1.8.2020 Ajoneuvot Rallitalli Tallinnassa: Tommi Mäkisen rallitiimi on suomalainen, mutta Toyota Yaris WRC:t huolletaan Virossa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vierailu Toyota Gazoo Racing WRT:n huoltokeskukseen Tallinnassa kertoo paljon nykyaikaisen ralliauton hienostuneisuudesta. Tommi Mäkisen ja Toyota Gazoo Racingin menestyksekäs yhteistyö tuskin tarvitsee esittelyitä: Toyotan ralliauton kehitys siirrettiin vuonna 2015 vähän yllättäen Saksasta Suomen Puuppolaan Mitsubishillä ja Subarulla maineensa luoneen Tommi Mäkisen luotsattavaksi.Loppu onkin historiaa: Toyota Yaris WRC saapui erikoiskokeille 2017, sen jälkeen nuori tiimi on jo ehtinyt voittaa merkkimestaruuden vuonna 2018 ja viime vuonna Ott Tänak ajoi Yariksella henkilökohtaiseen mestaruuteen.Toyotan ralliprojektia pidetään ansiokkaasti suomalaisena menestystarinana. Nyt kuitenkin kohteenamme on kokonimeltään Toyota Gazoo Racing WRT:n Tallinnan piste. Mistä siis on kyse?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKonttori kuin insinööritoimistostaReilu viitisen kilometriä Tallinnan kaakkoispuolella sijaitsee siisti moderni teollisuushalli muiden seassa. Vain Toyota Gazoo Racingin logo ja työntekijäparkin muutamat harrasteautot paljastavat, ettei nyt työskennellä hernemaissipaprikoiden tai kopiopaperibisneksen parissa: tässä hallissa rakennetaan ja huolletaan kaikki kilpakäytössä olevat Toyota Yaris WRC:t.Aloitamme vierailun yläkerran maisemakonttorista: puukuvioinen lattia ja sisustuksen harmaansukuiset sävyt voisivat olla mistä tahansa toimistosta, jos siellä täällä ei näkyisi ralliaiheisia kuvia tai muistoja menneiden kisojen menestyksestä.Neuvottelukonttorin pöydällä neljä lippua muistuttavat monikansallisuudesta: projektia tehdään japanilaiselle Toyotalle, voimalinja tulee Saksan Kölnistä, sijainti on Virossa ja kaikkea johdetaan Suomesta. Oikeasti kyse on vieläkin monikansallisemmasta projektista, pelkästään Tallinnan toimipisteessä työskentelee kuutisentoista kansallisuutta.Katkaistaan huhuilta siivet: taustalla ei kirjoiteta uutta kuljettajasopimusta, vaan vierailijoiden vaitiolosopimusta.Maailman kiinnostavimmat YariksetKalvosulkeisten jälkeen alkaa vierailun kohokohta: huoltotoimintaan tutustuminen. Tässä kohtaa kamerat pyydetään kohteliaasti jättämään konttorin puolelle. Valitettavasti reissun ylivoimaisesti kiinnostavimmat kohdat jäävät siten kuvittamatta – toivottavasti yrityssalaisuuksien kunnioittaminen näkyy kilpamenestyksessä.Tämän lähemmäs emme kameran kanssa autoja päässeet.Avarassa päähallissa odottaa kuusi Toyota Yaris WRC:tä enemmän tai vähemmän purettuna. Autoja on nyt kaksi per ajopari, mutta yhteensä kuljettaja-kartanlukija -kaksikoilla on kolme autoa käytettävänä.Vierailuhetkellä on varsin hiljaista. Yhtä autoa sentään teippaillaan kisakuntoon: kaikki tapahtuu hyvällä rutiinilla: siis rauhallisesti ja nopeasti.Toyota Gazoo Racingia esittelee kehitysjohtaja Markku Lappalainen.Kuria ja järjestystäKierros hallin ympäri vie korkeiden hyllyjen lomitse: tarkkoihin riveihin järjesteltyjä Alconin jarruosia, valmiita vetoakseli-olka-akseli -paketteja, BOS-iskunvaimentimia ja kaikkea muuta löytyy suuret määrät.Kierroksemme vie huoneeseen, jossa on rakenteilla uusi Yaris WRC:n kori. Perustana on tavallinen liukuhihnalta tullut 3-ovinen Yaris, joka asennetaan jigiin turhien osien poistoa varten. Se tarkoittaa melkoista metallinpoistoa, sillä ihan hurjasti raakakoriin ei peltiä jää: kyljet poistetaan levennystä varten, lokasuojia avarretaan, helmoja vahvennetaan ja käytännössä koko keula uusitaan. Konepelti ja ovet säilyvät rungoltaan alkuperäisinä, mutta niitä muokataan rankasti. Oviin asennetaan huomattavasti leventävät pintapellit, ja monen muun paikan tavoin ontelot täytetään iskuja suuremmalle pinta-alalle levittävällä massalla. Turvakaari on aivan oma monimutkainen lukunsa.Muistoja rallimenestyksestä löytää sieltä täältä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKahden viikon täysremonttiRalliauton rakentaminen on tarkkaa työtä, mutta lopputulos on juuri niin yksinkertainen ja pelkistetty kuin mahdollista.Auton kerrotaan koostuvan noin 2 500 osasta, ja käytännössä kilpailujen välillä nämä kaikki puretaan ja tarkastetaan, sillä lajissa vain kuljettaja saa tehdä virheitä, mikään muu osa- tai osa-alue ei saa pettää. Lähes joka komponentilla on kilometrilukema, osakohtaisen lukeman täyttyttyä se vaihdetaan.Kaikkea ei toki tehdä uusiksi: autojen koreja korjataan ja röykkyjen aiheuttamat tuhot siistitään, mutta muuten samoilla peruskoreilla ajetaan pitkään. Tarkasti autoja katselemalla voi lokausojien maalipinnan alta löytää lommoja aiemmista seikkailuista.Kilpailujen välillä tehtävän purku-, huolto- ja kasausoperaation kerrotaan vievän parisen viikkoa.Töitä tehdään Toyotan menestyksen eteen, mutta historia tulee muistaa: Tommi Mäkinen ajoi Mitsubishi Lancer Evolutioneilla neljään maailmanmestaruuteen.Sijainti syy TallinnaanJuuri huoltotoiminnan takia operaatio sijoitettiin Tallinnaan: perinteikkäästä hansakaupungista on mainiot kulkuyhteydet niin maitse Eurooppaan kuin lentäen ympäri maailmaa – toisille mantereille ralliautot kulkevat lentorahtina. Tarvittaessa kulku Jyväskylän seudulla sijaitsevan Puuppolan ja Tallinnan välillä käy sekin kätevästi.Puuppola on edelleen Toyotalle operaatiota pyörittävän Tommi Mäkinen Racingin päämaja: siellä tapahtuu tutkimus ja kehitystoiminta ja testaus, logistiikan suunnittelu.Huollon ja autojen rakentamisen lisäksi Tallinnan toimipiste vastaa markkinoinnista ja viestinnästä ja etuautotoiminnasta.Vaikka Toyotan rallitiimi onkin suomalainen menestystarina, käyvät varsinaiset kilpa-autot Suomessa vain ja ainoastaan Neste Rallissa kilpailemassa.Radio-ohjattava Yaris WRC: Mäkisen kartturiksi on merkattu Morizo, joka on koko Toyota-konsernia johtavan Akio Toyodan salanimi kilparadoila.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 15.7.2025 Moottoriurheilu Goodwood ja Festival of Speed: aistien autovaltakunta 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen