18.10.2021 Ajoneuvot Vielä on koriräätäleitä – Bentley Flying Spur à la Mulliner Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Perinteiset koriräätälit ovat enää todella harvassa. Yhden niistä on tiukasti siipiensä suojiin ottanut Bentley. Mullinerin kädenjälki näkyy Flying Spurin huippumallissa isosti. Maailman vanhimpana koriräätälinä pidetyn Mullinerin juuret juontavat Yrjöjen aikaan, 1760-luvulla toimintansa aloittaneeseen hevosvaunujen valmistajaan. 2020-luvulla Mullinerilla on käynnissä hienoisesti erityyppisiä projekteja, joskin asiakkaat tulevat edelleen pitkälti samoista aatelissuvuista.Mulliner on tätä nykyä osa Bentleytä, ja sen tehtävä on vastata kaikkein vaativimpien asiakkaiden tarpeista sekä muista erikoismalleista. Mulliner suunnittelee tuotteensa Bentleyn sisällä itsenäisesti ja valmistaa kaiken niin pitkälle kuin mahdollista käsityönä Cheshiren Crewe’ssa, Luoteis-Englannissa. Mullinerin vastuualueella ovat niin ikään historiallisten mallien restaurointiprojektit.Parhaillaan esittelyssämme oleva Flying Spur Mulliner on erikoislaatuisen Bentley Mulliner Collections -sarjan kolmas osa. Aiemmin vastaavan käsittelyn ovat saaneet Flying Spurin "pikku"sisarukset Continental GT ja Continental GT Convertible.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMullinerilla omin käsin tehty, prikulleenItalialaisten koriräätäleiden vuosikymmenten takaiset luomukset ovat ehkä sementoineet paikkansa autoilun historiassa, mutta niitä ei tehty pilkkua viilaamalla. Siellä syntyneistä autoista jokainen oli omanlaisensa, sillä verhoilun tikkausten lukumäärää, sen kummemmin kuin vaikkapa etuoven mittoja ei pidetty välttämättä kovin merkitsevinä pikku yksityiskohtina.Mullinerilla on sen sijaan hieman toisenlainen ote. Crewe’ssa syntyvät Bentleyt hiotaan viimeisen päälle, ja yksityiskohdat on mietitty niin pitkälle kuin vain ikinä mahdollista. Flying Spurin tulee olla samanaikaisesti superluksusauto ja superauto. Mullinerin vaativa tehtävä onkin ollut tuoda auton ulkokuoreen omat ylellishenkiset kädenjälkensä häiritsemättä kuitenkaan ensisijaisesti menevää vaikutelmaa.Tehokeinoista näkyvin on varmasti kiillotettu, harmaansävyinen vannesarja, jolta kokoa löytyy 22 tuumaa. Vanteiden keskiön Bentley-logo pysyy aina vaakatasossa. Näkyvä on myös etusäleikkö. Mikä on parempi kuin Diamond, se on tietenkin Double Diamond. Yksityiskohtaisempaa yksilöintiä edustavat sähköisesti keulalle nouseva, valaistu merkkikoriste sekä Mullinerin signeeraamat siiven muotoiset ilmanottoaukot. Sivupeilit on maalattu erikoisvärillä nimeltä Satin Silver. Uppoudu autoonSisätiloissa on ulkokuorta enemmän mahdollisuuksia tuoda esiin silkkaa ylellisyyttä. Akselien 3,19-metriseen väliin mahtuu avara ja kookas matkustamo, johon kelpaa istahtaa ja uppoutua pidemmänkin matkan ajaksi. Penkit ovat pehmeät, ja ne ovat sitä totta kai mitä sopivimmalla tavalla.Tämän nimenomaisen verhoiluvaihtoehdon nimi on Ascot. Sininen nahka kulkee nimellä Imperial Blue, ruskea on puolestaan Camel-nahkaa.Täyteläiseen sisustukseen on olemassa kahdeksan erilaista kolme värisävyä käsittävää vaihtoehtoa. Mulliner Driving Specification -varusteluun kuuluvassa verhoilussa jatketaan timanttiteemaa, luottaen erityiseen Diamond-in-Diamond -tikkauskuvioon. Joka ikisessä timantissa on tasan 712 ommelta, ei yhtään enempää eikä vähempää. Kuvion luominen vei työryhmältä puolitoista vuotta. Mulliner-kangasmattojenkin kerrotaan olevan upottavan pehmeät. Putsaavatkohan ne myös itse itsensä kuraisista kengänjäljistä? Vähän vähemmän pehmeältä kuulostaa timanttijyrsintä, mutta juuri tällä menetelmällä on saavutettu huippuluokan viimeistelytaso keski- ja takakonsolissa. Harjattua hopeaa löytyy kojelaudan kruunaavasta analogisesta, Breitlingin koneistolla toimivasta Mulliner-kellosta, joka maksaa jokusen tavallisen perheauton verran. Analogisen kellon lisäksi kojelaudalta löytyy kaikkien odotusten mukaisesti myös digitaalista sisältöä. Sitä on kuljettajan Mulliner-grafiikoin toteutetussa led-näytössä sekä kojelaudasta elegantisti esiin pyörähtävässä 12,3-tuumaisessa viihdenäyttöruudussa.Mulliner ei ole jättänyt avaintakaan huomioimatta. Omansa asiakas saa erityisessä rasiassa valitun verhoilun kanssa sävy sävyyn, totta kai.Mullinerin käsityönä valmistamat Flying Spurit tarjotaan samoilla voimanlähdevaihtoehdoilla, kuin muutkin malliversiot. Ja nehän ovat tuorein V6-hybridi, muriseva V8 sekä matalalta kehräävä W12. Näistä väkevin on viimeisimmäksi mainittu kuusilitrainen, joka saattaa hänen 2,5-tonnisen eksklusiivisuutensa timantteineen päivineen nollasta sataan 3,8 sekunnissa, nopeusmittarin kiertyessä täydellisen tarkasti 333 kilometriin tunnissa.Lähde ja kuvat: Bentley Teksti: Benjamin HelanderLisää aiheestaBentley Bentayga S – Buckinghamin palatsi juoksutrikoissa Bentley Continental GT Convertible: tweediä päälle tai pois Bentley Continental GT kolmena pienoismallina – hinnat 13 eurosta 7750 euroon Bentley Flying Spur latoo lisää luksusta Bentley lopettaa polttomoottorit ja siirtyy sähköautomerkiksiMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti