24.10.2022 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz C 200 4Matic A All-Terrain on pahempien teiden pikkuveli Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz C All-Terrain on pienempi painos E-sarjan vastaavasta korotetusta farkkuversiosta. Hyvää: mukavuus, nelivetoisuus, kulutus. Huonoa: ei ladattavaa voimalinjaa. Vuonna 2017 Mercedes-Benz liittyi korotettujen farmareiden joukkoon E-sarjan All-Terrain -mallilla. Jo tuolloin ihmettelimme Mersun myöhäistä mukaan lähtöä, kun esimerkiksi Audi, Volkswagen ja Volvo olivat tehneet vastaavanlaisia autoja vuosien, tai jopa vuosikymmenten ajan. Nähtävästi kyseinen liike kuitenkin kannatti, sillä nyt stuttgartilaiset esittelivät autolle pikkuveljen nimeltään Mercedes-Benz C 200 All-Terrain.E-sarjan All-Terrain -versio oli varustettu ilmajousituksella, jonka sai säädettyä maksimissaan 156 millimetrin korkeuteen, mutta tällöin huippunopeus oli rajoitettu 35 kilometriin tunnissa. C-sarjan All-Terrain sen sijaan rakentuu Multi-Link-pyöräntuennan varaan, eli maavara ei ole säädettävissä. Korkeutta on lisätty perusmalliin nähden 40 mm, joten maavaraa kertyy kaikkiaan lastattuna 137 mm.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUhkeammat muovimuodotMaavaran myötä myös auton kokonaiskorkeus on luonnollisesti kasvanut mainitun 40 mm verran. Puskureiden uudelleenmuotoilun ja reunoja koristavien seikkailumuovien myötä All-Terrain on myös 4 mm tavallista mallia pidempi ja 21 mm korkeampi.All-Terrain on aina nelivetoinen, ja vetosuhteeksi kerrotaan kiinteä 45:55 – painotus on siis hieman enemmän taka-akselilla. Edessä olka-akseleiden kerrotaan olevan hieman jykevämpää tekoa kuin tavallisessa C-sarjalaisessa.Voimanlähteeksi on valittavissa joko koeajettu 1,5-litrainen bensiinimoottori (C 200) tai 2,2-litrainen diesel (C 220d). Molemmissa käytetään 48 voltin kevythybridijärjestelmää. Kiihdytyksissä ja liikkeellelähdöissä avustavan sähkömoottorin huipputehoksi kerrotaan 15 kW (20 hv). Ladattavaa voimalinjaa ei mökkifarmariin ole saatavilla.Muista ”maastoherkuista” mainittakoon offroad-mittaristo, josta löytyy nykyään myös nousu-, lasku- ja ohjauskulman näyttö, maastokoordinaatit sekä kompassi. Ehkä liioittelua farmarikoriseen autoon, mutta ei näistä ominaisuuksista haittaakaan ole.Maastomoodien voiminTällaisen korotetun farkun kohdalla täytyy erikseen korostaa, ettei kyseessä ole oikea maastoauto. Tieten tahtoen ei siis kannata lähteä pahoihin paikkoihin rypemään, mutta samahan koskee miltei kaikkia markkinoilla olevia katumaastureita. Liukkaalla All-Terrainissa haetaan pitoa luistonestojärjestelmällä pyöriä jarruttamalla. Erilaisia ajotiloja All-Terrainissa riittää: kaikkiaan niitä on kuusi. Näistä äärimmäisin on Offroad+, joka yrittää pitää sutimisen mahdollisimman tehokkaasti kurissa. Lisäksi löytyy pehmeään hiekkaan soveltuva ajotila, joka soveltunee myös paksumpaan lumikerrokseen.Erityisen vaativaan maastoon emme Mercedeksellä lähteneet, mutta pienillä metsäautoteillä ajaminen tuntui vaivattomalta. Aivan jokaiseen kohoumaan ja monttuun ei vielä tällä maavaralla kannata lähteä tähtäämään, mutta pienellä tarkkaavaisuudella onnistuimme välttämään pohjakosketukset tyystin. Jyrkemmissä mäissä hiekkapohjaisella tiellä ajamisessa saa jo hieman apua auton järjestelmiltä: tavallisen renkaan kuvio täyttyy nopeasti hiekasta, mutta auto puuttuu nopeasti sutimiseen, eikä menoon ole tarvetta vaikuttaa muuttamalla kaasupolkimen asentoa. Myös alamäkiavustin tuntuu toimivan mainiosti.Soratiellä neliveto tuo vakautta ajamiseen. Valitettavasti soran ropina kuuluu välillä varsin selkeästi muuten mainiosti vaimennettuun ohjaamoon. Syrjäkylällä asuville korkeammasta alustasta on iloa jo päällystetyillä teillä, sillä routamonttuihin törmää ikävä kyllä yhä useammin.Maantieajo sujuu miellyttävän pehmeästi, ja koko auton tunnelmaa leimaa tietty rauhallisuus. Mahdollisesti tämä rauhallisuus vaikutti myös ajotyyliin, sillä tankkaukset osoittivat koeajokulutuksen olevan vain hieman yli kuusi litraa sadalla. Ei lainkaan huono bensiinimoottoriselle ja automaattivaihteistolla sekä jatkuvalla nelivedolla varustetulle autolle.Teksti ja kuvat: Eetu KokkonenLisää aiheestaKoeajo: matalampi maastomalli – Mercedes-Benz E All Terrain Koeajo: Audi A6 Allroad ei tarvitse kahta lisäpyttyä Koeajo: menevää maavaraa – Volvo V90 Cross Country Koeajo: Pröystäilemättä huipulla – Volkswagen Passat Variant Alltrack Mercedes-Benz C 200 4Matic A All-Terrain Hinta alkaen 57 031 € Koeajetun auton hinta varusteineen 66 549 € Moottori Bensiini/Dieselmoottori 1 496 cm3, 4 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 150 kW (204 hv), 5800–6100 r/min Vääntö 300 Nm (1800–4000 r/min) Vääntö 300 Nm (1800–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,1 s Huippunopeus 241 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,9 (yhd.) CO2-päästöt 158 g/km Mitat pituus 4755 mm, leveys 2033 mm, korkeus 1494 mm, akseliväli 2865 mm Tavaratila: 490–1510 l Omamassa: 1795 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1800 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne 16.4.2025 Koeajo Koeajo: Mini Aceman SE Favoured Trim – uusi ässä hihasta 15.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace Max EV – kuorma-auto pakettiauton kuorissa 14.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Kona Electric N Line – sporttisempi lähestyminen kansansuosikkiin 13.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Land Cruiser – työkalu tiettömille tekijöille 12.4.2025 Ajoneuvot Smart #5 Brabus on 646 hevosvoiman taskuraketti, joka ei mahdu taskuun 11.4.2025 Ajoneuvot Mazda 6e sai hinnat – ehkäpä markkinoiden tyylikkäin sähkösedan irtoaa 44 300 eurolla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 17.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: pääseekö Volkswagen Tiguan -lataushybridi yli 100 km pelkällä sähköllä? 16.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Toyota RAV4:ään asennettiin Tesla Model S:n voimalinja ennen Tesla Model S:ää 17.4.2025 Moottoripyörät Sähköprätkät eivät edelleenkään kiinnosta ostajia – mikä jarruttaa kehitystä? 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 11.4.2025 Yleinen Guinness World Records -maailmanennätys suomalaiselle sähkömoottoripyörälle – 310 kilometriä yhdellä latauksella 10.4.2025 Kuluttajat 8 päivää edellisellä omistajalla ollut auto palautui automyyjälle – seuraava ostaja joutui heti turvautumaan kuluttajariitalautakuntaan 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 10.4.2025 Kuluttajat 8 päivää edellisellä omistajalla ollut auto palautui automyyjälle – seuraava ostaja joutui heti turvautumaan kuluttajariitalautakuntaan