23.6.2014

Ympäristöystävälliset autot muuttavat markkinoita

Ympäristöystävällisten autojen kysynnän kasvu vaikuttaa autonvalmistajien tuotevalikoiman lisäksi jälleenmyyjien toimintatapoihin ja markkinointiin.

Yhdysvaltojen markkinoilla vihreiksi autoiksi lasketaan hybridien lisäksi modernit dieselit. Bensiinikäyttöisiä malleja korkeammasta ostohinnasta huolimatta nämä ekoautot ovat kuluttajille houkuttelevia, sillä matalampien polttoainekulujen lisäksi autot saavat veroetuja ja jälleenmyyntiarvo säilyy paremmin.

JD Power and Associates -markkinointitutkimusyritys selvitti vuonna 2013 joka neljännen pohjois-amerikkalaisen harkitsevan seuraavaksi autokseen hybridiä.

Taloudelliset tilanteet voivat vaihdella mantereittain, mutta tuotteiden jälleenmyynnin haasteet ovat yhteisiä myös Euroopassa. Ympäristötietoisuuden kasvu on vaikuttanut autonvalmistajien tuotekehityksen lisäksi myös jälleenmyyjiin.

Koko jälleenmyyjäverkosto täytyy kouluttaa hallitsemaan uudentyyppisten autojen ominaisuudet ja niistä viestiminen. Tilannetta vaikeuttaa ekoautojen nopea kehitys: suorituskyky ja taloudellisuus paranevat jatkuvasti. Suuria muutoksia on tapahtunut myös muotoilussa. Alkujaan selkeästi omiksi malleikseen muotoillut hybridit ovat useimmilla valmistajilla vähitellen sulautettu normaalien mallien tekniikkavaihtoehdoiksi.

Lähivuosina kehitys tuskin hidastuu. Minkälaisia ovat automarkkinat vuonna 2025?

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat