina. Tarvittaessa kulku Jyväskylän seudulla sijaitsevan Puuppolan ja Tallinnan välillä käy sekin kätevästi. Puuppola on edelleen Toyotalle operaatiota pyörittävän Tommi Mäkinen Racingin päämaja: siellä tapahtuu tutkimus ja kehitystoiminta ja testaus, logistiikan suunnittelu. Huollon ja autojen rakentamisen lisäksi Tallinnan toimipiste vastaa markkinoinnista ja viestinnästä ja etuautotoiminnasta. Vaikka Toyotan rallitiimi onkin suomalainen menestystarina, käyvät varsinaiset kilpa-autot Suomessa vain ja ainoastaan Neste Rallissa kilpailemassa. Radio-ohjattava Yaris WRC: Mäkisen kartturiksi on merkattu Morizo, joka on koko Toyota-konsernia johtavan Akio Toyodan salanimi kilparadoila. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 26.4.2024 Moottoripyörät Bimota palaa ratamoottoripyöräilyn MM-sarjaan 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?