16.11.2023

Ysärin ikoniset automallit – kolme vuosikymmentä ei ole himmentänyt loistetta

Kuva Moottorin Arkisto
Toyota Supra

Uskoisitko, että 90-luvun autot ovat paikoin jo museoiässä. Kolmen vuosikymmenen takaiset klassikot ovat tänä päivänä edelleen relevantteja ja hyvällä ajettavuudella varustettuja. Listasimme muutamia ysärin klassikkoautoja.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Audi TT

Audin pieni urheiluautomalli julkaistiin vuonna 1998 ja siitä tuli nopeasti moderni klassikko. Vaikka Audin urheiluauto tunnetaankin joissain yhteyksissä ivallisesti parturi-kampaajan urheiluautona, on se ihan oikeasti hieno sportti. TT on tehty VW Golfin pohjalevylle, mutta fiilis on aika lailla toisenlainen kuin automaailman makaronilaatikkomallissa.

Ainoa moottori oli alkuun1,8-litrainen bensaturbo, josta napattiin joko 180 tai 224 hepoa. Tehokkaampaa mallia sai nelivetoisena. Myöhemmin valittavaksi tuli Volkkarin VR6, josta saatiin jo 250 hepoa. Kyseessä on sama voimanlähde kuin Golf R32:ssa.

TT on aina ollut söpö ja lapsenpyöreä auto, mutta parhaimmillaan on oikeasti hyvin urheilullinen malli. Toki silloin lipsahdetaan jo 2000-luvun puolelle, sillä TT-S ja TT-RS -mallit julkistettiin vasta seuraavan toisen sukupolven TT:n ilmestymisen jälkeen.

Mazda MX-5

Mazda MX-5

MX-5 lipsahtaa itse asiassa hieman kasarin puolelle, mutta kyseessä on niin ysäriauto, kuin olla ja voi. Kyseessä on maailman myydyin avoauto, jota on tähän mennessä toimitettu uusille omistajille jo yli miljoonan kappaleen verran. Ei hassummin periaatteessa hyvin marginaaliselta tuotteelta.

Mazdan vetovoima perustuu moneen asiaan, mutta yksi suurimmista on hinnoittelu. Mazda on yksi markkinoiden edullisimmista avoautoista. Pelkällä hinnalla suosiota ei voi perustella, sillä myös ajamisen hauskuus on kohdallaan.

Mikään raketti Mazdan piskuinen automalli ei ole, sillä ensimmäisen sukupolven 1,6-litrainen vapaasti hengittävä moottori tuotti 116 hevosvoimaa. Myöhemmin mylly korvattiin tehokkaammalla versiolla.

Vuonna 1998 ilmestynyt toisen sukupolven MX-5 vei tehon, tyylin ja ajettavuuden hieman pidemmälle. Voimaa 1,8-litraisesta myllystä irtosi 142 hevosvoimaa, minkä ansiosta suorituskykyyn tuli selkeä parannus.

Ford Escort RS Cosworth

Ford Escort RS Cosworth

Kavereiden kesken kossu, eli Ford Escort RS Cosworth on ikoninen ralliklassikko, joka oli ilmestymisensä aikaan lähes tarunhohtoinen automalli. Ehta Cosworth oli ja on edelleen harvinaisuus. Auton moottori on nelisylinterinen, ja kestää helposti 1000 hevosvoiman tehot. Moottorin potentiaali onkin koeteltu usein virittäjien toimesta.

Vakiona Kossun turboahdetussa moottorissa on hieman vähemmän löylyä, eli 227 heppaa. Toki tuohon maailmanaikaan luku oli suorastaan hirvittävä. Nelivedon ansiosta suorituskykyä piisasi ja piisaa edelleen varsin vakuuttavasti.

Kyseessä on varsin ikonisen ja persoonallisen näköinen peli, jonka järjettömän kokoinen takasiipi on silkkaa avantgardea. Muotoilu ja etenkin takasiipi jakaa mielipiteet, mutta kylmäksi se tuskin jättää ketään.

Aidot kossut ovat varsin haluttuja keräilykohteita, koska autoja ei valmistettu kovin suurta määrää. Yhteensä 7145 autoa puskettiin markkinoille ja näistä suurin osa näistä lienee kierrätetty uusien autojen materiaaleiksi.

