25.5.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: ja taas kerran avautumista aktiivisista turvallisuusvarusteista Teksti Eetu Kokkonen Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Osa aktiivisista turvallisuusvarusteista koetaan autonvalmistajienkin taholta niin hyödyllisiksi, että ne kytketään pois päältä ennen koeajoa. Anteeksi jo valmiiksi. Ajatuksia Autoista -kolumnisarjassamme on ehditty motkottaa aktiivisten turvallisuusjärjestelmien huonoista puolista pariinkin otteeseen eri näkökulmista. No, nyt valittamisen sijaan ehkä on aika jo hieman naureskella nykyiselle tilanteelle.Erilaiset aktiiviset turvallisuusjärjestelmät eittämättä lisäävät turvallisuutta liikenteessä. Esimerkiksi aktiiviset ohjausavustimet kykenevät aivan oikeasti parhaimmillaan ohjaamaan auton tien sivuun, mikäli kuljettaja esimerkiksi menettää tajuntansa. Olen itse kokenut Mercedes-Benz C-sarjan All Terrainissa, kun auto ehtii reagoimaan pimeässä kelissä ja vesisateessa tielle hyppäävään hirveen nopeammin kuin minä kuljettajana. Olisin ehtinyt jarruttamaan tuossa tilanteessa itsekin, mutta auton terävyys tilanteessa teki vaikutuksen.Totuus on kuitenkin se, että jotkin avustimista tuntuvat enemmän ärsyttävän kuin auttavan. Ainakin joissain tilanteissa. Etenkin nopeusrajoitusavustin ja aktiivinen ohjausavustin kuuluvat monen auton kohdalla heti käynnistyksen jälkeen tapahtuvaan poiskytkentärituaaliin. Samaan hengenvetoon todetaan, että nämä järjestelmät ovat parantuneet aivan muutamassa vuodessa huomattavasti, ja osassa autoista ne toimivat niin huomaamattomasti, ettei poiskytkemiselle ole tarvetta. Ei kuitenkaan vielä läheskään kaikkien automallien kohdalla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy”Kytkettiin kaikki pois”Jotain tilanteesta kertonee se, että olimme eräänä päivänä kollegani Aake Kinnusen kanssa ulkomailla eri automallien ensikoeajokeikoilla. Mallit olivat myös eri valmistajien tuotteita. Jotain yhteistä järjestelyissä kuitenkin oli: molempien koeajoautoista oli ennen autoon nousemista kytketty järjestävän tahon toimesta ”ylimääräiset” aktiiviset turvallisuusvarusteet pois käytöstä. Toisen kohdalla kaikessa hiljaisuudessa, toisessa tapauksessa taas vielä mainittiin erikseen, että järjestelmät on kytketty valmiiksi pois, kun ei niitä kukaan kuitenkaan kaipaa.Tämä toki voi olla myös huonosti toimivien järjestelmien peittelyä, ja noiden järjestelmien toiminta testataankin aina Moottorin kattavammissa kotimaan koeajoissa – kun autot saadaan kotimaisiin olosuhteisiin. Kummankin valmistajan aiemmissa tuotteissa nuo järjestelmät ovat kuitenkin kuuluneet parhaiten toimivaan päähän, joten todennäköisemmin on kyse kuitenkin siitä karusta faktasta, että autonvalmistajatkin pitävät noita järjestelmiä ärsyttävinä turhakkeina.On vaikea nähdä, että aktiivisissa turvallisuusvarusteissa kehitys kuitenkaan kulkisi enää toiseen suuntaan. Yhteiskunnissa liikenneturvallisuus on ymmärrettävästi prioriteettinä korkeammalla kuin kuljettajien ärsyyntymisen taso. Nämä ovat siis asioita, joiden kanssa on elettävä, ja potkittava autonvalmistajia kehittämään järjestelmistään yhä huomaamattomampia ja parempia. Lue lisää Kaikki artikkelit 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 15.6.2025 Ajatuksia autoista Alaikäiset kuskit eivät ole sen huonompia kuin 18-vuotiaatkaan, joten ikäpoikkeusluvasta tulee pitää kiinni – Ajatuksia autoista 8.6.2025 Ajatuksia autoista Aika entinen ei koskaan enää palaa: Dieselgate rikkoi autoalan viattomuuden 10 vuotta sitten – Ajatuksia autoista 1.6.2025 Ajatuksia autoista Mistä saadaan tulevia klassikoita? – Ajatuksia autoista 18.5.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Mitä yhteistä on Citroën C3 Aircross -katumaasturilla ja Alpine A110 -urheiluautolla? 11.5.2025 Ajatuksia autoista Mitkä ovat oikeita klassikkoautoja ja mitkä eivät? Ajatuksia autoista 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 20.4.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: autonrassuun lähes terapiamainen vaikutus Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 15.6.2025 Laivat Päivän kuva: Saksan oma "Lemmenlaiva" nähty Helsingin Katajanokalla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster