19.2.2025 Uutinen Yksi maailman tunnetuimmista ja plagioiduimmasta tavaramerkeistä syntyi 100 vuotta sitten Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benzin tähti ja laakeriseppele rekisteröitiin 100 vuotta sitten, osana kahden autoyrityksen yhdistymistä. Mercedes-Benzin historiassa tapahtui merkittäviä käänteitä kesäkuussa 1926. Silloin saatiin maaliin kahden maailman vanhimman autoyrityksen yhdistyminen, kun stuttgartilainen Daimler-Motoren-Gesellschaft ja mannheimilainen Benz & Cie yhdistyivät. Yhdistymisestä muodostui Daimler-Benz AG:n ja samalla kokonaan uusi Mercedes-Benz-brändi.Mutta ennen kuin yritykset pääsivät kesäkuuhun 1926 asti, riitti yhdistymisessä paljon erilaisia ennakkovalmisteluja, jotka olivat alkaneet jo toukokuussa 1924 eli pari vuotta ennen varsinaista H-hetkeä.Yksi osa fuusion valmisteluista liittyi tavaramerkkeihin ja niiden hakemiseen. Päivämäärällä 18. helmikuuta 1925 rekisteröitiin patenttivirastossa tulevalle yhtiölle uusi yhteinen tavaramerkki. Näin syntyi kolmipisteisen Mercedes-tähden ja Benzin laakeriseppeleen yhdistävä tunnus, joka samalla kuvasti graafisesti kahden autoyhtiön yhdistymistä.Kolmesakarainen tähti on nähtävissä peräti tuplana vuosimallin 1912 Daimler Mercedes 37/90 Kettenwagenin keulalla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMerkillä vieläkin vanhemmat juuretMolempien yhtiöiden, eli Daimler-Motoren-Gesellschaftin ja Benz & Cien tunnusten juuret ovat vuodessa 1909. Daimler-Motoren-Gesellschaft haki mallisuojan kolmisakaraiselle tähdelle 24.kesäkuuta 1909. Benz & Cie vuorostaan rekisteröi elokuussa 1909 nimensä tavaramerkiksi laakeriseppeleen keskelle sijoitettuna.Daimler-Motoren-Gesellschaftin tähden sakarat olivat tuolloin kaksiulotteisia ja symboloivat polttomoottorin käyttöä liikkumiseen maalla, merellä ja ilmassa.Uuden tavaramerkin synty vuonna 1925 oli tulevalle yhtiölle tärkeä välietappi. Siitä lähtien maailmankuulu tunnus on koristanut jokaista Mercedes-Benziä.Yksi maailman eniten plagioiduista tavaramerkeistäSadan vuoden aikana Mercedes-Benzin logo on noussut yhdeksi tunnetuimmista yhtiöiden logoista ympäri maailman. Sillä on ollut myös epämiellyttäviä seurauksia, sillä logo on ollut pitkään yksi eniten plagioiduista tavaramerkeistä.Mercedes-Benzin logoa käytetään luvattomasti lukemattomissa yhteyksissä. Yleensä tuotemerkkiväärennökset liittyvät esineisiin, kuten vanteisiin tai tekstiileihin. Vakavimmillaan logoon saattaa kuitenkin törmätä jopa piraattiosina tuotetuissa varaosissa, kuten jarrulevyissä ja -paloissa.Mercedes-Benz käynnisti, tuki ja seurasi viranomaisten tekemiä toimenpiteitä tuotemerkkiväärennösten suhteen vuonna 2019. Näiden toimenpiteiden jälkeen on tilastoitu takavarikoiduksi vuosittain yli 1,6 miljoonaa väärennettyä Mercedes-Benz-tuotetta.Plagiaatteja joskus vaikea tunnistaaTuoteväärennöstä voi olla vaikea erottaa väärennöstä aidosta osasta, mutta useimmissa tapauksissa väärennökset ovat heikkolaatuisia, eivätkä ne välttämättä täytä edes lakisääteisiä minimivaatimuksia. Tällöin väärennetyt tuotteet muodostavat merkittävän riskin asiakkaille ja heidän turvallisuudelleen.Toimenpiteet piratismin kitkemiseksi jatkuvat edelleen. Mercedes-Benzin mukaan asiakkaan kannattaa aina merkkiorganisaation ulkopuolelta hankintoja tehdessään pyrkiä varmistumaan, että hänelle myytävä tuote on oikeasti Mercedes-Benz AG:n valmistama tai hyväksymä. Varmin tapa varmistua asiasta on asioida vain valtuutettujen toimipisteiden kanssa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 5.3.2025 Uutinen Mercedes-Benz -perhe kasvaa lähivuosina – kärkenä 750 km:n sähkö-CLA 1.3.2025 Uutinen Kerta vielä: Mercedes-Benz suunnittelee uutta V8-voimalinjaa 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 2.6.2025 Koeajo Koeajo: BMW iX XDrive45 – nojatuolimatkailua 3.6.2025 Koeajo Koeajo: Nissan X-Trail – rouheutta tavoittelemassa 3.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Ronal URS eli "Nallevanteet" varastavat kaikkien huomion 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 28.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota bZ4X Touring – katumaasturi, joka haluaakin olla farmari 29.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Corolla Cross – se C-HR:n konservatiivisempi velipuoli 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”