Toyota Supra

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Toyota Supra MK4

Toyotan Supran tunnetuin mallisukupolvi tuli markkinoille vuonna 1993. Tuolloin päivänvalon näki varmasti yksi koko 90-luvun huikeimmista automalleista.

Moottorina toimii huikea Toyota 2JZ, eli 3-litrainen suora kutonen, joka kestää rajun määrän viritystä. Miedoimmillaan moottorista irrotettiin 220 hepoa, joka oli aikanaan merkittävä määrä tehoa tuotantoautossa.

Tuplaturbona tehoreservi nousi 330 hevosvoimaan, mikä on jo aivan tajuton lukema. Ja itse asiassa on sitä edelleen, sillä harva polttomoottori kehittää tänäkään päivänä yhtä vaikuttavia lukemia. Toyotan moottori on klassikko, jonka tenho ei tunnu haihtuvan.

Monet neljännen sukupolven Suprat ovat vuosien varrella saaneet osakseen laajamittaista rakentelua, ja täysin originaalikuntoinen on auto on löytö. Toyotan urheiluauto on suosittu peli drintingissä, ja monessa muussa autourheiluluokassa, mikä ei ole ihme, sillä moottorista tavataan saada virittämällä järjettömiä teholukemia.

Neljännen sukupolven Suprien hinnat alkavat jutun kirjoitushetkellä 25 000 eurosta, ja kalleimmat tuplaturboyksilöt maksavat yli 50 000 euroa. Jos ei tottunut käsittelemään rahaa, saattaa hinta tuntua kovalta.

BMW M3

BMW M3 E36 oli tuotannossa vuosina 1992–1999. Bemarin sporttisen sedanin voimanlähteenä oli ajan hengen mukaan suora kuutoskone, joka tuotti 286 hevosvoimaa ja 320 Nm. Kuusisylinterinen moottori oli luonnollisesti vapaasti hengittävä, ja kuten numerot kertovat, varsin pieteetillä piinattu.

Se, onko M3:n halutuin sukupolvi ensimmäinen vai toinen, on katsojan silmässä. Mutta se on selvää, että E36 on klassikko, joka näyttää edelleen tänäkin päivänä yllättävän tuoreelta. Kyseessä on automalli, joka on siinä mielessä harvinaisuus, että hyväkuntoisten yksilöiden hinnat ovat nousussa.

Ysärii-M3:een tuli faceliftin myötä automatisoitu manuaalivaihteisto SMG, joka sai osakseen kritiikkiä, vaikka laatikko periaatteessa hoiti hommansa kunnialla.

E36-malin M3 oli tuttu näky moottoriurheiluareenoilla, ja on sitä edelleen. Vanhat ysärin sotaratsut jatkavat taivaltaan harrastelijoiden kulkupeleinä. Originaalikuntoinen E36 M3 on keräilyauto, jonka arvo tuskin laskee.

Toyota Prius sukukuva

Toyota Prius

Ysäristä lienee turha puhua mainitsematta Toyota Priusta. Kyseessä on automalli, joka muutti autoteollisuutta enemmän, kuin kukaan saattoi 90-luvun lopulla uskoa. Toyotan hybridimalli oli ilmestyessään silkkaa science fictionia, sillä se kulki lyhyitä matkoja ilman polttomoottoria. Mitä ihmettä?

Prius oli markkinoiden ensimmäinen hybridimoottorilla varustettu henkilöauto, joka tuli markkinoille vuonna 1997.Autossa oli 1,5-litrainen vapaasti hengittävä bensiinimoottori, jonka kuormaa jakoi pieni sähkömoottori. Teholukemat olivat varsin vaatimattomat 72 hevosvoimaa ja 115 Nm.

Prius ei ollut superlatiivien auto, sillä 0–100 km/h kiihdytys otti aikaa 13,4 sekuntia. Toki arvot olivat ja ovat edelleen aivan muualla kuin suorituskyvyssä. Priusta on usein sanottu pankkiryöstäjän parhaaksi pakoautoksi, sillä kukaan tuskin aavistaisi sillä tehtävän rikosta.

Vaikka kyseessä ei ole koko automaailman seksikkäin malli, on kiistatonta, että Prius on viitoittanut tietä sähköistetylle henkilöautoliikenteelle. Siksi se kuuluu ehdottomasti ysärin ikonisimpien automallien listalle.

Kuuntele myös Moottoripodin jakso ysärin klassikkoautoista.

Teksti: Tuomas Rajala Kuvat: Moottorin arkisto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat