19.2.2025

Yksi maailman tunnetuimmista ja plagioiduimmasta tavaramerkeistä syntyi 100 vuotta sitten

Kuva Moottorin arkisto
Mercedes-Benz logo

Mercedes-Benzin tähti ja laakeriseppele rekisteröitiin 100 vuotta sitten, osana kahden autoyrityksen yhdistymistä.

Mercedes-Benzin historiassa tapahtui merkittäviä käänteitä kesäkuussa 1926. Silloin saatiin maaliin kahden maailman vanhimman autoyrityksen yhdistyminen, kun stuttgartilainen Daimler-Motoren-Gesellschaft ja mannheimilainen Benz & Cie yhdistyivät. Yhdistymisestä muodostui Daimler-Benz AG:n ja samalla kokonaan uusi Mercedes-Benz-brändi.

Mutta ennen kuin yritykset pääsivät kesäkuuhun 1926 asti, riitti yhdistymisessä paljon erilaisia ennakkovalmisteluja, jotka olivat alkaneet jo toukokuussa 1924 eli pari vuotta ennen varsinaista H-hetkeä.

Yksi osa fuusion valmisteluista liittyi tavaramerkkeihin ja niiden hakemiseen. Päivämäärällä 18. helmikuuta 1925 rekisteröitiin patenttivirastossa tulevalle yhtiölle uusi yhteinen tavaramerkki. Näin syntyi kolmipisteisen Mercedes-tähden ja Benzin laakeriseppeleen yhdistävä tunnus, joka samalla kuvasti graafisesti kahden autoyhtiön yhdistymistä.

Kolmesakarainen tähti on nähtävissä peräti tuplana vuosimallin 1912 Daimler Mercedes 37/90 Kettenwagenin keulalla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Merkillä vieläkin vanhemmat juuret

Molempien yhtiöiden, eli Daimler-Motoren-Gesellschaftin ja Benz & Cien tunnusten juuret ovat vuodessa 1909. Daimler-Motoren-Gesellschaft haki mallisuojan kolmisakaraiselle tähdelle 24.kesäkuuta 1909. Benz & Cie vuorostaan rekisteröi elokuussa 1909 nimensä tavaramerkiksi laakeriseppeleen keskelle sijoitettuna.

Daimler-Motoren-Gesellschaftin tähden sakarat olivat tuolloin kaksiulotteisia ja symboloivat polttomoottorin käyttöä liikkumiseen maalla, merellä ja ilmassa.

Uuden tavaramerkin synty vuonna 1925 oli tulevalle yhtiölle tärkeä välietappi. Siitä lähtien maailmankuulu tunnus on koristanut jokaista Mercedes-Benziä.

Mercedes-Benz logo

Yksi maailman eniten plagioiduista tavaramerkeistä

Sadan vuoden aikana Mercedes-Benzin logo on noussut yhdeksi tunnetuimmista yhtiöiden logoista ympäri maailman. Sillä on ollut myös epämiellyttäviä seurauksia, sillä logo on ollut pitkään yksi eniten plagioiduista tavaramerkeistä.

Mercedes-Benzin logoa käytetään luvattomasti lukemattomissa yhteyksissä. Yleensä tuotemerkkiväärennökset liittyvät esineisiin, kuten vanteisiin tai tekstiileihin. Vakavimmillaan logoon saattaa kuitenkin törmätä jopa piraattiosina tuotetuissa varaosissa, kuten jarrulevyissä ja -paloissa.

Mercedes-Benz käynnisti, tuki ja seurasi viranomaisten tekemiä toimenpiteitä tuotemerkkiväärennösten suhteen vuonna 2019. Näiden toimenpiteiden jälkeen on tilastoitu takavarikoiduksi vuosittain yli 1,6 miljoonaa väärennettyä Mercedes-Benz-tuotetta.

Plagiaatteja joskus vaikea tunnistaa

Tuoteväärennöstä voi olla vaikea erottaa väärennöstä aidosta osasta, mutta useimmissa tapauksissa väärennökset ovat heikkolaatuisia, eivätkä ne välttämättä täytä edes lakisääteisiä minimivaatimuksia. Tällöin väärennetyt tuotteet muodostavat merkittävän riskin asiakkaille ja heidän turvallisuudelleen.

Toimenpiteet piratismin kitkemiseksi jatkuvat edelleen. Mercedes-Benzin mukaan asiakkaan kannattaa aina merkkiorganisaation ulkopuolelta hankintoja tehdessään pyrkiä varmistumaan, että hänelle myytävä tuote on oikeasti Mercedes-Benz AG:n valmistama tai hyväksymä. Varmin tapa varmistua asiasta on asioida vain valtuutettujen toimipisteiden kanssa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat