24.10.2022 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz C 200 4Matic A All-Terrain on pahempien teiden pikkuveli Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz C All-Terrain on pienempi painos E-sarjan vastaavasta korotetusta farkkuversiosta. Hyvää: mukavuus, nelivetoisuus, kulutus. Huonoa: ei ladattavaa voimalinjaa. Vuonna 2017 Mercedes-Benz liittyi korotettujen farmareiden joukkoon E-sarjan All-Terrain -mallilla. Jo tuolloin ihmettelimme Mersun myöhäistä mukaan lähtöä, kun esimerkiksi Audi, Volkswagen ja Volvo olivat tehneet vastaavanlaisia autoja vuosien, tai jopa vuosikymmenten ajan. Nähtävästi kyseinen liike kuitenkin kannatti, sillä nyt stuttgartilaiset esittelivät autolle pikkuveljen nimeltään Mercedes-Benz C 200 All-Terrain.E-sarjan All-Terrain -versio oli varustettu ilmajousituksella, jonka sai säädettyä maksimissaan 156 millimetrin korkeuteen, mutta tällöin huippunopeus oli rajoitettu 35 kilometriin tunnissa. C-sarjan All-Terrain sen sijaan rakentuu Multi-Link-pyöräntuennan varaan, eli maavara ei ole säädettävissä. Korkeutta on lisätty perusmalliin nähden 40 mm, joten maavaraa kertyy kaikkiaan lastattuna 137 mm.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUhkeammat muovimuodotMaavaran myötä myös auton kokonaiskorkeus on luonnollisesti kasvanut mainitun 40 mm verran. Puskureiden uudelleenmuotoilun ja reunoja koristavien seikkailumuovien myötä All-Terrain on myös 4 mm tavallista mallia pidempi ja 21 mm korkeampi.All-Terrain on aina nelivetoinen, ja vetosuhteeksi kerrotaan kiinteä 45:55 – painotus on siis hieman enemmän taka-akselilla. Edessä olka-akseleiden kerrotaan olevan hieman jykevämpää tekoa kuin tavallisessa C-sarjalaisessa.Voimanlähteeksi on valittavissa joko koeajettu 1,5-litrainen bensiinimoottori (C 200) tai 2,2-litrainen diesel (C 220d). Molemmissa käytetään 48 voltin kevythybridijärjestelmää. Kiihdytyksissä ja liikkeellelähdöissä avustavan sähkömoottorin huipputehoksi kerrotaan 15 kW (20 hv). Ladattavaa voimalinjaa ei mökkifarmariin ole saatavilla.Muista ”maastoherkuista” mainittakoon offroad-mittaristo, josta löytyy nykyään myös nousu-, lasku- ja ohjauskulman näyttö, maastokoordinaatit sekä kompassi. Ehkä liioittelua farmarikoriseen autoon, mutta ei näistä ominaisuuksista haittaakaan ole.Maastomoodien voiminTällaisen korotetun farkun kohdalla täytyy erikseen korostaa, ettei kyseessä ole oikea maastoauto. Tieten tahtoen ei siis kannata lähteä pahoihin paikkoihin rypemään, mutta samahan koskee miltei kaikkia markkinoilla olevia katumaastureita. Liukkaalla All-Terrainissa haetaan pitoa luistonestojärjestelmällä pyöriä jarruttamalla. Erilaisia ajotiloja All-Terrainissa riittää: kaikkiaan niitä on kuusi. Näistä äärimmäisin on Offroad+, joka yrittää pitää sutimisen mahdollisimman tehokkaasti kurissa. Lisäksi löytyy pehmeään hiekkaan soveltuva ajotila, joka soveltunee myös paksumpaan lumikerrokseen.Erityisen vaativaan maastoon emme Mercedeksellä lähteneet, mutta pienillä metsäautoteillä ajaminen tuntui vaivattomalta. Aivan jokaiseen kohoumaan ja monttuun ei vielä tällä maavaralla kannata lähteä tähtäämään, mutta pienellä tarkkaavaisuudella onnistuimme välttämään pohjakosketukset tyystin. Jyrkemmissä mäissä hiekkapohjaisella tiellä ajamisessa saa jo hieman apua auton järjestelmiltä: tavallisen renkaan kuvio täyttyy nopeasti hiekasta, mutta auto puuttuu nopeasti sutimiseen, eikä menoon ole tarvetta vaikuttaa muuttamalla kaasupolkimen asentoa. Myös alamäkiavustin tuntuu toimivan mainiosti.Soratiellä neliveto tuo vakautta ajamiseen. Valitettavasti soran ropina kuuluu välillä varsin selkeästi muuten mainiosti vaimennettuun ohjaamoon. Syrjäkylällä asuville korkeammasta alustasta on iloa jo päällystetyillä teillä, sillä routamonttuihin törmää ikävä kyllä yhä useammin.Maantieajo sujuu miellyttävän pehmeästi, ja koko auton tunnelmaa leimaa tietty rauhallisuus. Mahdollisesti tämä rauhallisuus vaikutti myös ajotyyliin, sillä tankkaukset osoittivat koeajokulutuksen olevan vain hieman yli kuusi litraa sadalla. Ei lainkaan huono bensiinimoottoriselle ja automaattivaihteistolla sekä jatkuvalla nelivedolla varustetulle autolle.Teksti ja kuvat: Eetu KokkonenLisää aiheestaKoeajo: matalampi maastomalli – Mercedes-Benz E All Terrain Koeajo: Audi A6 Allroad ei tarvitse kahta lisäpyttyä Koeajo: menevää maavaraa – Volvo V90 Cross Country Koeajo: Pröystäilemättä huipulla – Volkswagen Passat Variant Alltrack Mercedes-Benz C 200 4Matic A All-Terrain Hinta alkaen 57 031 € Koeajetun auton hinta varusteineen 66 549 € Moottori Bensiini/Dieselmoottori 1 496 cm3, 4 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 150 kW (204 hv), 5800–6100 r/min Vääntö 300 Nm (1800–4000 r/min) Vääntö 300 Nm (1800–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,1 s Huippunopeus 241 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,9 (yhd.) CO2-päästöt 158 g/km Mitat pituus 4755 mm, leveys 2033 mm, korkeus 1494 mm, akseliväli 2865 mm Tavaratila: 490–1510 l Omamassa: 1795 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1800 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Koeajo Koeajo: Lamborghini Urus – superauto katumaasturin vaatteissa 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen