21.3.2024

Yllättävä ruuhkaverolasku Ruotsista – Autoliiton matkailupäällikkö neuvoo mitä pitää tehdä!

Autoliiton matkailupäällikkö: ”Jos jälkiperintä on aiheeton, on syytä reklamoida laskun lähettäneelle taholle eli Ruotsin verovirasto Skatteverketille."

Ruotsista kuuluu kummia: suomalainen autoilija oli saanut laskun Tukholman ruuhkaverosta, vaikkei ole koskaan käynyt autolla Ruotsissa. Hän lähestyi kolmen kysymyksen nipulla Autoliiton matkailupäällikkö Susanna Suokonautio-Hynnistä.

  • Mitä tässä oikein pitäisi tehdä?
  • Mistä haetaan korvauksia perusteettoman kiristysviestin selvittämiseen liittyvästä vaivasta?
  • Pitääkö tehdä valitus kuluttajariitalautakuntaan?

Vastauksen ydin on selkeä.

– Jos jälkiperintä on aiheeton, on syytä reklamoida laskun lähettäneelle taholle eli Ruotsin verovirasto Skatteverketille, Suokonautio-Hynninen ohjeistaa.

Hän toteaa, ettei Euroopan kuluttajakeskus voi puuttua toisen maan viranomaisen antamaan sakkoon tai hallinnolliseen virhemaksuun. ECC-Kuluttajakeskuksen mukaan myöskään ajankäytöstä ja vaivasta ei kuluttajasuojalain mukaan voi vaatia mitään eikä ryhmäkannettakaan voi nostaa, koska kysymyksessä ei ole kuluttaja-asia.

Tukholma_kuninkaanlinna_2023_MJ

Tukholman ja Göteborgin ruuhkaverojen oikaisuhakemus löytyy täältä (englanniksi Request a reconsideration of congestion tax or additional fee).

Oikaisupyynnön voi lähettää myös postin kautta osoitteella Swedish Tax Agency (Skatteverket), Congestion Tax, SE-871 87 Härnösand, Sweden.

– Pyynnössä on oltava nimi, osoite, puhelinnumero, sähköpostiosoite, diaari-/tapausnumero, mitä halutaan muutettavan tai oikaistavan ja lisätietoa olosuhteista tai todisteista.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Valitus tehtävä 60 päivässä

Skatteverketille pitää tehdä valitus 60 päivän kuluessa ruuhkaverojen perimispäivästä. Skatteverket tutkii tapauksen ja vertaa auton rekisteritietoja saatavilla oleviin kuviin.

– Sen jälkeen lähetetään vastaus asiakkaalle. Käsittelyaika on keskimäärin 4–6 viikkoa. Laskun mukana tulleiden ohjeiden mukaan maksu on maksettava määräajan puitteissa. Jos valitus hyväksytään, maksu palautetaan, Suokonautio-Hynninen kertoo.

Oikaisupyyntö ehdoton

Suokonautio-Hynninen tähdentää, että on ehdottoman tärkeää tehdä oikaisupyyntö. Ilman sitä tulee lisää laskuja.

– Jos on saanut samasta aiheesta useamman kuin yhden laskun, siitä pitää mainita oikaisupyynnössä. Tällöin Ruotsissa laitetaan maksutiedostoon sellainen merkintä, ettei kyseisellä ajoneuvolla ajeta lainkaan Ruotsissa.

Laskua ei siis pidä kiireesti maksaa lisämaksujen pelossa, vaan kannattaa tehdä maksun uudelleenkäsittelypyyntö.

– Lähetetyssä laskussa olevan ohjeen mukaan laskun saanut auton omistaja on kuitenkin velvollinen maksamaan laskun annetun ajan puitteissa (= 30 vrk), vaikka maksu olisi virheellinen tai aiheeton.

– Jos haluaa ryhtyä käymään oikeutta Ruotsista tulleista aiheettomista laskuista, kotisivuiltamme löytyy lisätietoa.

Ruuhkaveroja ja infrastruktuurimaksuja

Ruotsissa on käytössä infrastruktuurimaksut (Infrastrukturavgifter) ja ruuhkaverot (Trängselskatter).

Ruuhkaveroilla halutaan vähentää taajamien ruuhkia sekä ympäristöongelmia.

Maksuasemalla ei pysähdytä maksamaan. Kun ajaa maksuaseman ohi, kamera tallentaa kuvan ajoneuvon rekisterikyltistä. Kuva siirtyy Ruotsin Liikennehallinnolle (Transportstyrelsen), jossa ajoneuvo tunnistetaan.

Ulkomaan rekisterissä olevien ajoneuvojen osalta yhteistyöumppani on EPASS24, joka lähettää laskun ajoneuvon omistajalle. EPASS24:n suomalainen palvelunumero on 09 42 419 159.

Infrastruktuurimaksuja käytetään, kun halutaan rahoittaa uusi silta, tie tai tunneli. Käyttäjä maksaa käytöstä, ja maksua peritään niin kauan, kunnes investointi on maksettu. Siltamaksut ovat infrastruktuurimaksuja.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat