16.9.2023

X-Wedge – kiinalainen moottoripyörämerkki aloittaa 2000-kuutioisilla malleilla

Kiinan Moexpo-messujen yleisö hieraisi silmiään, kun täysin uusi moottoripyörämerkki X-Wedge esittäytyi ja esitteli heti viisi sarjatuotantovalmista mallia.

X-Wedgen mallistoa voidaan sanoa heti monipuoliseksi, sillä kyse ei ole viidestä pelkästään ulkonäön tai varustelun puolesta erilaisesta mallista, vaan mukana on perinteisen customin lisäksi myös sivuvaunullinen vaihtoehto, trike ja Cam-Amin Spyderiä muistuttava malli, jossa on kaksi etupyörää ja yksi pyörä takana.

Jos on merkki täysin uusi, niin moottori on sitäkin tutumpi. Se on nimittäin hankittu suoraan amerikkalaiselta S&S Cyclesiltä, eli kyseessä on 1976-kuutioinen (121 kuutiotuumaa) ja ilmajäähdytteinen V2. Kuin näpäytyksenä Harley-Davidsonille S&S:n moottorin iskutilavuus on suurempi kuin milwaukeelaismerkin perusmallien moottorit, vain Harrikan CVO-erikoismalleihin on saatavilla suurempia moottoreita.

X-Wedge ilmoittaa moottorin tehoksi 103 hevosvoimaa 5000 kierroksella ja vääntölukemaksi 158 newtonmetriä 3000 kierroksella. Moottoriin on lisätty takasylinterin deaktivointi moottorin käydessä tyhjäkäynnillä. Yhdysvaltojen sijaan moottorit tultaneen valmistamaan Kiinassa suoraan alkuperäisen S&S:n moottorien kaltaisiksi.

Mallimerkinnät eivät viittaa mitenkään kiinalaisuuteen, vaan osa niistä on hyvinkin tuttuja auto- ja moottoripyörämaailmasta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Cruiser - Ranger RX 2000

Perusmallina voidaan pitää Ranger RX 2000 -cruiseria, joka on alaston peruspyörä. Istuinkorkeus on maltillinen 700 millimetriä ja painoa vajaat 400 kiloa. Tankin tilavuudeksi kerrotaan 18 litraa.

Touring-cruiser - Rover RL 2000

Rangerin kanssa samaan tekniikkaan ja runkoon perustuu Rover RL 2000, joka on ns. Full Dresser eli katettu custommatkapyörä. Varusteineen paino nousee yli 400 kilogrammaan ja varustukseen kuuluu mm. audiojärjestelmä.

Sivuvaunullinen Voyager  VS 2000

Voyager VS 2000 on sivuvaunumalli, jonka erikoisuutena takapyörien välinen tasauspyörästö. Pelkästä lisäasennettavasta sivuvaunusta ei siten ole kyse, ja samasta asiasta kertoo myös ABS-järjestelmän ulottaminen molempiin takapyöriin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Trike - Vanguard VT 2000

Kolmipyörä, jossa yksi etupyörä, kuljettaja istuu keskellä ja takana kaksi pyörää kuten autoissa. Vanguard VT 2000 on rakenteensa takia muita malleja painavampi, ja vaaka pysähtyykin 490 kilogramman lukemaan.

Walker WR 1000

Viidestä mallista neljässä on sama S&S-moottori, mutta Walkerissa sen sijaan käytetään 975-kuutioista ja muista malleista poiketen nestejäähdytteistä V2-moottoria, josta on puristettu 81,5 hevosvoimaa 7500 kierroksella ja vääntöä 80 newtonmetriä 5500 kierroksella. Kuten huipputehon kierrosluku kertoo, niin tämä pienempi moottori on ominaisuuksiltaan urheilullisempi. Walker on kolmipyöräinen, ja kahden etupyörän ja yhden takapyörän rakenne on hyvin samantyyppinen kuin BRP-konserni käyttää Cam-Am Spyder -malleissa. Tankin tilavuus 23 litraa, variaattoriveto ja peruutusvaihde kuuluvat varustukseen.

X-Wedgen mukaan kaikissa malleissa on TFT-värimittaristo, vakionopeudensäädin, luistonesto, rengaspaineiden valvontajärjestelmä sekä avaimeton käyttö. Vielä ei ole tiedossa onko X-Wedgeä tarkoitus tuoda myös Eurooppaan, mutta se selvinnee talven ja kevään aikana.

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: X-Wedge

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat